Jump to content

Varning: Nytt virus sprids snabbt


anders2
 Share

Recommended Posts

Taget från Pc för alla

(2002-12-31 16:00) En variant av Yaha-viruset verkar nu spridas som en löpeld över nätet. Risken är stor att spridningen exploderar när kontoren öppnar igen i nästa vecka.

Yaha-M heter den nya varianten av Yaha-viruset som dök upp på nätet några dagar innan jul. Spridningen verkar nu också ha satt igång på allvar och MessageLabs har blockerat 7 320 infekterade meddelande bara under det senaste dygnet.

Precis som tidigare versioner av Yaha sprids viruset genom en skärmsläckare, .com-fil eller .exe-fil. Meddelandena har ofta en rubrik i stil med ”enjoy this friendship screensaver”.

Även om viruset i sig och spridningen än så länge inte är alarmerande är oron stor att slarv och oförsiktighet när kontoren öppnar igen i nästa vecka ska leda till en riktig masspridning av viruset. Därför rekommenderas nu såväl användare som säkerhetsansvariga att snabbt blockera sina e-postsystem från att ta emot bilagor med just filändelserna .scr, .com och .exe.

***************

Anledningen att jag varnar är att jag fått ett mail som kanske (inte 100% säker) innehåller det viruset. I meddelandet finns en skärmsläckare och rubriken är: Are you looking for Love. Jag har hotmail så jag fick inget virus. Mailets adress var från en MSN kompis som antagligen använder något mailprogram och har lagt in mig i adress listan. :o

Redigerad av anders2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en bekräftelse idag. Det är virus som skickas ut från han. :o

Det kommer ca ett virus mail från han varje dag från han med liknande rubriker.

Här är hans meddelande om någon är intresserad:

Öppna inte något om har kommit får mig till er specielt något som står love.scr!!

Dont open any file that I have mailed to you in det latest 48 h. Just delate the mail do not open it!!!

Redigerad av anders2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...