Jump to content

Musik program


lulle
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Jag har hållt på ett tag att mixa lite låtar hit och dit nu men nu är jag sugen på att göra något eget.

Jag undrar om ni vet några bra program som man kan använda för att göra sin egen Techno/Dance eller House musik. Jag har prövat en del program redan, bland annat har jag prövat Magix Music maker. Det fungerar helt ok fast det är för lite sounds i det, inte så mycket man kan välja på om man tex ska ha ett huvud sound i en techno låt.

Kom med era förslag=)

Om ni vet några hemsidor där man kan ladda ner olika sounds för att använda i musikprogram säg gärna dom med då tack=D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jag har testat cubase lite, ganska ok, lite krångligt men man lär sig. Fast vet ingen någon sida eller någonstans var man kan tanka loops alltså olika ljud som man kan använda till sin låt?

ÄR inte Frutyloops samma sak som FL studio, isåfall har jag det ockås fast det är mest för hip hop tycker jag :)

Redigerad av lulle
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det finns faktiskt en del techno och sånt i FL studio, men jag tror nog att basshunter laddar ner lite andra sounds till sina låtar. Och det är sådana sidor jag är ute efter:D

Det du är ute efter, min käre vän kallas sample-CD's, är du en laglydig medborgare köper du de billigaste för ca 400 kronor.

Detta beroende på vad du gör för musik, givetvis. Men gör du Någonting åt Trance eller techno-hållet bör du utan tvekan införskaffa Vengeance essensial clubsounds vol 1. och vol 2.

Du kan även få lite gratis ljud på www.vipzone.com

Behöver du ytterligare hjälp kan du skicka ett PM eller också registerar du dig på ett forum för musiker, t.ex. www.studio.se

Edit:

Precis som R2D2 säger kan du i ditt musikprogram använda VST-synthar (virtual synthesizer) detta innebär att du skruvar på olika rattar på en controller till du får ljudet att låta som du vill och med hjälp av "automation clips" ändra ljudet under tiden då låten går, t.ex. att ju längre in du kommer i låten desto fetare blir basen eller ju högre blir kicken.

Vill du lära dig ännu mer om fruityloops från grunden finns en väldigt pedagogisk guide för dig här:

http://www.djportal.nu/remixskola/fruityloops.php

Om du köpt din programvara finns det även guider på www.fruityloops.com och även i din manual!

Redigerad av mandarinkungen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett riktigt bra musik program som är lätt och att lära sig, jag använder är Reason 2.5 fast det finns en nyare version 3.0 men jag håller mig till 2.5.

I Reason kan man göra den mesta musiken tex.Trance,Hiphop,Techno osv.

Och det finns refills som man kan köpa eller ladda ner.

Om man ska vara laglig så kostar Reason runt 5000-6000 kr

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

tack så mycket grabbar, ska nog ta och skaffa Vengeance essensial clubsounds vol 1. och vol 2. :o

Edit: Jag skulle göra Tutorialn som du föreslog mandarinkungen men när jag har laddat upp den filen som ligger på hemsidan som man ska använda i övningen så är de olika "beaten" röda och går inte att spela, eller det går men det kommer inget ljud

Ser ut såhär:

post-3172-1175186760_thumb.jpg

Redigerad av lulle
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket grabbar, ska nog ta och skaffa Vengeance essensial clubsounds vol 1. och vol 2. ^_^

Edit: Jag skulle göra Tutorialn som du föreslog mandarinkungen men när jag har laddat upp den filen som ligger på hemsidan som man ska använda i övningen så är de olika "beaten" röda och går inte att spela, eller det går men det kommer inget ljud

Ser ut såhär:

Det betyder att dessa ljud inte finns i ditt bilbiotek, så därför får du använda andra ljud :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...