Jump to content

Final Fantasy


Adriian
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 162
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag har inte fått mitt Final fantasy XII. :'( Pga snöovädret så har posten inte körts från Malmö till min del av Skåne. Vad värre är... vi kanske inte får någon imorgon heller vilket betyder att jag kanske måste vänta tills nästa vecka! :lol:

Men det släpps väl inte föräns imorn? Aja, jag köper mitt + guiden nästa vecka. Längtar jättemycket! :'(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Final Fantasy XII

Väldigt kul spel. Lika bra som alla de andra FF spelen. Men även solen har sina fläckar.

Vissa saker i spelet är bättre och vissa sämre.

Samtidigt som det är väldigt kul att se alla fienderna på skärmen och på så vis gå på dem eller unvika dem efter eget behag, och att man slås på samma skärm så har det nya systemet också givit vissa dåliga saker. Striderna är jäktiga och hullerombuller. Ingen turordning alls utan när det är dags för någon att anfalla så gör den det även om de andra anfaller just då.

Det stora problemet är att man hinner aldrig njuta av striden eller specialattackerna/magierna. Man måste hela tiden hålla koll på alla sina karaktärer och fienderna, vad de gör, vad de har för hälsa osv. eftersom de alla i snabb takt slår på varandra. Man hinner inte se hur de snygga attackerna/magierna ser ut. Och här kommer det andra problemet.

Ävern när man har tid att titta så ser man nästan inget. Allt är väldigt smått och litet. Första gången jag använde svart magi så undrade jag varför inget hände. Jag försökte flera gånger men inget syntes. Men jag märkte att min karaktär lyste till och gjorde en rörelse så jag förstod att jag kastade magi. Men det syntes inte på fienden eftersom allt var så smått. Det är det tråkiga att utan inzoomningarna och kamera vinklarna så missar man de annars snygga magierna. Inte för man hinner titta på dem heller.

Likadant så är det svårt att t ex bestämmar sig för en fin avslutning på en fiende som man kunde i tidigare spel. Jag brukade göra så att när jag träffade en speciell boss så bestämde jag mig för en passande attack/magi att använda mot den som avslutning, men det hinner man inte här det heller.

Dessutom så går allt väldigt automatiskt så det är sällan man behöver göra något än att välja "Attack", för sedan anfaller karaktärerna tills fienden är död. Att man bara kontrollerar en karaktär kan man ändra på men det blir mer jobb än det är värt att kontrollera alla för hand så det gör man bara vid speciella strider.

Så samtidigt som striderna är rätt kul på sitt sätt så saknar iallafall jag de maffiga striderna som fanns i de tidigare spelen för de finns inte här.

Tyvärr så hör man inget om de här sakerna när man läser recentioner för spelet eftersom de har för fullt upp med att vara glada att slippa random battles att de inte vill syna det eller klaga något på det.

En annan sak, som jag tycker är värre än problemen med striderna, är rösterna. Bra röst skådespelare men ljudet på rösterna är för högt. Alla rösterna låter som Voice Overs. De låter exakt som Tidus berättarmonologer i Final Fantasy X. Man hör vart ända flås i micken. Som att sätta igång en film och sätta den på ljudlöst och sedan lyssna på rösterna på ett par andra högtalare på full volym istället. Trots att läpparna rör sig till dem bra så länns det inte som att det är de som säger det. För det går inte riktigt ihop. Efter hur bra rösterna var gjorda i FFX så blev detta en stor besvikelse.

En annan grej jag blev nog mest besviken över är hur lite röster det är med i spelet. I FFX så var alla huvudkaraktärer och viktiga karaktärer röst satta i alla scener de var med i. Alla scener var röstsatta. Men här är de bara röstsatta i vissa scener. Och de som de är röst satta i är bara för de första par meningarna och sedan går det över till tex. Detta gör att efter övergången så blir scenen väldigt tråkigt. Likaså så blir vissa scener tråkiga eftersom de saknar röster när andra scener har det.

Jag antar att spelet kanske blev så stort att de inte fick plats med fler röster. Men det är ändå jobbigt när man väntade sig det lika bra som i FFX.

Fast jag är ju bara i precis början av spelet så kanske blir det bättre?

Chocobos är en annan dålig sak. Att rida dem går på tid och man kan inte stiga av dem innan tiden går ut för då kan man inte använda dem igen. Jag hade hellre sett att Chocobos var dyrare men man kunde rida dem så mycket man ville tills man kom till en stad.

Kameran är jättejobbig och blir ofta fel. Den brukar hamna för högt upp eller för lågt och ofta villar jag in mig i ett hörn pga den. Så oftast så unviker jag använda den och måste jag använda den så trycker jag bara åt sidorna.

License systemet är rätt bra med att man kan skrädda sy sina karaktärer precis hur man vill. Varje karaktär har dessutom hintar på vilken väg man borde ta med dem (T ex Vaan som Fighter, Penelo som Magiker) men man kan gå vilken väg man vill.

Men... att behöva ha license till precis ALLT (Armband, hattar osv. Har den ett nytt namn måste du ha en ny license) är riktigt dåligt och jobbigt. Likadant att man måste köpa magierna innan man kan använda dem. Det leder till att man sparar sina license poäng och använder bara dem när man har fått de grejorna man kan använda för annars så är det slöseri. Så license tavlan är inte alls lika kul som systemet i FFX för här får man inget för det igentligen, bara tillstånd att använda det. Inget "Wow, nu kan jag använda den magin" för äger man inte magin i fråga eller kan få tag på den så kvittar det.

Gambit systemet. En väldigt bra idee att kunna programera sina karaktärer precis hur man vill att de ska agera i strid. MEN... man måste KÖPA alla Gambits för att kunna göra inställningarna. Så frågan är, vem vill slösa Gil på att köpa en massa bara så att man kan ställa in karaktärerna?

Nu låter det säkert som om jag hatar spelet men det gör jag verkligen inte. Långt ifrån. Jag hitils fullkomligt älskar spelet. Av sakerna jag skrivit så är de saker som man kommer över efter ett tag och inget av det (Utom möjligen det med rösterna) förstör.

Grafiken är det absolut snyggaste på ett PS2 spel någonsin (Utom möjligtvis i striderna där karaktärerna är lite detaljlösa) och musiken är helt fantastisk (Men jag saknar Battle theme. För det är samma musik när man upptäcker och slåss).

Men ett problem med musiken: Aldeles för jäkla mycket midi och på de konstigaste ställena... i filmsekvenserna. Medans musiken är orkester på de flesta andra ställena så är den midi i CGI sekvenserna. Jag fattar det inte. Men det får vissa av dem att bli mycket mindre underhållande och ibland låter det förjävligt.

Underhållande karaktärer, det lilla jag har sett än. Vill inte utala mig för mycket om det för jag är som sagt bara i början. Likaså så kan jag inte säga något om storyn för jag har inte kommit in i den än. Men det jag har spelat hitils är riktigt kul.

Jag ville bara skriva den kritik jag har mot spelet för jag känner att för få kritiserar nåt i det. Det är inte det perfekta Final Fantasy spelet som spel tidningarna vill få oss att tro. Men det är definitivt inte sämmre än de andra spelen heller. Tvärt om.

Så, en fantastiskt spel som var värt väntan och som har sina fel men trots det är underbart att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äger och har spelat dom flesta FF-spelen och har inte en tvekan om att det är den bästa serien av spel jag spelat.

Alla spel fänglsar mig på olika sätt och att förklara hur och varför skulle ta alldeles för lång tid.

Åsikter på XII är lite blandade, så jag uttalar mig inte om det förens jag har spelat det. =P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite Final Fantasy info:

Crisis Core: Final Fantasy VII

Spelet kommer släppas till PSP i Japan i år. En spelbar version kommer presenteras för pressen i Maj.

Spelet kommer att ha en 3-Slott-roulett på skärmen som snurrar när man slåss och när den stannar så får man special attacker, limitbreaks, status-förhöjningar (T ex mer HP/MP, helad osv) och liknande beroende på bilda bilder som visas.

Huvudkaraktären är Zack Fair (Från Final Fantasy VII flashbacks) och hans kollega Angeal Hewley. Stora roller har även Sephiroth, The Turks samt en ny karaktär kallad Genesis.

Mycket av handlingen verkar kretsa kring genmanuplering och skapandet av Supersoldater. Angeal har tex, precis som Sephiroth, en vinge.

Man kommer också få se hur Zack träffar och dejtar Aeris (De verkar träffas precis på samma sätt som hon träffade Cloude).

Iallafall, kolla den här långa Trailern (Den riktiga). Får en verkligen att längta. :)

Final Fantasy XIII

Spelet görs av en blandning av Final Fantasy VII, Final Fantasy X och X-2 teamet.

Stridssystemet skapas av Tosirou Tsuchida, som gjorde stridsystemet i Final Fantasy X.

Stridssystemet kommer vara ett högtempo flashy version av ATB systemet (Tänk er Advent Children strider). Man kommer fortfarande använda komando fönster och det kommer fortfarand vara tidsbaserade handlingar.

Men man kommer ha mycket fler alternativ att välja på i komando fönstret (T ex mellan en vanlig attack eller att bygga upp för en starkare attack).

Man kommer fortfarande kunna se fienden på spelplanen men man kommer inte slåss mot dem på samma plats som i FFXII, men samtidigt så kommer man inte heller gå över till en ny skärm (Jag gissar på någon form av inzoomning istället).

Istället för att behöva vänta med att planera attacker tills man är tillräkligt nära en fiende så börjar striderna direkt när man ser en fiende och kan redan då bestämma sig för att anfalla.

Platsen runt omkring kommer vara mycket involvcerad i striderna (Mer än i FFX). Man kommer t ex kunna använda väggarna för att hoppa mellan och göra special attacker.

Samma sak gäller fienderna där olika typer kommer dyka upp där de lättast kan använda området i sina attacker.

Info om fienderna kommer vara mycket mer i detalj. Inte bara att alla flygande klassas som en och alla ödleliknande klassas som en utan mycket extremare detaljer.

När det gäller människofiender så kommer alla, om det så är en armé av soldater så varje soldat, att ha namn samt en bakgrundshistoria.

Final Fantasy Versus XIII

Landet som FFVXIII utspelar sig i kommer vara ett modernt samhälle, mycket inspirerat av Tokyo. Orsaken är för att landet har gott om kristaller och har byggt upp sitt samhälle på kultur. Resten av världen lever fortfarande på medeltiden. De har koncentrerat sig på att utveckla vapen och har därför inte utvecklats som samhälle. De har förbrukat alla sina kristaller för vapenbruk och ett lååångt Cold War har precis avslutats.

Spelets handling är hur de andra länderna börjar invadera landet som har kristaller för att komma åt kristallerna. Landet styrs av ett maffia-liknande kungahus och spelets huvudkaraktär är just landets kung som ska försvara landet.

Stridssystemet kommer vara en mer verklighets trogen version av stridssystemet i Kingdom Hearts.

Spelet görs av Kingdom Hearts teamet och regiseras av Final Fantasy Versus XIII som hoppas att han slipper regisera fler Final Fantasy spel eftersom han vill konsenterar sig på karaktärsskapandet. (Som om Square-Enix skulle släppa sin top gun)

Kingdom Hearts III

Tetsuya Nomura har sagt att spelet är under utveckling men att han kommer inte börja jpbba på det på alvar fören Final Fantasy Versus XIII är klart.

Källa: IGN.com

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
  • 2 months later...

http://finalfantasy-xiii.net/2007/11/20/ff...-and-versus-...

''Apparently the upcoming issues of Dengeki or Famitsu (not sure which yet) will have an interview with Kitase and Nomura and some news leaked out.

Kitase: The Blue-Ray's disc space and the PS3 HDD's standards has helped us a lot in terminating (mostly, if not absolutely) loading times.

Kitase: Just like how 7 was a huge improvement from 6, the improvement between 12 and 13 may be big too.

Nomura: Our programmers were asking, "is it okay if we program it as a PS3 exclusive? If you're thinking of porting it to other consoles, we might have to change the specs to follow suit the others." And I answered, "PS3 exclusive, of course."

Nomura: The staff just showed me how it looks to fly with an airship while in the World Map. It's been awhile since I last saw something "FF-ish".

Nomura: We haven't announced who else are in the Versus team, but we've got some big names.

As for news not related to FF13, there were some comments on Cloud.

Nomura: Kazushige Nomura (scenario writer for CCFF7, KH2) still doesn't want to part from Cloud so we might do something with him again.

Nomura: Something video-like like AC would be nice.

Square Enix also announced a new PS3 game called "Lord of Vermilion". It has nothing to do with the FF series, it seems.

There are no scans yet but the info provider did show proof of owning the latest magazines (that will be coming out in a few more days) so I hope this is reliable enough until we can get solid scans. Just please keep in mind that this isn't 100% confirmed at the moment.''

Länk till Lord of Vermillion: http://pics.livejournal.com/maiki/pic/000bstcd

Fick rysningar när jag läste "The staff just showed me how it looks to fly with an airship while in the World Map.". Jag känner på mig att XIII kommer bli underbart. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...