Jump to content

Betyg


Corleone
 Share

Recommended Posts

Engelska: MVG

Matte: VG

Svenska: VG

Resten: IG

har bara matte, engelska o svenska .. "anpassad studiegång" aka "special skola" ;I

rätt soft med special skola ändå.. går bara 3 timmar om dagen :rolleyes:

(blev tvingad att byta skola pga att jag skolkade så pass mkt att dom inte ville ha kvar mig på min gamla skola) .. forsätter jag skolka skickar mina föräldrar in mig på barnhem eller nått .. ;o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 138
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vi har inte börjat få betyg för att jag går inte i 8an..

men vad ska man göra för att få bra på allt...måste man vara värsta plugghästen!?

Jag kan ge dig ett råd och det är att inte slita ärslet av dig redan i åttan. Betygen du får då har väldigt liten påverkan på ditt slutbetyg och är mest till för att visa hur du ligger till just då. I slutändan är det ändå bara betygen i nian som betyder något när du ska söka till gymnasiet.

Jag fick till exempel MVG i historia i åttan och G i nian och vad tror ni jag fick i slutbetyg, jo G. Läraren tog ingen hänsyn alls till mitt resultat i åttan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ge dig ett råd och det är att inte slita ärslet av dig redan i åttan. Betygen du får då har väldigt liten påverkan på ditt slutbetyg och är mest till för att visa hur du ligger till just då. I slutändan är det ändå bara betygen i nian som betyder något när du ska söka till gymnasiet.

Jag fick till exempel MVG i historia i åttan och G i nian och vad tror ni jag fick i slutbetyg, jo G. Läraren tog ingen hänsyn alls till mitt resultat i åttan.

Så är det inte i vår skola, där är slutbetyget baserat på både 8:an & 9:an. Och om man inte pluggar i åttan lär man sig ju inte lika mycket inför nian :rolleyes::huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eh...inga elaka kommentarer nu va...!? :rolleyes:

Geografi: MVG

Religon: MVG

Historia: MVG

Matte: MVG

Svenska: MVG

Engelska: MVG

Musik: MVG

Idrott: MVG

Fysik: MVG

Kemi: MVG

Hemkunskap: VG (tror jag)

Samhällskunskap: VG

Träslöjd: VG

Biologi: VG

Bild: G

Spanska: G

Nice. Ni som säger elaka saker om folk som har bra betyg måste ha dåliga betyg. Därmed blir ni städare och chaufförer allihopa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick till exempel MVG i historia i åttan och G i nian och vad tror ni jag fick i slutbetyg, jo G. Läraren tog ingen hänsyn alls till mitt resultat i åttan.

Jag tror att du har fel. Man får inte enskilda betyg för 8:an och 9:an. Det betyg som du fick i 9:an (G), visar att du hade sänkt dig. Svårt att förklara...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du har fel. Man får inte enskilda betyg för 8:an och 9:an. Det betyg som du fick i 9:an (G), visar att du hade sänkt dig. Svårt att förklara...

Jag förstår inte vad du menar med att man inte får enskilda betyg för det får man varje termin. Grejen är att när du söker till ett gymnasium tittar de bara på vilka betyg du hade i nian och grundar sitt beslut om de ska ta in dig eller inte enbart på dessa betyg.

Oftast lär man sig olika saker i ett ämne i åttan och nian och om man lyckas bra med det man gör i åttan men sämre med det man gör i nian är det imo orättvist att bara bedömas för det sämre resultatet när man söker till gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom jag vet nu:

  • Svenska G
  • Engelska G
  • Tyska G
  • Matte G
  • SO (Historia geografi osv) G
  • NO (Fysik bilogi osv) G
  • Idrott minst G
  • Teknik VG
  • Musik minst VG
  • Slöjd VG
  • Bild Vg++ /Mvg -
  • Hemkunskap MVG+

Det är så det borde se ut, får se om dom har ändrat nått tills på torsdag...

EDIT:

Nice. Ni som säger elaka saker om folk som har bra betyg måste ha dåliga betyg. Därmed blir ni städare och chaufförer allihopa.
Om man kanske vill bli det då? (som tunnelbane-förare för man jävligt bra betalt för hyfsat lite arbete)

hellre det än att sitta på nått svettigt kontor och fibbla med nån dator för samma lön iaf :mellow:

Redigerad av HemuleN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte vad du menar med att man inte får enskilda betyg för det får man varje termin. Grejen är att när du söker till ett gymnasium tittar de bara på vilka betyg du hade i nian och grundar sitt beslut om de ska ta in dig eller inte enbart på dessa betyg.

Oftast lär man sig olika saker i ett ämne i åttan och nian och om man lyckas bra med det man gör i åttan men sämre med det man gör i nian är det imo orättvist att bara bedömas för det sämre resultatet när man söker till gymnasiet.

På dig lät det som att man fick ett betyg i 8:an, ett i 9:an och ett slutgiltigt betyg. Visst är det så, men egentligen är det samma betyg. Jag menar att har man haft MVG-klass i 8:an och bara hållt G-klass i 9:an bör 9:ans betyg vara VG. Likaså slutbetyget.

Förstår du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...