Jump to content

Laggar VCS?


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag undrar om ni precis som jag upptäckt att både LCS och i synnerhet VCS laggar sönder rätt ofta? Exempelvis blir det jättetungt för processorn att få Vic att kliva in i en bil i en fullproppad korsning, vända kameran och åka därifrån smärtfritt. Ofta går hela den här processen väldigt väldigt långsamt och kan inte i närheten jämföras med andra GTA-spels flyt.

Lyckligtvis finns det en lösning, men den suger mer batteri och kräver en Custom Firmware (3.XX OE). Om du klockar processorn till 300 eller 333 MHz flyter spelet riktigt vackert och allt laggande kan kyssas adjö. Klockningen är inte farlig i och med att PSP-processorn egentligen är en 333 MHz-processor, men den är nedklockad till 222 MHz i alla lägen. Anledningen till att den klockats ned till 222 MHz sägs vara att de behövde få längre batteritid jämfört med Nintendos DS. En slöare processor ger längre batteritid, men mer tungrodda spel. För de flesta spel klarar PSPn detta alldeles utmärkt, men VCS är bland det mest krävande spelet som finns, och därför körs det i nästintill konstant lagg om man befinner sig på trafikerade platser fulla av liv (läs: inte på vattnet).

Instruktioner för klockning: Antingen gör du det i ECCD eller i Recoverymenyn genom att starta upp PSPn med R nedhållen. Gå sedan till CPU Speed och välj 300 i GAME/ISO. Då ska det flyta utan problem.

Det är inte farligt, men det drar mer batteri och kan i sällsynta fall hänga PSPn. Då är det isf bara att starta om. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig om att LCS laggade apdase, det gjorde det på ps2..oxå..men det var väl bara för att det var portat.

Jag hoppas det blir bra och ni slipper erat lagg, själv så kan jag inte fixa mitt ;O :rolleyes:, Har du prövat att klocka din psp sj förresten?

Redigerad av Swift
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig om att LCS laggade apdase, det gjorde det på ps2..oxå..men det var väl bara för att det var portat.

Jag hoppas det blir bra och ni slipper erat lagg, själv så kan jag inte fixa mitt ;O :lol:, Har du prövat att klocka din psp sj förresten?

Jadå, det är jätteenkelt att göra. Det var ju så jag kom fram till att det flöt bättre. Man behöver inte ändra några hårdvaror över huvud taget, som man behöver med vissa datorprocessorer (om man ska göra avancerade saker ;) ). Eftersom processorn faktiskt är en 333MHz från början är det bara en inställning man gör, precis som i datorers BIOS. Sony vill inte att man fifflar med sånt här, men hjälper det spelkänsla och trivsel med spelen borde man ju få göra som man vill, eh? :D

Tack för tipset! :)

Varsågod! ;)

Btw, du har väl fortfarande 3.03? Har du fått tillbaka den från lagning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, eller den ramlade ner från en hylla jag stötte till... Och nu har jag typ allmänt misshandlat den sen dess. Innan jag skickar iväg den! :lol:

Bra onödigt IMO, men det kanske inte fanns några försäkringar/annat på det ställe den köptes? Jag köpte Value Pack på PCCity för ynka 1690 pga öppningsrea, och då köpte jag tre års försäkring för 399 samtidigt. Den täcker... rubbet. Stöld, bortslarvande, olyckor, slarv, "plötsliga interna haverier" (läs: Bricks! ;) ) och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra onödigt IMO, men det kanske inte fanns några försäkringar/annat på det ställe den köptes? Jag köpte Value Pack på PCCity för ynka 1690 pga öppningsrea, och då köpte jag tre års försäkring för 399 samtidigt. Den täcker... rubbet. Stöld, bortslarvande, olyckor, slarv, "plötsliga interna haverier" (läs: Bricks! ;) ) och annat.

Näädå. Det behöver jag! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad kostar hela fadderullan?

1048 kr exklusive frakt. Så runt 1100 nånting... Skärmen är typ helt fuckad, mest därför jag dampat på den. Ibland när man tittar så kan dom döda pixlarna ändra färg eller nåt. ^_^ Så jag har väl blivt lite elak. Men dom sa att dom byter ut den för 1100, ingen idé att försöka laga det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Isf skulle jag behållit en icke-misshandlad, dock fuckad, PSP och köpt ett helt nytt base pack för 1500 ca, och kört multiplayer med syskon och kompisar hela tiden. Det låter ju som att den fortfarande funkar, även om skärmen blivit knasig. Eftersom du på det här sättet får en helt ny PSP och samtidigt behåller din gamla fuckade skulle jag köpa en separat LCD-skärm och monterat in den hemma. Det kan ju inte gå mer än åt h-e ändå, och då har du inte slösat mycket pengar. (Troligen, jag vet inte vad skärmar kostar.)

Summa: 1500 för en ny basepack + LCD-skärm (kostnad okänd), men du har två PSPs. Dör din gamla har du ändå alla tillbehör kvar till den resterande. Ett extra batteri är inte att spotta åt.

Annars gör du som nu: 1100 för att byta ut den fuckade, trots att den fortfarande funkar.

Låter inte det vettigare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Isf skulle jag behållit en icke-misshandlad, dock fuckad, PSP och köpt ett helt nytt base pack för 1500 ca, och kört multiplayer med syskon och kompisar hela tiden. Det låter ju som att den fortfarande funkar, även om skärmen blivit knasig. Eftersom du på det här sättet får en helt ny PSP och samtidigt behåller din gamla fuckade skulle jag köpa en separat LCD-skärm och monterat in den hemma. Det kan ju inte gå mer än åt h-e ändå, och då har du inte slösat mycket pengar. (Troligen, jag vet inte vad skärmar kostar.)

Summa: 1500 för en ny basepack + LCD-skärm (kostnad okänd), men du har två PSPs. Dör din gamla har du ändå alla tillbehör kvar till den resterande. Ett extra batteri är inte att spotta åt.

Annars gör du som nu: 1100 för att byta ut den fuckade, trots att den fortfarande funkar.

Låter inte det vettigare?

Fast skärmen blir typ helt vit på den fuckade och bara krånglar. Men äh, jag skickar in den, sen får jag vänta på en nergraderare från 3.11. Om den ens kommer. Fast visst, det är en tanke. Hur kan du vara så smart som?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast skärmen blir typ helt vit på den fuckade och bara krånglar. Men äh, jag skickar in den, sen får jag vänta på en nergraderare från 3.11. Om den ens kommer. Fast visst, det är en tanke. Hur kan du vara så smart som?

Jag skulle tro att om du får en hel originalbox, så behöver du inte oroa dig för nyaste fw's, men om du lämnar in och de bara reparerar/byter så är risken större. Men du skulle skicka in hela boxen va? Då lär det inte vara nån fara.

"Smart"? ^_^ Tackar!

Om du skulle misslyckas med skärminstallation är den ju inte mer död än förut, men du har en onödig skärm, men också alla tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänk mig det! :) Men sen måste jag ha ett 360 också! ;) Halo 3 ffs. En mindre hdtv vore kung med! B) Sen är jag redo.

Haha, det blir inte lite utgifter för dig, hör jag.

1100 för en PSP

4200 för 360 och Halo 3

>6500 för en PS3

~8000 för en HDTV....

Det skulle vara ett bra sommarjobb i så fall :wub: 19800 spänn på några veckor, jadu. Lycka till! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...