Jump to content

Vad är en rar fil?


kantana
 Share

Recommended Posts

RAR är som en kraftigare komprimerad ZIP

en mapp med en massa filer på 1GB kan RAR komprimera till sisådär runt 300mb

Medans ZIP bara kommer till 500mb typ.

Sen kan RAR -en också vara splitrad upp i en massa RAR-filer och andra filer, då ska man extrahera

den första RAR-filen så får man det som blivit komprimerat.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en mapp med en massa filer på 1GB kan RAR komprimera till sisådär runt 300mb

Medans ZIP bara kommer till 500mb typ.

Inte riktigt. Det beror helt på vilken typ av information dessa 1GB av filer innehåller. Om du kopierar en bild sex tusen gånger så kan det komprimeras intill oigenkännlighet, eftersom att alla filer innehåller samma information (samma set av ettor och nollor, eller bitar rättare sagt), men om det är filer som innehåller många olika typer av information, många olika bitar, så komprimerar den inte lika mycket. Jag tror att WinRar använder bättre komprimeringsalgoritmer än Winzip, dock.

Onödigt inlägg va? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte riktigt. Det beror helt på vilken typ av information dessa 1GB av filer innehåller. Om du kopierar en bild sex tusen gånger så kan det komprimeras intill oigenkännlighet, eftersom att alla filer innehåller samma information (samma set av ettor och nollor, eller bitar rättare sagt), men om det är filer som innehåller många olika typer av information, många olika bitar, så komprimerar den inte lika mycket. Jag tror att WinRar använder bättre komprimeringsalgoritmer än Winzip, dock.

Onödigt inlägg va? :)

Det var bara som ett exempel.

En till sak är ju hur snabbt man komprimerar, ju mindre tid man vill att det ska ta ju större blir filen.

i min version av WinRAR finns det 6 Komprimerings methoder: Store, fastest, fast, normal, good och best.

Sen finns det ett till ganska kännt komprimerings program vid namn 7ZIP

Går att tanka här http://www.7-zip.org/download.html

Det borde kunna Extrahera/packa upp alla möjliga typer av Komprimerade arkiv.

Och det är helt gratis, mot vad Winrar e.

Men det är ju också förståss inte bästa programmet att komprimera själv med :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att jag kan skriva elaka svar på liknande inlägg, men eftersom att jag har lovat mig själv att vara snällare, så ska jag inte kommentera alls, bara säga lyssna på föregående inlägg.

Eller ännu bättre skriv inget alls.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...