Jump to content

Skillnader/Likheter med Vice City


xenon
 Share

Recommended Posts

Funderar på att införskaffa Vice City Stories till PS2 och har några funderingar kring likheten mellan Vice City (2002). :ermm:

  • Finns det några stora förändringar på stadens utseende, Nya/omgjorda affärer, Nya områden osv.
  • Uppdaterad grafikmotor? Med tanke på att VC är nästan 5 år äldre...
  • Speletskänsla, Körande av olika fordon, Polisers AI, Skjutande osv.

Finns givetvis massa andra likheter som ni gärna får skriva ned. (w00t)

Rekommenderar ni spelet för spelare som har spenderat VC otaligt många timmar? (För mig så spelar det ingen roll om jag köper en Vice City-klon fast med helt nya uppdrag, älskar den staden som många andra...) :(

Berätta gärna annat kul också :wub:

Redigerad av xenon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör bäst i att inte gnälla efter 18 views, snarare uppåt 100-sträcket borde du höja ett ögonbryn eller två. Folk svarar när de har tid och kan nåt, begriper du väl. Har bara 18 pers kollat - säkerligen står du själv för fem eller fler - så kan du ju inte vänta dig nåt svar, speciellt när det inte gått så fruktansvärt lång tid.

Kartan är nästan exakt likadan som förr, på papperet. Men den enda kartstrukturförändring jag kommer på är en genväg till flygplatsen från Sunshine Autos (som 1984 bara är en byggplats, liksom många andra platser). Inga nya områden som i adresser eller så finns. Kolla bild:

yF1r5hKKB1zh.png

Kolla video!

Grafikmotorn är uppgraderad sen VC, ja. Kolla officiella PS2-trailern.

Nya/omgjorda affärer? Ja, det kan man säga. Alla Empire Buildings ska ju klämmas in nånstans, så det finns många nya byggnader. Du kan dessutom gå in i många butiker, men det är ungefär lika spännande som robbery-uppdragen i SA. Samma utseende i alla affärer, nästan. Spelkänslan är lika bra som förr tack vare det perfekta soundtracket, men (åtminstone på PSP) så buggar det sig rätt ofta och det drar ner spelglädjen lite.

Fordonen är det ingen större skillnad på, men det har tillkommit ett antal. Polismotorcykel, bulldozer och ambulanshelikopter är några exempel. Kolla mina bilder åt GTAnytt!

Polisers AI: De första nivåerna är ungefär samma, lite smartare är de. Sen redan vid trestjärnig efterlysning börjar du märka att de blivit mycket smartare, och vid femstjärnig bör du antingen skaffa en mindre, eller en mer stjärna. Femstjärnig är svårare än sexstjärnig efterlysning eftersom du då kan skaffa en tank och känna dig säker - FBI är livsfarliga med Mp5, speciellt när det kommer 4 st ur varje bil. Vad man direkt märker, på alla nivåer, är att deras bilhantering är smartare. De prejar dig av vägen bättre och är svårare att komma undan. Skjutandet är förbättrat, antar jag. Jag har bara spelat VC på PC, VCS bara på PSP. Jag antar att rörelsesystemet är mycket bättre eftersom man kan swoopa runt fienden under tiden man har lock-on.

Jag rekommenderar spelet för VC-tokar som jag till exempel.

"Berätta gärna annat kul också". Tja, till exempel att det finns 12 påskäggsplanscher och en påskäggsskylt, samt att du jagar "neun-und-neunzig Luftballons" istället för 100 paket :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör bäst i att inte gnälla efter 18 views, snarare uppåt 100-sträcket borde du höja ett ögonbryn eller två. Folk svarar när de har tid och kan nåt, begriper du väl. Har bara 18 pers kollat - säkerligen står du själv för fem eller fler - så kan du ju inte vänta dig nåt svar, speciellt när det inte gått så fruktansvärt lång tid.

Det ligger något i det du säger, är väl lite desperat på att köpa spelet antar jag. :unsure:

För övrigt skit bra skrivet, är säker på att jag ska köpa VCS nu :ermm:

"Neun-und-neunzig Luftballons" tufft :ermm:

Tack VC-toke.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom är området rakt väster om Howlin' Petes Biker Empire och Big Mitch Bakers ställe ett byggområde också, och Dirtbike-tracksen norr om Downtown har utökats och är mycket coolare. Det som jag blev lite småbesviken över är att kända ställen inte går att gå in i: Malibu Club, Hyman Memorial Stadium (eller jo, fast bara i ett uppdrag), Printworks mm. De finns kvar iofs men man kan inte gå in i dem.

I allmänhet kan jag säga såhär: Gatorna och deras placering är nästan helt likadana, men byggnader har ändrats ganska mycket. Som sagt är det många nya Empire Buildings och många byggplatser, och staden är bortsett från byggplatserna mer uppfräschad, mest märks det i Little Havana. :unsure:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker Henkibojj har fått med det mesta när det gäller alla nya saker som man har lagt upp i spelet. Men det fanns lite till som jag la märke till. Däribland Washington Mall som har bytts ut till något som ser allmänt skitkonstigt ut. En blandning av byggnadsplats och park med lite hsu i. I och för sig har int jag undersökt området allt för mycket, men det ser bra märkligt ut från håll.

Området där man bygger hus vid Avery Carrington har förändrats en hel del. Där Averys limousine kommer I VC finns nu en stor cirkus som många nog har sätt på screenshots. Däribland ett parisehjul som man lite roat kan åka i. Det andra huset som man skulle sabba med hjälp av en liten minihelikopter finns inte utan där är nu en park.

Bakom Sunshine Autos i VC fanns det ingenting. Nu finns det en form av campingplats eller Trailer Park, vad man nu vill kalla det. Där kan man bland annat göra uppdrag av Marty och köra fyrhjulingsrace.

* A populated trailer park exists just south of Little Havana close to where Vice City's Sunshine Autos, a car showroom, exists. The trailer park serves as the location where Victor Vance would receive missions from Marty Jay Williams, head of the Trailer Park Mafia. Sunshine Autos itself has also been known to be operating from an older establishment in a slightly different location (down the road towards the north), with its newer showroom under construction further south. Both the entire trailer park and the old Sunshine Autos yard is absent in 1986, replaced by an empty field. It is assumed that the disbandment of the Trailer Park Mafia (with Marty's death in the hand of Victor) and the relocation of Sunshine Autos led to the demolition of both locations.

* The Palm Springs Hotel, in the southern Downtown district, is under construction. The location is featured in one mission where Victor has to kill Biker members in order to save his brother Lance.

* In 1984, Phil Cassidy's residence is in Vice Port along with his own shooting range. "Phil's Place" in Little Haiti, which would serve as Phil's residence in 1986, is owned by Victor.

* A fairground is based on a patch of land in western Washington, which features a ferris wheel, dubbed the "Chunder Wheel." The area, circa 1986, features a construction site where in Vice City, Tommy Vercetti meets Avery Carrington in a limousine for missions. A park in the immediate west of the fairground would be developed into another construction site by 1986; the site is later damaged in one Vice City mission, using explosives planted by a remote controlled helicopter.

* The Midland Hotel, a single Streamline Moderne-styled building (which features a jetty, garage, and helipad) exists in the immediate north of the Washington Beach fairground, on what would be the site of low-rise apartments in 1986.

* The right wing of Ricardo Diaz's mansion (towards the west) in Starfish Island is either under construction or undergoing an expansion in 1984. The hedge mazes that adorn both sides of the Diaz compound in 1986 do not exist in 1984; instead, only a pond is featured in place on the west wing of the mansion.

* A VIP terminal with its own separate car park and jetty exists at the Escobar International Airport in 1984. The facility is absent in 1986.

* A small cafe in Little Haiti, dubbed Le Singe d'Arbre (French for "the monkey of [the]tree", a possible reference to the phrase "Surrender Monkeys") exists in 1984. In 1986, a cafe dubbed "Cafe under the tree" exists in its place.

* The Fort Baxter military base has a significantly different layout to the one featured in 1986.

Redigerad av GTApimpfoolife
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker Henkibojj har fått med det mesta när det gäller alla nya saker som man har lagt upp i spelet. Men det fanns lite till som jag la märke till. Däribland Washington Mall som har bytts ut till något som ser allmänt skitkonstigt ut. En blandning av byggnadsplats och park med lite hsu i. I och för sig har int jag undersökt området allt för mycket, men det ser bra märkligt ut från håll.

Området där man bygger hus vid Avery Carrington har förändrats en hel del. Där Averys limousine kommer I VC finns nu en stor cirkus som många nog har sätt på screenshots. Däribland ett parisehjul som man lite roat kan åka i. Det andra huset som man skulle sabba med hjälp av en liten minihelikopter finns inte utan där är nu en park.

Bakom Sunshine Autos i VC fanns det ingenting. Nu finns det en form av campingplats eller Trailer Park, vad man nu vill kalla det. Där kan man bland annat göra uppdrag av Marty och köra fyrhjulingsrace.

Sant, nya områden finns i form av riv ut-bygg nytt-principen. Tivolifältet är nog den största nyheten kanske, men det känns så dumt öde. Man kude expandera det området och ge det några sidouppdrag eller storyuppdrag. Det enda som finns där är en röd ballong och en rampage. Trailer-fältet är också nytt, men känns väldigt tråkigt. Ungefär lika spännande som Las Brohas (?), spökstaden i SA nära flygfältet.

North Point Mall är ungefär likadant faktiskt, men jag får alltid känslan i GTA-serien att man är så ensam när man är till fots, speciellt på allmäna platser som har detaljer utan funktion men bara dekoration. Köpcenter, golfbanor, totalt öde hotellbaksidor med pool och hopptorn och hela köret. Det känns så olevande, trots att platsen egentligen erbjuder liv. Jämför med IV-trailern, den stora platsen (i mitten av trailern, innan "Life is complicated.") verkar väldigt levande jämfört med tidigare spel.

Nån som håller med? Baksidan av Hyman Memorial Stadium, finns det någon mer övergiven plats? Kanske bakom Sals mansion i LC(S), nedanför backen. Dött!! Nästan så man känner sig ensam på riktigt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, nya områden finns i form av riv ut-bygg nytt-principen. Tivolifältet är nog den största nyheten kanske, men det känns så dumt öde. Man kude expandera det området och ge det några sidouppdrag eller storyuppdrag. Det enda som finns där är en röd ballong och en rampage. Trailer-fältet är också nytt, men känns väldigt tråkigt. Ungefär lika spännande som Las Brohas (?), spökstaden i SA nära flygfältet.

North Point Mall är ungefär likadant faktiskt, men jag får alltid känslan i GTA-serien att man är så ensam när man är till fots, speciellt på allmäna platser som har detaljer utan funktion men bara dekoration. Köpcenter, golfbanor, totalt öde hotellbaksidor med pool och hopptorn och hela köret. Det känns så olevande, trots att platsen egentligen erbjuder liv. Jämför med IV-trailern, den stora platsen (i mitten av trailern, innan "Life is complicated.") verkar väldigt levande jämfört med tidigare spel.

Nån som håller med? Baksidan av Hyman Memorial Stadium, finns det någon mer övergiven plats? Kanske bakom Sals mansion i LC(S), nedanför backen. Dött!! Nästan så man känner sig ensam på riktigt :rolleyes:

Det är sant. Men trots att jag inte varit vid det där tivolit så pass mycket heller fakikst så var det i alla fall människor därinne. North Point Mall kan jag hållla med om, varför inte göra samma sak där som i Washinton Mall? Där gick det runt människor med matkassar lite över allt. I Nort Point Mall känndes det mest tomt, kanske något gäng dök upp lite då och då. Det är en rätt stor nackdel i GTA-världen faktiskt. Dom skulle kunna liv upp stämningarna där, skulle ju egentligen inte vara så svårt (ett exempel är väl kasinorna i Las Venturras där det i alla fall är folk som t.ex spelar. Varför kan då inte folk t.ex kunna käka sockervadd på tivoli då också?)

Ett annat exempel är väl Mount Chiliad på toppen. Eller tågstationerna i SA. Öde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

North Point Mall är ungefär likadant faktiskt, men jag får alltid känslan i GTA-serien att man är så ensam när man är till fots, speciellt på allmäna platser som har detaljer utan funktion men bara dekoration. Köpcenter, golfbanor, totalt öde hotellbaksidor med pool och hopptorn och hela köret. Det känns så olevande, trots att platsen egentligen erbjuder liv. Jämför med IV-trailern, den stora platsen (i mitten av trailern, innan "Life is complicated.") verkar väldigt levande jämfört med tidigare spel.

Nån som håller med? Baksidan av Hyman Memorial Stadium, finns det någon mer övergiven plats? Kanske bakom Sals mansion i LC(S), nedanför backen. Dött!! Nästan så man känner sig ensam på riktigt >_<

Japp, jag håller med. Det är ju en av sakerna som kommer vara annolunda i GTA IV :rolleyes:

Men jag tycker faktist mer om Vice City i 1984 än 1986.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...