Jump to content

Portal™


Mikolan
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 74
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

  • 2 months later...

Har nu spelat och klarat Portal, väldigt underhållande spel med en extremt mysig och spännande story (dock alldeles för lätt)... så pass intressant att jag kräver svar på vad som faktiskt händer.

Från början när man startar spelet verkar det ju som om man blivit placerade på ett futuristiskt testingcenter där de använder kloner för att exempelvis kunna se hur man kan använda vapnet i olika spelmiljöer. Längre fram i spelet när man börjat titta lite mer på omgivningen så upptäcker man snabbt att det är väldigt tomt i de fönster som blickar ner mot rummen är väldig tomma men när man först på riktigt upptäcker att något är fel är ju när man träffar på los gun turrets för första gången och man upptäcker "the cake is a lie"-rummet då det plötsligt känns som man tar ett steg tillbaka till 90-.

Sen' bär ju allt utför och storyn fortsätter med att mat tar sig undan elden och tillslut dödar bossen samt hela centret, men vad händer sedan?!

Finns det någon officiell epilogue/prologue där man kan få reda på mer? Kommer det en tvåa?

För övrigt så var allt från spelkonceptet till grafiken bra, men det som verkligen skapade ett mycket bra utförande är som sagt humorn blandat med replikerna och de otroligt mysiga ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag har tänkt lite själv utöver det här:

När "maskinen" sjunger: "Maybe black mesa" måste ju det betyda att black mesa fortfarande existerade?

alltså, kan detta utspela sig INNAN Black Mesa Incident?

Då kommer vi till Half Life 2 episode 2: I slutet av episoden visas en film från när mossberg filmar lite får man se ett fartyg som tillhör ett visst företag, Aperture Science.

Så antagligen kommer Aperture Science spela en rätt stor roll i Episode 3

Edit: Kom just också på att dom i Half Life 1 så handlade ju allt om att man fått tag på nån sorts kristall som skulle kunna skapa "Starkare" portaler, och forskningen om portaler måste ju börjat nånstans, kanske till och med vid aperture science? B) B)

Bara några tankar sådär B)

Förlåt för felaktiga namn bla bla bla är nedrans trött. Editar imorn om jag orkar / kommer ihåg!

Redigerad av Wahlis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt lite själv utöver det här:

När "maskinen" sjunger: "Maybe black mesa" måste ju det betyda att black mesa fortfarande existerade?

alltså, kan detta utspela sig INNAN Black Mesa Incident?

Då kommer vi till Half Life 2 episode 2: I slutet av episoden visas en film från när mossberg filmar lite får man se ett fartyg som tillhör ett visst företag, Aperture Science.

Så antagligen kommer Aperture Science spela en rätt stor roll i Episode 3

Edit: Kom just också på att dom i Half Life 1 så handlade ju allt om att man fått tag på nån sorts kristall som skulle kunna skapa "Starkare" portaler, och forskningen om portaler måste ju börjat nånstans, kanske till och med vid aperture science? B) B)

Bara några tankar sådär B)

Förlåt för felaktiga namn bla bla bla är nedrans trött. Editar imorn om jag orkar / kommer ihåg!

GLaDOS sjunger: "Maybe Black Mesa. That was a joke, ha ha, FAT CHANCE."

Ja, Episode Three kommer att handla mycket om Aperture Science.

Half-Life 1 utspelar sig i Black Mesa, inte i Aperture Science. Portalforskningen började i Black Mesa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle ju kunna anspela på något annat, så som att GLaDOS faktiskt är död, eller att hon är klon B)

"That WAS a joke." Black Mesa Research Facility finns inte längre. Citat från Wikipedia:

De har även med sig en kärnvapenstridsspets, med vilken de ska spränga hela komplexet i luften. Adrian Shephard lyckas stänga av timern på bomben, men sedan ser man genom ett fönster hur G-Man aktiverar den igen. I slutet av spelet sprängs den och förstör Black Mesa.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"That WAS a joke." Black Mesa Research Facility finns inte längre. Citat från Wikipedia:

Jo men vad jag menade först var att det kanske utspelar sig UNDER black mesa perioden,

men nu kom jag på att det inte kan vara så.

om du går till hemsidan: http://www.aperturescience.com/ och skriver: Login

Sen skriver du random login namn och sen: portal som password så kommer du loggas in, och där står det årtal som operativsystemet är daterat, 1982.

Jag vet att jag hört i en video eller läst nånstans att någon som jobbar där säger: "This equipment is 20 years old!"

eller något liknande, alltså borde Portal utspela sig antagligen nångång innan sjutimmars kriget.

Redigerad av Wahlis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...