Jump to content

Sveriges Nationaldag


Matteus
 Share

Recommended Posts

Ska väl ta det lugnt och så. Här ska de tydligen hälsa nya medborgare välkommna (alltså utlänningar). Helt fel dag enligt mig. Detta är ju Sveriges dag. Inte någon dag som man hälsar nya medborgare välkommna. Det kan man göra när som helst men inte på nationaldagen.

Zack: Det är lugnt. Vi gillar inte Danmark.

Redigerad av SAAB
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 54
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Har för mig att Gustav Vasa valdes till kung då.

Nationaldagen firas till minne av att Sveriges konung 6 juni 1809 undertecknade den regeringsform som ligger till grund för vår tids grundlagar. Det skedde (med avsikt?) samma dag (6 juni 1523 ) som Gustav Vasa tillsattes som Sveriges kung. Även den nuvarande regeringsformen är undertecknad 6 juni 1974.

Okej dah... :rolleyes:

----

Vad jag ska göra på nationaldagen? Samma som alla andra dar, sova till 12, göra ingenting resten av dagen, gå och lägga mig mitt i natten... :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska njuta av min lediga dag och inte ha en tanke på att det är nationaldag för det är också bara en ursäkt för unga osäkra grabbar att supa och slåss, sen våra kära veteraner kan väll sitta på gräsmattan och grilla korv, dricka hembränd och sjunga snaps-visor (det är det ända sättet folk vet om att fira nationaldagen)

Anser jag så spydiga komentarer är ej välkommna

Redigerad av emo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad va det för särskilt med Gustav? Vi har la haft mer än hundra kungar eller nåt genom åren.

Varför kan vi inte fira nationaldag på något vettigt? Som... Om vi då blev fria från nåt land eller nåt. Tillomed när vi fick Skåne skulle ju vara bättre att fira än att fira nationaldag för att en kung kröntes.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad va det för särskilt med Gustav? Vi har la haft mer än hundra kungar eller nåt genom åren.

Varför kan vi inte fira nationaldag på något vettigt? Som... Om vi då blev fria från nåt land eller nåt. Tillomed när vi fick Skåne skulle ju vara bättre att fira än att fira nationaldag för att en kung kröntes.

Om inte jag minns fel så var det han som befriade Stockholm ifrån danskarna. De hade på något sätt tagit över Sthlm och Gustav var uppe i Dalarna och skaffade sig allierade som han sedan tågade mot Sthlm med. Tror det var något sånt där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte jag minns fel så var det han som befriade Stockholm ifrån danskarna. De hade på något sätt tagit över Sthlm och Gustav var uppe i Dalarna och skaffade sig allierade som han sedan tågade mot Sthlm med. Tror det var något sånt där.

Okej, då kan vi la fira det då då :) .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad va det för särskilt med Gustav? Vi har la haft mer än hundra kungar eller nåt genom åren.

Varför kan vi inte fira nationaldag på något vettigt? Som... Om vi då blev fria från nåt land eller nåt. Tillomed när vi fick Skåne skulle ju vara bättre att fira än att fira nationaldag för att en kung kröntes.

Argh!

Utan Gustav Vasa skulle Sverige inte ens finnas. När han dog var Sverige så stort som vi hade nuvarande Sverige, Norge, Finland, Lettland, Estland, delar av Tyskland, delar av Polen, och säkert nåt mer jag har glömt. Sen kom Karl den 12:e eller nåt, och efter det hade vi bara nuvarande Sverige kvar. Notera att Sverige existerade inte efter Danmark invaderat Sverige och genomfört Stockholms Blodbad. Men han tog tillbaka det som var vårt med råge och mer därtill. Sen är det inte hans fel att vissa personer slarvade bort det han gjort.

Visa Gustav Vasa respekt! Det förtjänar han.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Argh!

Utan Gustav Vasa skulle Sverige inte ens finnas. När han dog var Sverige så stort som vi hade nuvarande Sverige, Norge, Finland, Lettland, Estland, delar av Tyskland, delar av Polen, och säkert nåt mer jag har glömt. Sen kom Karl den 12:e eller nåt, och efter det hade vi bara nuvarande Sverige kvar. Notera att Sverige existerade inte efter Danmark invaderat Sverige och genomfört Stockholms Blodbad. Men han tog tillbaka det som var vårt med råge och mer därtill. Sen är det inte hans fel att vissa personer slarvade bort det han gjort.

Visa Gustav Vasa respekt! Det förtjänar han.

Annars fick väl Sverige dom delarna under Stormaktstiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...