Jump to content

Byta grafikkort, hjälp o tips!


tommy killer
 Share

Recommended Posts

Inte jag heller, låt det vara. :)

Edit

Herregud, dubbelpost och dessutom spam. Jag ber om ursäkt och vänder på kakan genom att säga: När jag frågade en kille nere på datorbutiken om min dator hade en PCI eller en AGP-port så sa han att om kontakten till skärmen var gul, så skulle det vara en PCI, var den brun så var den en AGP... jag drog dessutom en slutsats att om nu både CPUn, RAM och nuvarande grafikkort är bättre än min gamla som är en PCI, så måste/borde tommy_killers dator också ha det.

Jaha, då förstår jag. Men att gå efter datorns övriga prestanda för att ta reda på om den är PCI-E eller AGP är ju inte direkt så smart. :nuke:

Som synes har han ju faktiskt AGP.

Mordos: Verkligen dumt att slänga så mycket pengar på ett AGP-kort. Lägger du till ca en hundring på det kortet Boomer länkade till kan du få ett 8800GTS PCI-E. Skillnaden kan du se här: (de två blåmarkerade)

Ska tilläggas att där är 8800GTS 640MB och 7900GS 256MB, men i den upplösningen märks ingen större skillnad.

Smartare att uppgradera datorn och byta till PCI-E, du får mycket mer prestanda för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 50
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Men så ska jag körapå x1950PRO då tycker ni, är inte det med Direct X10 något att oroa sig för?

Alltså, det känns inte som någon större mening att skaffa ett DX10-kort med din dator, för när de tunga DX10-spelen väl är här tror jag den kommer flaskhalsa ändå. X1950Pro är väl värt pengarna och ett mycket bra DX9-kort. Sedan kan man faktiskt spela DX10-spel med DX9-kort, bara att man inte får vissa shaders etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då förstår jag. Men att gå efter datorns övriga prestanda för att ta reda på om den är PCI-E eller AGP är ju inte direkt så smart. >_<

Som synes har han ju faktiskt AGP.

Mordos: Verkligen dumt att slänga så mycket pengar på ett AGP-kort. Lägger du till ca en hundring på det kortet Boomer länkade till kan du få ett 8800GTS PCI-E. Skillnaden kan du se här: (de två blåmarkerade)

Ska tilläggas att där är 8800GTS 640MB och 7900GS 256MB, men i den upplösningen märks ingen större skillnad.

Smartare att uppgradera datorn och byta till PCI-E, du får mycket mer prestanda för pengarna.

Och utöver hundringen för grafikkortet så måste han köpa nytt moderkort, och då antagligen också en ny processor och kanske RAM-minne, så så jättebilligt blir det ju inte ändå. Men visst, har man inte begränsad budget så är det ju betydligt smartare att göra som du skrev. Då kan man dessutom lägga till lite mera och köpa ett 2900XT som är bättre än 8800GTS i de flesta fallen, och matchar till och med 8800GTX i en del spel.

Och det där testet är riktigt uselt för övrigt, jag har ett X1950Pro och spelar i 1280x1024, allt maxat (inkl HDR) och 2xAA/16xAF, och jag har betydligt mera än 26 FPS.

Redigerad av Tiger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och utöver hundringen för grafikkortet så måste han köpa nytt moderkort, och då antagligen också en ny processor och kanske RAM-minne, så så jättebilligt blir det ju inte ändå. Men visst, har man inte begränsad budget så är det ju betydligt smartare att göra som du skrev. Då kan man dessutom lägga till lite mera och köpa ett 2900XT som är bättre än 8800GTS i de flesta fallen, och matchar till och med 8800GTX i en del spel.

Och det där testet är riktigt uselt för övrigt, jag har ett X1950Pro och spelar i 1280x1024, allt maxat (inkl HDR) och 2xAA/16xAF, och jag har betydligt mera än 26 FPS.

Jo, det vet jag. Men om man har begränsad budget hade det då varit smartare att helt enkelt spara pengarna tills man kan uppgradera. AGP är föråldrat och det är onödigt att lägga mer pengar på det.

Ang. testet stämmer det inte helt men ger ju en liten hum om hur korten ligger till. Notera även att det är outdoor och inte indoor där man alltid får mycket högre FPS.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

edit: Läste nu att det är 5 år gammalt, och eftersom det är ett 9600 så är det nog AGP, har jag rätt?

Då får det bli ett sådant här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=33447...p;view=detailed

Jawohl, visst är det AGP. Tror jag.

Går åt nästan hela pengapungen men det skulle nog fan i mig fixa min dator klockrent. Bokmärkt. Tackar. <3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu ska köpa ett dyrt AGP-kort så ska du för allt i världen inte köpa det från Komplett. Datorbutiken är mycket billigare.

7950GT 256MB - 2190:-

7950GT 512MB - 2490:-

7950GT 512MB - 2490:- är det mycket bättre än x1950PRO och hur mycket agg behöver denna då, då jag idag fick ännu mer pengar, så om jag vill spendera så vf inte lägga 500 kr mer på ett bättre kort, så hur mycket bättre är det än det förra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7950GT 512MB - 2490:- är det mycket bättre än x1950PRO och hur mycket agg behöver denna då, då jag idag fick ännu mer pengar, så om jag vill spendera så vf inte lägga 500 kr mer på ett bättre kort, så hur mycket bättre är det än det förra?

Om vi ska ta till lite Tomshardware-bilder igen, och förutsätta att de någorlunda stämmer:

Personligen skulle jag plocka ett X1950Pro eftersom det, som jag redan pratat om, inte känns värt att lägga för mycket pengar på ett AGP-kort.

X1950Pro = Bäst prestanda för pengarna

7950GT = Mer prestanda

Sedan är det upp till dig.

Siana

pris skillnaden mellan de på datorbutiken och komplett är ungefär 9 kronor...

Om du inte lade märke till det så länkade jag till ett 7950GT medan Boomer länkade till ett 7900GS. Såvida Mordos inte illa tvunget måste ha spela i hög upplösning så får han ett bättre kort för ett billigare pris.

Datorbutiken slår i övrigt Komplett på fingrarna när det gäller alla priser. Förstår inte varför så många handlar ifrån Komplett...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Tror också det med x1950PRO, då jag måste också köpa till ett agg, det går på ca 500kr det med och jag vill gärna ha lite pengar över, ska kanske resa till Polen och vill då ha lite money.

Vilken av de här 2 modellerna ska jag då välja,

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332300

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103

Redigerad av tommy killer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu ska köpa ett dyrt AGP-kort så ska du för allt i världen inte köpa det från Komplett. Datorbutiken är mycket billigare.

7950GT 256MB - 2190:-

7950GT 512MB - 2490:-

Programvara / Systemkrav

Medföljande programvara NVIDIA PureVideo Decoder

Windows Vista Built for Windows Vista

Vad tar du mig för? En bög? >_<

EDIT:

Jävlar, det var det på det förra kortet också. THE SEARCH GOES ON.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror också det med x1950PRO, då jag måste också köpa till ett agg, det går på ca 500kr det med och jag vill gärna ha lite pengar över, ska kanske resa till Polen och vill då ha lite money.

Vilken av de här 2 modellerna ska jag då välja,

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332300

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103

Som nämnt tidigare, varför handla från Komplett?

Voilá.

Klart, bäst vore om du köper det här. Mycket bra kort.

Programvara / Systemkrav

Medföljande programvara NVIDIA PureVideo Decoder

Windows Vista Built for Windows Vista

Vad tar du mig för? En bög? >_<

EDIT:

Jävlar, det var det på det förra kortet också. THE SEARCH GOES ON.

Eh, vad spelar det för roll?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste väl inte ha Vista för de två korten jag frågade om 2 poster högre upp??

@Siana, vad är skillnaden, att den dyrare har okså fläkt?

Närå, sitter själv på ett X1950Pro på XP. Det betyder bara att korten även stödjer Vista om du skulle vilja uppgradera i framtiden.

Vet ärligt talat inte riktigt vad skillnaden är, men kortet har fått många rosor på Sweclockers. Främst är det väl, som synes på bilderna, en mycket bättre kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar ingen roll om det är byggt för Vista?

Jag kan lite om mycket men hårdvara för datorer är inte min grej.

Närå, sitter själv på ett X1950Pro på XP. Det betyder bara att korten även stödjer Vista om du skulle vilja uppgradera i framtiden.

Bara för de stödjer Vista betyder det inte att de inte stödjer XP. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror också det med x1950PRO, då jag måste också köpa till ett agg, det går på ca 500kr det med och jag vill gärna ha lite pengar över, ska kanske resa till Polen och vill då ha lite money.

Vilken av de här 2 modellerna ska jag då välja,

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332300

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103

Enligt tester så är Sapphire-kortet där det absolut bästa av X1950Pro-korten, men skillnaderna är ganska små ändå. Däremot har Powercolor-kortet som Siana länkade till väldigt bra och tyst kylning, har själv köpt sån kylning till mitt. 20C lägre i både idle och load, och den är så gott som ljudlös även på högsta fläkthastighet.

@Mordos: Att det står "Built for Windows Vista" betyder antagligen bara att det går att använda det i Vista, men det funkar lika bra i XP också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...