Jump to content

Mayday! Spelen vägrar starta!


Umberto
 Share

Recommended Posts

help_942757_0.gif

Jag har tillbringat förmiddagen med att försöka fixa min brors dator som har något märkligt fel som gör att många spel vägrar starta. Det här är verkligen inte en superdator (Athlon 2800+, 1G ram, Radeon 9600 pro, WinXP Pro SP2) men den SKA klara de här spelen och den har gjort det förut.

Några exempel:

T.ex. följande spel startar och fungerar felfritt:

Football Manager 2008

Homeworld 2

Sid Meiers Pirates

+alla äldre spel (gjorda på ~90-talet)

T.ex. följande spel "blinkar till" men inget händer (ibland kommer en sån där "skicka felrapport" ruta upp):

GTA: San Andreas

GTA: Vice City

Thief Deadly Shadows

Gun

Godfather

Följande spel ger felmeddelanden:

SWAT 4:

swat4_943407_1.png

NHL 2008:

nhl08_943407_2.png

C&C Generals:

generals_943407_3.png

Civ 4:

civ_943407_4.png

Det problematiska är att jag HAR avinstallerat de gamla (mha Drivercleaner) och installerat de senaste drivrutinerna till grafikkortet OCH installerat senaste versionen av DirectX.

Just nu vet jag varken ut eller in. Vad kan vara fel? Vad är nästa steg? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kompis till mig har samma problem, eller mjae typ.

Han har samma kort, bara det att alla SP spel startar men går istället svinfort, han hade ganska gammla drivisar så jag bad han att testa nya istället, då vart det bara ännu mer problem med allt och allt gick bara fortare.

Testa byta till ett annat lite sämre grafikkort (dock ett som stödjer dom här spelen hyffsat bra) och se om samma problem återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kompis till mig har samma problem, eller mjae typ.

Han har samma kort, bara det att alla SP spel startar men går istället svinfort, han hade ganska gammla drivisar så jag bad han att testa nya istället, då vart det bara ännu mer problem med allt och allt gick bara fortare.

Testa byta till ett annat lite sämre grafikkort (dock ett som stödjer dom här spelen hyffsat bra) och se om samma problem återkommer.

Det ska inte göra nån skillnad om han byter till ett sämre kort :P Ju bättre kort ju bättre blir datorn.. Jag har samma problem som han har med SWAT 4 fast jag med Postal 2... Kan du spela ett tag och sedan kommer det medelandet upp i swat 4??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska inte göra nån skillnad om han byter till ett sämre kort :P Ju bättre kort ju bättre blir datorn.. Jag har samma problem som han har med SWAT 4 fast jag med Postal 2... Kan du spela ett tag och sedan kommer det medelandet upp i swat 4??

Klart att det kan göra skillnad. Problemet med hans kort är inte att det är för långsamt utan helt enkelt att något är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kompis till mig har samma problem, eller mjae typ.

Han har samma kort, bara det att alla SP spel startar men går istället svinfort, han hade ganska gammla drivisar så jag bad han att testa nya istället, då vart det bara ännu mer problem med allt och allt gick bara fortare.

Testa byta till ett annat lite sämre grafikkort (dock ett som stödjer dom här spelen hyffsat bra) och se om samma problem återkommer.

Hmm.. Det är ju väldigt konstigt att man ska behöva göra det när allt har fungerat korrekt förut, som sagt. :P Men jag tror jag har ett gammalt grafikkort liggandes någonstans så jag kan ju testa. .

Det ska inte göra nån skillnad om han byter till ett sämre kort :naughty: Ju bättre kort ju bättre blir datorn.. Jag har samma problem som han har med SWAT 4 fast jag med Postal 2... Kan du spela ett tag och sedan kommer det medelandet upp i swat 4??

Nepp, jag kommer öht inte in i spelet. Skärmen blinkar svart en gång och sen kommer den där rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

help_942757_0.gif

Jag har tillbringat förmiddagen med att försöka fixa min brors dator som har något märkligt fel som gör att många spel vägrar starta. Det här är verkligen inte en superdator (Athlon 2800+, 1G ram, Radeon 9600 pro, WinXP Pro SP2) men den SKA klara de här spelen och den har gjort det förut.

Några exempel:

T.ex. följande spel startar och fungerar felfritt:

Sid Meiers Pirates

+alla äldre spel (gjorda på ~90-talet)

T.ex. följande spel "blinkar till" men inget händer (ibland kommer en sån där "skicka felrapport" ruta upp):

TimeShift Demot

Följande spel ger felmeddelanden:

SWAT 4:

swat4_943407_1.png

Det problematiska är att jag HAR avinstallerat de gamla (mha Drivercleaner) och installerat de senaste drivrutinerna till grafikkortet OCH installerat senaste versionen av DirectX.

Just nu vet jag varken ut eller in. Vad kan vara fel? Vad är nästa steg? :P

Samma problem, har samma grafikkkort.

Ska testa gamla catalyst då.

Kommer det funka med nya spel då? Funkade nya spel för dig, Umberto?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...