Jump to content

Borde Hastighetsgränsen höjas?


Diezl
 Share

Borde hastighetsgränsen på motorväg höjas? Till hur mycket?  

49 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Efter att ha bilat ner till alperna och tillbaka så känner jag verkligen att det känns som att åka i snigelfart i Sverige.

Vi har bland de lägsta fartgränserna på motorväg i Europa. Dom ända som kan mäta sig med oss är Norge och dom har knappt några motorvägar.

Dagens 110 km/h sattes som fart på motorväg 1967 i samband med omläggningen av högertrafiken. Och ärligt talat har det inte hänt en del sen dess?

Jag menar både bilar och vägar har blivit bättre sen dess...

Några som har höjt är Danmark. De höjde till 130 km/h vilket är en mycket bättre gräns för dagens bilar och vägar. För båda parter skulle klara denna gräns med läthet idag.

Som många vet så gäller fri fart på många leder i Tyskland. Paradoxen är att i Tyskland med sin fria fart på motorvägarna dör 3,7 personer per en miljard fordonskilometer. I Sverige dör 5 personer på samma sträcka. 35 procent fler trots våra absurt låga hastighetsgränser.

Fri fart kanske är att överdriva men om bara folk skulle ha haft mer vett så tror jag inte att det skulle vara så farligt ens i Sverige.

Och vad händer med Nollvisionen som regeringen satt upp skulle den ryka med en höjd hastighetsgräns?

Knappast, det är rattfyllerister, och personer som kör för fort vid t.ex. halka och andra problematiska väderlekar som är de stora problemen

Personligen tycker jag att hastighetsgränsen på motorvägar borde höjas till 130 km/h på alla de stora motorvägarna i Sverige.

Vad tycker ni det borde vara för hastighetsbegränsning på svenska motorvägar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog dom flesta har gjort det, men däremot är det väldigt få som har körkort

och angående hastigheten så:

Ja, självklart ska den höjjas, alla kör ändå 130-140 vilket innebär att om man höjjer blir de ingen skillnad förutom att polisen får mindre o göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att man frågar det på ett forum där 99% av medlemmarna inte ens har kört en bil.

Alla som är 16+ borde ha iallafall ha övningskört... Jag själv har kört Stockholm-Skåne på motorväg

Men detta gäller inte bara förarna! Även passagerarna kommer fram snabbare eller skadas hårdare beroende på vilken sida man är på... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog dom flesta har gjort det, men däremot är det väldigt få som har körkort

och angående hastigheten så:

Ja, självklart ska den höjjas, alla kör ändå 130-140 vilket innebär att om man höjjer blir de ingen skillnad förutom att polisen får mindre o göra :)

Kan inte säga det bättre själv. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog dom flesta har gjort det, men däremot är det väldigt få som har körkort

och angående hastigheten så:

Ja, självklart ska den höjjas, alla kör ändå 130-140 vilket innebär att om man höjjer blir de ingen skillnad förutom att polisen får mindre o göra ;)

..och får mer tid till nått annat.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser hastighetsgränserna mer som riktlinjer. Att köra sakta utanför skolor i staden är självklart men att ligga och puttra i 90 på smålands fina landsvägar utan trafik är bara onödigt.

Att påstå att autobahn är ofarligt är fel. Se min bild om ett förekommande scenario.

Någon planerar en omkörning, kollar i backspegeln (vägen kröker lite så man ser inte så långt), ingen bil i sikte, blinkar och kör ut. Helt plötsligt kommer det en kille men sin nya Ferarri Enzo i 300 km/h som kör på samma vägbana som omköraren. Omköraren hinner bara precis köra ut innan den manglas av en splitter ny Enzo i röven.

post-22-1110224817_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote : NEJ !

110 km/h räcker gott och väl, spela roll om så alla länder i världen har fri fart, så ska sverige ha sina 110 km/h. Eftersom det händer så mkt olyckor i 110 km/h, så blir det ju inte bättre och höja?.

Jag har själv krockat med en bil, 70 km/h in i en stenmur, med bälte på, körde en volvo 360 -84. Bonkade skallen i ratten och torpeden (plåten mellan motorrum och kupé), pressades in och jag blev fastklämd mellan säte, pedaler. Och det var INTE skönt, hade det gått 140 km/h hade jag nog vart ganska krossad.

Bilen var i övrigt ganska rostig, men hur många är det inte som åker i rostiga bilar i sverige? Alla har inte råd med nya bilar som har toppsäkerhet, utan åker i äldre bilar.

Förövrigt är det LÖJLIGT och fråga något sådant här på ett forum där 99% av medlemmarna inte ens har styrt en bil?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote : NEJ !

110 km/h räcker gott och väl, spela roll om så alla länder i världen har fri fart, så ska sverige ha sina 110 km/h. Eftersom det händer så mkt olyckor i 110 km/h, så blir det ju inte bättre och höja?.

Jag har själv krockat med en bil, 70 km/h in i en stenmur, med bälte på, körde en volvo 360 -84. Bonkade skallen i ratten och torpeden (plåten mellan motorrum och kupé), pressades in och jag blev fastklämd mellan säte, pedaler. Och det var INTE skönt, hade det gått 140 km/h hade jag nog vart ganska krossad.

Bilen var i övrigt ganska rostig, men hur många är det inte som åker i rostiga bilar i sverige? Alla har inte råd med nya bilar som har toppsäkerhet, utan åker i äldre bilar. 

Förövrigt är det LÖJLIGT och fråga något sådant här på ett forum där 99% av medlemmarna inte ens har styrt en bil?

Det kan finnas en fara i att köra sakta också.

Om man kör långsamt så kan man bli för säker och på så vis sker en olycka.

Med en ökad fart så kanske det skulle bli mindre olyckor med tanke på att alla skulle köra lika snabbt och inga skulle köra in i häcken på varann för att personen i fråga som var framför körde för långsamt.

Bra att vi som styrt kan svara på frågan då, spelar ingen roll vilken åldersgrupp den är riktad till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...