Jump to content

Den olagliga folkrörelsen


JMC
 Share

Recommended Posts

Vill även passa på att Citera "Glazarus" från FZ forum.

...och det var ett bra repotage. Idéen om att en extra summa läggs till på månadskostnaden var tidigare från frankrike. Där var det flera musiker som blev förbannade för att de "inte tycker om almosor". Min åsikt: bullshit.

Lägg till 60 kr på månadskostnaden och räkna sedan ut vad det blir på 600 000 människor = 36 000 000 kr.

Räkna sedan ut hur många som EGENTLIGEN laddar ner och hur många som har BREDA bredband. Skulle kunna komma upp i 3-4 miljoner datorer i sverige = 240 000 000 kr, ungefär en kvarts miljard i ren inkomst till film/tv-spel och musik branchen.

Om detta inte är ett bra förslag så kan fan hela regeringen, folket och brancherna dra åt &"#%¤&"

Jag som själv hålle på med film skulle vara skitglad om jag fick ta del av denna enorma summa. Eftersom det är en enorm siffra i ett litet land som detta.

Tänk er något större land. Tänk er det växande Kina, om de hade samma politik som här. Ungefär 1 miljard människor skulle ladda ner om man överförde procentsiffran från sverige.

1 000 000 000 x 60 kr = 60 000 000 000 kr = du kan fan nästan köpa ett land för den siffran...

Kom ihåg då att detta gäller per månad, vilket ger en årsinkomst till branchen här i sverige på 2 880 000 000 kr. Då går allt in till film/tv-spels och musikbranchen och fördelas mellan dem beroende på hur populära deras filmer musik eller spel har laddats ned.

Förstå kina då... 720 000 000 000 kr. Säg det land som inte kan betala hela sin statsskuld med den siffran! Och då menar jag så mycket PER ÅR.

Detta förslag är det bästa och skulle få en bra balans i hela denna fråga.

Och om människor som laddar ned inte kan betala 60 kr extra i månaden så vore de bara idioter. Tänk er att t.ex. kunna gå in på en sida som lagrar spel, film och musik som itunes, men du behöver inte betala på plats... du har din månads kostnad och behöver bara ladda ned hur mycket du vill...

Säg den som tycker detta förslag är idiotiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 72
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vill även passa på att Citera "Glazarus" från FZ forum.

Skulle kunna komma upp i 3-4 miljoner datorer i sverige = 240 000 000 kr, ungefär en kvarts miljard i ren inkomst till film/tv-spel och musik branchen.

Så han tycker alltså att det är rätt att ta från "oskyldiga" människor, bara för att det blir en enorm summa?

Tänk er något större land. Tänk er det växande Kina, om de hade samma politik som här. Ungefär 1 miljard människor skulle ladda ner om man överförde procentsiffran från sverige.

Den snubben borde lära sig matte. Enligt CIA, så har Kina ca 1,3 miljarder invånare. Procentantalet fildelare i Sverige är (600000/9000000) = (100/15)%. (100/15)% av 1,3 miljarder = ca 86,5 miljoner. Var fick han 1 miljard ifrån? :)

Och om människor som laddar ned inte kan betala 60 kr extra i månaden så vore de bara idioter.

Kan inte alla i världen betala 60 spänn till mig (6,5 miljarder*60=390 miljarder!!!)? Om de inte kan det, är de ju bara idioter.

Hans resonemang liknar det gamla talesättet, "om man tog en krona från varje kines, skulle man bli miljardär". Smart kille.

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just precis, det är som att ta ett ex. i affären, kopiera den och lämna tillbaka. Ingen förlust alls!!! B)

BTW: Jag va bara tvungen!

Honda:

Acura:

Acura är Hondas "Lyxmärke", som de lyxigaste Hondorna får när de kommer till USA...

Ungefär som att vissa Toyotor kallas Lexus i Europa, och att Opel och Holden heter Vauxhall i Storbrittanien...

@Dude o resten

Varför laddar ni ner låtar ni inte skulle lägga ut pengar på? Jag erkänner att jag laddar ner låtar, men då är det låtar som inte finns på skiva, som exempelvis huvudtemat till Shenmue, diverse gamla låtar från Rally o dyl.

Personligen anser jag att man borde få ladda ner:

*Sådant som inte finns att köpa i det egna landet

*Som av upphovsman tillåtits att spridas gratis

*Sådant som inte avsetts för att ge vinst

Och det jag försökte illustrera med mitt tidigare inlägg var inte att det blir utebliven vinst, utan att det bara skiljer tio kronor mellan att ladda ner och att stjäla. Det är verkligen små marginaler.

Och kom inte med egotrippade påståenden som "De flesta betalar för sig, så då gör det inget att jag inte gör det". Helt plötsligt kommer alla börja ladda ner, och då kraschar hela musikindustrin. Kvar blir garageband som spelar in med webbmikrofon...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen anser jag att man borde få ladda ner:

*Sådant som inte finns att köpa i det egna landet

*Som av upphovsman tillåtits att spridas gratis

*Sådant som inte avsetts för att ge vinst

Skulle vilja se dig skriva en fin lag som innehåller det där.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är kanske också en av dom som tycker att man ska trycka mer pengar för att bota fattigdomen?

Verkligen inte! Om du trycker fler pengar så blir det ju inflation...

Förstår inte riktigt vad din fråga har för sammanband med om det ska var lagligt eller icke lagligt att ladda ner filer på nätet??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen inte! Om du trycker fler pengar så blir det ju inflation...

Förstår inte riktigt vad din fråga har för sammanband med om det ska var lagligt eller icke lagligt att ladda ner filer på nätet??

Dom som tycker att man ska få ladda hem fritt hur mycket man vill tycker ofta att man ska trycka mer pengar. Vad som helst, bara det löser problemet just nu.

Det funkar helt enkelt inte att man ska få ladda hem hur mycket man vill. Det skulle betyda att vem som helst skulle få distributera varandras verk hur som helst.

Då skulle skivbolagen dö och all inspelning skulle göras hemma.

Är man bra musiker men inte kan spela in skiter det sig. Och man betalar inte någon för att hjälpa en, eftersom man inte tjänar nåt på sin musik. Man köper inte dom dyraste grejerna heller eftersom man ändå inte tjänar något på det.

Så då är all musik som finns gjord hemma, på dålig utrustningen och låter dåligt. Yay.

Filmindustrin skulle inte överleva eftersom alla storfilmer kostar miljoner med all utrustning och all personal. Alla filmer som görs är amatörfilmer filmade med sony handycams. Ännu ett yay.

Spelindustrin skulle dö eftersom dom inte tjänar något, och då får inga anställda någon lön och blabla. Alla spel som görs är open source-projekt som visserligen är bra, men ingen har tid att utveckla dom på deltid och då tar dom år att göra.

Så det blir ju jättekul eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, som du skrev.

Men det kan vara ekonomiskt underlättande för människor som t.ex. barnfamiljer eller studerande att kunna ladda ner och sen bränna.

Idag säljs det ju desutom DVD-spelare på marknaden som ska kunna spela brända skivor. Det är ju elektronik-företagen som tjänar pengar på det, medan musiker förlorar på de (som du skrev). Så länge det finns DVD-spelare på marknaden som kan ta emot kopierade filmer, så länge kommer folk utnyttja systemet. Och i och med det anser jag det inte som ngt fel att ladda ner filmer, musik etc. på nätet.

Spel däremot köper jag alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Acura är Hondas "Lyxmärke", som de lyxigaste Hondorna får när de kommer till USA...

Ungefär som att vissa Toyotor kallas Lexus i Europa, och att Opel och Holden heter Vauxhall i Storbrittanien...

@Dude o resten

Varför laddar ni ner låtar ni inte skulle lägga ut pengar på? Jag erkänner att jag laddar ner låtar, men då är det låtar som inte finns på skiva, som exempelvis huvudtemat till Shenmue, diverse gamla låtar från Rally o dyl.

Personligen anser jag att man borde få ladda ner:

*Sådant som inte finns att köpa i det egna landet

*Som av upphovsman tillåtits att spridas gratis

*Sådant som inte avsetts för att ge vinst

Och det jag försökte illustrera med mitt tidigare inlägg var inte att det blir utebliven vinst, utan att det bara skiljer tio kronor mellan att ladda ner och att stjäla. Det är verkligen små marginaler.

Och kom inte med egotrippade påståenden som "De flesta betalar för sig, så då gör det inget att jag inte gör det". Helt plötsligt kommer alla börja ladda ner, och då kraschar hela musikindustrin. Kvar blir garageband som spelar in med webbmikrofon...

Som jag skrev på förra sidan... B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, som du skrev.

Men det kan vara ekonomiskt underlättande för människor som t.ex. barnfamiljer eller studerande att kunna ladda ner och sen bränna.

Idag säljs det ju desutom DVD-spelare på marknaden som ska kunna spela brända skivor. Det är ju elektronik-företagen som tjänar pengar på det, medan musiker förlorar på de (som du skrev). Så länge det finns DVD-spelare på marknaden som kan ta emot kopierade filmer, så länge kommer folk utnyttja systemet. Och i och med det anser jag det inte som ngt fel att ladda ner filmer, musik etc. på nätet.

Spel däremot köper jag alltid.

Självklart är det ekonomiskt underlättande. Jag, som iofs har en del pengar men lägger det på annat, laddar hem en del. Jag kan tycka att det är fel, men jag gör det ändå.

Men att lagstifta så att hemladdning ska vara tillåtet, det går bara inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det ekonomiskt underlättande. Jag, som iofs har en del pengar men lägger det på annat, laddar hem en del. Jag kan tycka att det är fel, men jag gör det ändå.

Men att lagstifta så att hemladdning ska vara tillåtet, det går bara inte.

Jag som fattig student utnyttjar såklart systemet för min egen del. Man måste kunna leva! Om dem förbjuder nerladdning, kan dem väl höja barnbidrag och studiebidragen isf. Det är inte folket i sig som gör fel i att ladda ner, det är företagen som producerar och säljer tex mp3-spelare i affärerna och den jävla regeringen som gör fel.

Laglig nerladdning tar på ett sätt i bukt med klasskillnaderna i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Acura är Hondas "Lyxmärke", som de lyxigaste Hondorna får när de kommer till USA...

Ungefär som att vissa Toyotor kallas Lexus i Europa, och att Opel och Holden heter Vauxhall i Storbrittanien...

@Dude o resten

Varför laddar ni ner låtar ni inte skulle lägga ut pengar på? Jag erkänner att jag laddar ner låtar, men då är det låtar som inte finns på skiva, som exempelvis huvudtemat till Shenmue, diverse gamla låtar från Rally o dyl.

Personligen anser jag att man borde få ladda ner:

*Sådant som inte finns att köpa i det egna landet

*Som av upphovsman tillåtits att spridas gratis

*Sådant som inte avsetts för att ge vinst

Och det jag försökte illustrera med mitt tidigare inlägg var inte att det blir utebliven vinst, utan att det bara skiljer tio kronor mellan att ladda ner och att stjäla. Det är verkligen små marginaler.

Och kom inte med egotrippade påståenden som "De flesta betalar för sig, så då gör det inget att jag inte gör det". Helt plötsligt kommer alla börja ladda ner, och då kraschar hela musikindustrin. Kvar blir garageband som spelar in med webbmikrofon...

Holden är ett Austrailiensik bil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är du som en feminist.

Feminister = Kvinnor är lika bra som män och män är svin.

Du = Fattiga studenter ska vara lika rika som skivbolag och skivbolag ska vara luspanka.

Feminism= Jämnställdhet mellan kvinnor och män. Att män och kvinnor ska ha samma lön är ingen fråga, utan det är uppenbart att det ska vara så!

Jag: som jag skrev ovan: Så länge elektronik-företag säljer, så köps det!

Och nej, jag har inte påstått att alla ska ha lika mycket pengar, utan ALLA ska kunna ha möjligheten till att kunna köpa iaf minst en CD-skiva och film/månad, utan att det ska drabba den övriga budgeten som då går ut på räkningar, mat, kläder etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Musiken kommer aldig att dö, lol.

Antalet musiker och släppta skivor bara ökar och så länge den trenden håller sig behöver vi i alla fall inte vara oroliga. Om man brinner för musiken, vilket det alltid kommer att finnas människor som gör, så kostar det inte många tusenlappar att spela in en skiva, för några andra utgifter än studiomaterial finns inte om man distribuerade på Internet.

Filmindustrin&spelindustrin kan man däremot vara orolig för eftersom deras budget ligger på så sjukt mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och nej, jag har inte påstått att alla ska ha lika mycket pengar, utan ALLA ska kunna ha möjligheten till att kunna köpa iaf minst en CD-skiva och film/månad, utan att det ska drabba den övriga budgeten som då går ut på räkningar, mat, kläder etc.

Alla borde ha rätt till en kopp kaffe varje morgon.

Alla borde ha rätt att få gratis hyrbil varje helg.

Alla borde få gå på cirkus gratis, även om man är fattig student.

Alla borde på köpa minst en cd-skiva i månaden.

Alla borde få åka gratis buss minst en vecka i månaden.

Det funkar inte. Alla har olika värderingar. Det skulle för lätt utnyttjas också, precis som sjukskrivningsbidrag görs idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...