Jump to content

GTA-Känsla?


 Share

Recommended Posts

GTAkänsla, något som används ofta i detta forum. Men vad är det egentligen? Kan någon svara på den frågan egentligen.

Hur ska Rockstar få den rätta Gtakänslan i GTA IV? Hur kan man beskriva gtakänslan.

Jag står iallafall för åsikten att det är personligt. Som jag skrivit tidigare här på forumet, så tror jag att det är ett ögonblick.

Ögonblicket man minns, det kan vara från Vice Citys neonbrus eller MC i öknen i San Andreas.

Känslan ligger i det som upplevs, där man får riktiga " wow-vibbar" av.

Självklart ska det kännas GTA, humorn, karaktärerna och det är upp till R* att bära vidare den mixen in i GTA IV.

Även saker som musik och ljud kan bidraga till GTAkänslan tror jag. Det ska kännas GTA helt enkelt.

Ge gärna synpunkter på detta inlägg och kom med egna kommentarer till vad GTA känsla är för er!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kallar "GTA-känsla" är ganska svårt att beskriva. Då det inte bara ligger i en sak, t.ex. grafiken, utan i spelen som helhet.

Ett GTAspel skall ha:

  • Storyline som fångar spelaren
  • Musik som passar med tema och tid
  • "Halvbra" grafik, det är något med grafiken som inte är riktigt som alla andra spel.
  • Spännande karaktärer

Men det är ändå bara lite grundstommar. Just nu är det för mig mycket känslan med fordon osv. som i huvudsak markerar GTA-känsla. Det är ju lite konstigt att man kan ta sig upp på 20-30 meter höga hus med en chopper, men det ska ändå vara så på något vis. Inte bara för att jag är intresserad av stunting i GTA, det ska bara vara så :P

Jaa, svårt att förklara men ta till exempel "Just Cause" som är en vad som av gtafantaster kallas GTAkopia, även kallat freeroam-spel, det är snyggt och sådär, men känslan när man tar sig fram/skjuter är precis värdelös. Därför spelade jag bara det spelet en gång, medan jag spelar GTA minst några gånger i veckan, trots att de är år gamla.

Där har du en sak till som kan definiera GTA-känsla, det där suget. Man vill spela GTA igen och igen, även efter att man klarat storylinen. Ja till och med efter att man klarat 100%.

-

För att skapa GTA-känsla i GTA IV tror jag att man måste tänka främst på att inte gå på för hårt med att försöka göra ett verkligt spel, gta ska inte vara verkligt i mina ögon, det vore inte kul att löpa amok när man har tröttnat på uppdragen för en stund om jag var tvungen att tvätta byxorna och köpa nya skor efteråt. Det är viktigt att de får en gripande storyline också, det kommer de antagligen göra. Dock har jag hittills hört mycket om att man ska kunna påverka storyn mycket själv, hoppas det inte blir FÖR mycket, det är lite av hela grejen att man SKA bli styrd, tycker i alla fall jag.

Som sagt, hoppas de inte tar sig vatten över huvudet när de jobbar hårt med att få spelet mer realistiskt.

Så tycker i alla fall jag, jag skulle gissa att alla har sin egen syn på vilka krav som ska uppfyllas för att vi ska ha ett spel med GTA-känsla.

Intressant topic :ermm:

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Bra fråga p-c-2 =). Ja, om vi skulle bygga ut tråden lite? Vad är GTA humor? Endel karraktärer är för mig endel av humorn i spelet. Ken Rosenberg, ett lysande exempel. Ett annat bra exempel har vi faktiskt redan fått från GTA IV trailern, GETALIFE-byggnaden.

För att gå tillbaka till det egentliga ämnet så måste jag instämma med tidigare talare. Friheten är som jag redan skrivit någon man känner att " detta är GTA " . Så sent som i eftermiddags startade jag mitt Vice City och körde lite motorcykel, vilket jag tyckte var helt fantastiskt, eftersom jag inte spelat GTA överhuvudtaget på ett tag. Tyvärr kommer inte friheten i sig att bli den samma som i SA, eftersom vi saknar de enorma öknarna och skogarna, dvs landskapet mellan städerna, men jag tror att vi kommer få större frihet och möjlighet i själva staden.

Och som många påpekar, det ligger inte bara i en sak. Det är hela sammanhanget som jag tror skapar den beryktade känslan.

Bra inlägg Qouad =) Håller med dig!

Redigerad av Ynglingen__23
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag alltid tyckt att det är så himla "skönt" att spela GTA när det regnar ute. Alltså regnar IRL. Vet ej varför. Bara en känsla jag fått.

Så där kan jag också känna ibland! Kanske är det för att det är grått och mulet ute och man hör regent smattra utanför fönstret. Det är rätt så mysigt faktiskt. Och sätter man då på GTA som är riktigt roligt så får man rysningar i kroppen ibland! Vet precis vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så där kan jag också känna ibland! Kanske är det för att det är grått och mulet ute och man hör regent smattra utanför fönstret. Det är rätt så mysigt faktiskt. Och sätter man då på GTA som är riktigt roligt så får man rysningar i kroppen ibland! Vet precis vad du menar.

Kommer ihåg då 2004, då jag och en kompis spelade San Andreas sen var det svinkallt ute och snöade. Sen köpte vi Joltkola varje dag som vi lade ute I snön på kylning en timma. Vid den tiden var mycket outforskat, och vi körde runt på landet med traktor och lastbilar. Sen kommer jagihåg att vi tog oss upp på MT (med en cross) och vi gick till den där flaggan vid stupet, det var regn och efter alla myter trodde vi att något skulle ploppa upp på skärmen. :rolleyes:

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...