Jump to content

"Kompliserade sagor"


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 160
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Får får inte får, får får lamm. ;)

En gång i tiden gick jag på någon slags hemslöjds-shit. Man skulle grejsa med ull. Det var skitkul. Det var en tant där som sa så. "Får får inte får, får får lamm!". Hon sa såna där förnumstiga saker HELA TIDEN! Läskigt... Men hon var snäll! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Denna då:

En man skulle ut och gick exakt 1 kilometer söderut. Han beslutade sig därefter att gå exakt 1 kilometer västerut, eftersom han ville få lite variation i vandringen. När han gått exakt 1 kilometer västerut blev han trött och började fundera på om han verkligen skulle orka de 2 kilometerna hem. Han struntade i att gå samma väg hem, och gick istället exakt 1 kilometer norrut. I sin förvåning märkte han att han hade kommit tillbaka där han en gång startade utflykten.

Hur kan det komma sig?

Det är väl skit samma var fan han än är på jorden? Låt oss säga så här, jag går fem steg fram, fem steg åt höger och fem steg bak. (se bild)

Varför i helvete skulle det vara annerlunda på nordpolen än i Sverige t ex?!

post-22-1117226241_thumb.jpg

Redigerad av xstreem
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl skit samma var fan han än är på jorden? Låt oss säga så här, jag går fem steg fram, fem steg åt höger och fem steg bak. (se bild)

Varför i helvete skulle det vara annerlunda på nordpolen än i Sverige t ex?!

Jag ska förklara för dig lilla gosse. På detta vis:

post-22-1117290061_thumb.jpg

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl skit samma var fan han än är på jorden? Låt oss säga så här, jag går fem steg fram, fem steg åt höger och fem steg bak. (se bild)

Varför i helvete skulle det vara annerlunda på nordpolen än i Sverige t ex?!

Dåligt förklarat, men bättre än inget.

P.g.a. att jorden är rund går han som på bilden.

post-22-1117290025_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha men varför är det annerlunda än nån annan plats? Jorden är väl likadan på alla kanter ooch horisonter!

Jag tror att det har blivit en "massuppfitting"...

Norr och syd är inte samma sak som upp och ner. Likaså är väst och öst inte samma sak som vänster och höger. Går man mot norr så går man med riktning exakt mot den norra polcirkeln, likaså exakt mot den södra polcirkeln om man går mot syd.

De är alltså inte upp eller ned, utan en riktning mot en punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det har blivit en "massuppfitting"...

Norr och syd är inte samma sak som upp och ner. Likaså är väst och öst inte samma sak som vänster och höger. Går man mot norr så går man med riktning exakt mot den norra polcirkeln, likaså exakt mot den södra polcirkeln om man går mot syd.

De är alltså inte upp eller ned, utan en riktning mot en punkt.

Hoppas att Xtreem inte tog illa upp....

Men det där med nordpolen är fullständigt sant

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Du har 6 stycken mynt. 5 av dom 6 mynten väger lika mycket medans det resterande myntet väger något mindre.

Genom att mäta på en fullt fungerande våg med två vågskålar ska du lista ut vilket mynt som väger olikt dom andra.

Du får använda vågen två gånger, hur gör du?

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 6 stycken mynt. 5 av dom 6 mynten väger lika mycket medans det resterande myntet väger något mindre.

Genom att mäta på en fullt fungerande våg ska du lista ut vilket mynt som väger olikt dom andra.

Du får använda vågen två gånger, hur gör du?

Det behövs bara en gång. Lägg på dem en i taget och se då ökningen skiljer sig.

Nu förstår jag att det finns ett annat svar, men mitt borde också stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...