Jump to content

Den olagliga folkrörelsen


JMC
 Share

Recommended Posts

Alla borde ha rätt till en kopp kaffe varje morgon.

Alla borde ha rätt att få gratis hyrbil varje helg.

Alla borde få gå på cirkus gratis, även om man är fattig student.

Alla borde på köpa minst en cd-skiva i månaden.

Alla borde få åka gratis buss minst en vecka i månaden.

Det funkar inte. Alla har olika värderingar. Det skulle för lätt utnyttjas också, precis som sjukskrivningsbidrag görs idag.

Dina förslag är ngt överdrivna, men jag förstår vad du menar.

Klart att ingenting är gratis. Tror du att en mp3-spelare från NetonNet är gratis??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 72
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Dina förslag är ngt överdrivna, men jag förstår vad du menar.

Klart att ingenting är gratis. Tror du att en mp3-spelare från NetonNet är gratis??

Alla var inte överdrivna. Det med kaffet?

En mp3-spelare från netonnet är inte gratis. En skiva är inte gratis (riktig skiva då). Skulle regeringen ta pengar från sjukvård, polis, räddningstjänst, bygget av vägar, bistånd till fattiga länder, eller vad som helst bara för att alla ska kunna köpa en skiva? Kommer aldrig att hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla var inte överdrivna. Det med kaffet?

En mp3-spelare från netonnet är inte gratis. En skiva är inte gratis (riktig skiva då). Skulle regeringen ta pengar från sjukvård, polis, räddningstjänst, bygget av vägar, bistånd till fattiga länder, eller vad som helst bara för att alla ska kunna köpa en skiva? Kommer aldrig att hända.

Ne,j menar inte att man ska ta pengar från offentliga sektorn.

Men det finns alltid lösningar på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ne,j menar inte att man ska ta pengar från offentliga sektorn.

Men det finns alltid lösningar på allt.

Så vad är lösningen nu? Sno pengarna från skivbolagen som måste ge ut skivorna gratis till fattiga studenter?

Det verkar inte som att du har tänkt igenom det du tänkte på. Du kanske bara vill så för att du råkar vara fattig student nu? Om några år ska alla pensionärer kanske ha gratis skivor också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har slut på argument nu, angående studie/barn-bidrag. Orkar inte diskutera politik när jag inte är 100% säker. Desutom har det inte så mkt med den här topicen att göra i sig.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker:

Tidigare skrev du att du kunde ladda ner filer själv, men ändå är du så anti piratkopiering. Varför laddar du ändå ner, när du tycker det är så illa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har slut på argument nu, angående studie/barn-bidrag. Orkar inte diskutera politik när jag inte är 100% säker. Desutom har det inte så mkt med den här topicen att göra i sig.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker:

Tidigare skrev du att du kunde ladda ner filer själv, men ändå är du så anti piratkopiering. Varför laddar du ändå ner, när du tycker det är så illa?

Själva lagen är bra. Skulle inte den finnas skulle vem som helst kunna ta någon annans verk och blabla.

Men jag laddar hem för att jag inte har råd att köpa alla skivor och filmer och för att skiv/filmbolagen inte förstår att internet är en växande marknad (säg nån musiktjänst med bra kvalitet på musiken?).

Svårt att förklara. Hoppas du förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själva lagen är bra. Skulle inte den finnas skulle vem som helst kunna ta någon annans verk och blabla.

Men jag laddar hem för att jag inte har råd att köpa alla skivor och filmer och för att skiv/filmbolagen inte förstår att internet är en växande marknad (säg nån musiktjänst med bra kvalitet på musiken?).

Svårt att förklara. Hoppas du förstår.

Jo, men det är ju just det jag har tagit upp- man har inte råd att köpa det man vill ha, därför tycker jag att det ska vara laglig, fast inom rimliga gränser, dvs, man kanske inte ska ladda ner mer än en viss "storlek"/månad. Och som du själv skriver så är internet en växande marknad- det är smidigt och oftast billigare ( eller helt gratis!^_^ )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men det är ju just det jag har tagit upp- man har inte råd att köpa det man vill ha, därför tycker jag att det ska vara laglig, fast inom rimliga gränser, dvs, man kanske inte ska ladda ner mer än en viss "storlek"/månad. Och som du själv skriver så är internet en växande marknad- det är smidigt och oftast billigare ( eller helt gratis!^_^ )

Jag förstår vad du menar. Men det kommer att bli omöjligt att lagstifta. Snart kan inte ens bredbandsbolagen se när du tankar torrenttrafik.

Och det om att en del ska få gratis och blabla, alla kommer att klaga på det och det kommer att bli kaos.

Sen får gärna skivbolagen komma med bättre onlinetjänster. Jag kommer aldrig att betala 10 spänn för att få en drm-låst låt i kass kvalitet i ett format som bara min ipod klarar (och skitiga itunes).

Allofmp3 är bra, och tydligen lagligt, men jag har svårt för att betala nån i Ryssland massa pengar för att tanka från sidan, som kanske ska läggas ner snart ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, som du skrev.

Men det kan vara ekonomiskt underlättande för människor som t.ex. barnfamiljer eller studerande att kunna ladda ner och sen bränna.

Idag säljs det ju desutom DVD-spelare på marknaden som ska kunna spela brända skivor. Det är ju elektronik-företagen som tjänar pengar på det, medan musiker förlorar på de (som du skrev). Så länge det finns DVD-spelare på marknaden som kan ta emot kopierade filmer, så länge kommer folk utnyttja systemet. Och i och med det anser jag det inte som ngt fel att ladda ner filmer, musik etc. på nätet.

Spel däremot köper jag alltid.

Alla ska stå lika inför lagen.

Jag ser det som idiotikt att folk rättfärdigar stöld med kommentaren "men han/hon är fattig, och offret lär ju inte sakna det som stulits".

Jag håller såklart med om att man borde höja bidragen. Jag anser att de som går gymnasiet eller högskolan FÖRSTA GÅNGEN bode få timlön (som motsvarar åtminstånde den lagligt fastslagna minimilönen). Men jag anser dock inte att man bör legalisera piratkopiering, eller att man bör lagstifta en "rätt till månatlig DVD-film och CD-skiva" för att minska samhällsklyftorna. Alla ska få en chans att se till så att det går väl i livet. Tar man inte den så ADJÖSS.

Musik och film är ingen mänsklig rättighet, därför borde man knappast få det av staten.

De DVD-spelare som kan spela brända skivor är INTE avsedda för att spela piratskivor, utan sådanna som innehåller exempelvis hemvideoer (det finns ju faktiskt videokameror som spelar in direkt på DVD).

Jag ska pröva ett litet experiment:

Kan du motivera VARFÖR copyrightlagarna ska ignoreras, utan att låta egoistisk eller patetisk?

Exempel på egoistiska motiveringar: "Jag vill ha det, och jag vill inte betala för det", "Dom är redan så rika så då gör det inget att jag skiter i att ta det"

Exempel på patetiska motiveringar: "Det krymper samhällsklyftorna"

Ni borde dock kolla in det senaste: internetsinglar.

Man laddar ner den låten man vill ha lagligt direkt från skivbolaget mot en pytteliten betalning. En låt kostar typ en femma på nätet, och på skiva kanske en femtiolapp. På nätet är det billigt därför att du slipper betala för

*skivan

*fodralet

*frakt från tryckplats till butik

*vinst till butik

Sen finns det en sak till ni bör kolla: gamla skivor.

Själv köpte jag en skiva av Xzibit från 1999 för några veckor sen. Kostade mig typ 50:-. ÄR SKITNÖJD!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ska stå lika inför lagen.

Jag ser det som idiotikt att folk rättfärdigar stöld med kommentaren "men han/hon är fattig, och offret lär ju inte sakna det som stulits".

Jag håller såklart med om att man borde höja bidragen. Jag anser att de som går gymnasiet eller högskolan FÖRSTA GÅNGEN bode få timlön (som motsvarar åtminstånde den lagligt fastslagna minimilönen). Men jag anser dock inte att man bör legalisera piratkopiering, eller att man bör lagstifta en "rätt till månatlig DVD-film och CD-skiva" för att minska samhällsklyftorna. Alla ska få en chans att se till så att det går väl i livet. Tar man inte den så ADJÖSS.

Musik och film är ingen mänsklig rättighet, därför borde man knappast få det av staten.

De DVD-spelare som kan spela brända skivor är INTE avsedda för att spela piratskivor, utan sådanna som innehåller exempelvis hemvideoer (det finns ju faktiskt videokameror som spelar in direkt på DVD).

Jag ska pröva ett litet experiment:

Kan du motivera VARFÖR copyrightlagarna ska ignoreras, utan att låta egoistisk eller patetisk?

Exempel på egoistiska motiveringar: "Jag vill ha det, och jag vill inte betala för det", "Dom är redan så rika så då gör det inget att jag skiter i att ta det"

Exempel på patetiska motiveringar: "Det krymper samhällsklyftorna"

Ni borde dock kolla in det senaste: internetsinglar.

Man laddar ner den låten man vill ha lagligt direkt från skivbolaget mot en pytteliten betalning. En låt kostar typ en femma på nätet, och på skiva kanske en femtiolapp. På nätet är det billigt därför att du slipper betala för

*skivan

*fodralet

*frakt från tryckplats till butik

*vinst till butik

Sen finns det en sak till ni bör kolla: gamla skivor.

Själv köpte jag en skiva av Xzibit från 1999 för några veckor sen. Kostade mig typ 50:-. ÄR SKITNÖJD!

Nej, jag kan inte få en förklaring som inte låter egoistisk. Men detta är min förklaring i alla fall:

Jag tjänar runt 400 i månaden. För dom ska jag köpa lite allt möjligt. Om jag till exempel ska dra in till stan och göra nåt kul. Kläder om jag vill ha något extra.

Ibland extrajobbar jag på lov och snart har jag kanske extrajobb som webbprogrammerare på helgerna.

Men i alla fall, skulle jag köpa skivor skulle jag ha råd med 2 stycken. Skulle jag köpa lagligt skulle jag ha råd med 8 stycken. Men jag vill inte ha en drm-skyddad låt i dålig kvalitet som jag inte ens kan lyssna på i vilken mediaspelare jag vill, förmodligen inte ens i min ipod om det är wma (som är vanligast). Har jag köpt musiken har jag köpt den, inte betalat för att jag ska lyssna på den som skivbolagen vill.

Jag har råd med 80 internet-singlar, ja. Men jag ser skivor som en helhet, inget som man tar en låt av och sen lyssnar på den 10 gånger, tröttnar och sen letar nån ny artist.

Så...vill du ha ett kort svar, för att jag kan. Vad jag än vill lyssna på, finns det. Inga restriktioner, jag kan lyssna på musiken överallt. Bränna på skiva om jag vill, lyssna på min ipod om jag vill. Om skivbolagen skulle tänka på oss konsumenter för en gångs skull och lanserar en tjänst där man kan köpa album för runt 20-30kr (dom har råd), i bra kvalitet, visst. Men inte nu.

Sen för att du ska förstå att det inte är stöld ska jag ge dig ett litet exempel.

Du spelar in en skiva. En death metal-skiva. Du spelar gitarr, skriker och bankar på trummor. Du trycker 10 000 exemplar.

Alla exemplar säljs, eftersom death metal är den nya flugan. Det är också 10 000 personer som laddar hem skivan, för att den inte säljs i Japan. Och japaner älskar death metal. Dom älskar det så mycket så att dom skickar någar låtar till sina kompisar. Snart har du 100 000 fans, spridda runt i hela världen.

Har du gått med förlust? Nej. Har du fått några exemplar stulna? Nej (alla har ju sålts).

Sen har du en stor världsturné. Eftersom du har så många fans blir alla stora arenor slutsålda. Du tjänar massor av pengar, eftersom det är konserter som artisterna tjänar mest på.

Du är snorrik, och går i pension med några miljoner att leva livet för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni borde dock kolla in det senaste: internetsinglar.

Man laddar ner den låten man vill ha lagligt direkt från skivbolaget mot en pytteliten betalning. En låt kostar typ en femma på nätet, och på skiva kanske en femtiolapp. På nätet är det billigt därför att du slipper betala för

*skivan

*fodralet

*frakt från tryckplats till butik

*vinst till butik

Sen finns det en sak till ni bör kolla: gamla skivor.

Själv köpte jag en skiva av Xzibit från 1999 för några veckor sen. Kostade mig typ 50:-. ÄR SKITNÖJD!

Det där är ju inte fel!! :P

Jag råkade visst nästla in mig för mkt i pengafrågan upptäckte jag. :) Men skönt att det inte bara är jag som tycker att man ska höja studiebidraget.

"Alla ska stå lika inför lagen" Helt uppenbart! Men om lagen inte fanns, skulle den heller inte gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...