Jump to content

Klurigt problem


siggge
 Share

Recommended Posts

Jag och mina klasskompisar har klurat på denna figuren hela dagen utan att hitta nån lösning. Nu söker jag er hjälp så jag kan triumpfera imorgon i skolan :ermm:

Reglerna är enkla: Man ska dra en "tråd" genom samtliga väggar. Kanske låter enkelt men man får bara gå igenom varje vägg EN gång. Samtliga väggar ska passeras.

Här är spelplanen:

Spelplan

Och här är ett av många misslyckade försök bara för att visa er:

Misslyckande

Redigerad av siggge
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man går in i ett rum måste man gå ut ur rummet också, förutsatt att man inte startar eller slutar i rummet. För att gå in och sedan ut krävs det två väggar. Ett rum med fem väggar har alla en vägg "över" när man gått in och ut två gånger, och den väggen som blir kvar måste börjas eller slutas i. Men det finns tre rum som har fem väggar, och man kan bara börja i ett och sluta i ett. Alltså blir det ett rum som har en vägg över, oavsett hur man gör.

Lösningen är att det inte finns en lösning. Fanns några snillen på en annan sida som löste den.

Ledsen att göra er besvikna :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man går in i ett rum måste man gå ut ur rummet också, förutsatt att man inte startar eller slutar i rummet. För att gå in och sedan ut krävs det två väggar. Ett rum med fem väggar har alla en vägg "över" när man gått in och ut två gånger, och den väggen som blir kvar måste börjas eller slutas i. Men det finns tre rum som har fem väggar, och man kan bara börja i ett och sluta i ett. Alltså blir det ett rum som har en vägg över, oavsett hur man gör.

Lösningen är att det inte finns en lösning. Fanns några snillen på en annan sida som löste den.

Ledsen att göra er besvikna :wub:

Hur man än gjorde var man tvungen att korsa ett sträck två gånger, så det var det jag anade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...