Jump to content

Borde Hastighetsgränsen höjas?


Diezl
 Share

Borde hastighetsgränsen på motorväg höjas? Till hur mycket?  

49 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det kan finnas en fara i att köra sakta också.

Om man kör långsamt så kan man bli för säker och på så vis sker en olycka.

Med en ökad fart så kanske det skulle bli mindre olyckor med tanke på att alla skulle köra lika snabbt och inga skulle köra in i häcken på varann för att personen i fråga som var framför körde för långsamt.

Bra att vi som styrt kan svara på frågan då, spelar ingen roll vilken åldersgrupp den är riktad till.

Haha du var ju smart, kan man inte köra bil så bra att man kan låta bli att köra ibn i baksidan av bilen framför sig, då ska man fan inte åka bil. Åk buss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha du var ju smart, kan man inte köra bil så bra att man kan låta bli att köra ibn i baksidan av bilen framför sig, då ska man fan inte åka bil. Åk buss.

Den bild jag fått av dig på detta forum så verkar du inte heller så smart.

Bra att du är bättre själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Höja hastighetsgränsen för att folk ska köra långsammare, verkar logiskt.

@ Gta freak - Nej, jag menar att om det är snöstorm så bör folk sakta ner eftersom det är 1. dålig sikt 2. dåligt underlag. Samma sak gäller när det är vinterväglag du nämnde tidigare. Alltså folk borde använda sitt vett... Visst dom gör inte det mer för att man höjer gränserna... men man får ju inse att man inte kan köra fullt ös hela tiden det bör ju de flesta fatta.

@ The Dude - Du har ioförsig rätt i att ett sådant scenario kan hända dock så stämmer inte några saker... Ingen personbil kör 110 alla som någonsin kör om en annan bil på autobahn har betydligt högre fart. Men viktigast av allt är i kurvor med dålig sikt som denna tydligen så gäller inte fri fart... Det är väldigt ryckig fartbegränsning i Tyskland det skiftar väldigt kraftigt mellan fri fart till 130 km/h (eller 150 som alla egentligen kör)

Så ditt scenario händer bara på synliga kurvor vilket leder till att Ferrariföraren saktar ner...

Givetvis finns det undantag men det är ju vägverkets uppgift isåfall att lösa

@ Joey - Det händer inte mer olyckor i Sverige en andra länder! Trotts att de har högre hastighetsbegränsningar! Som sagt trotts att Tyskland har fri fart så sker det färre olyckor med dödligt utfall än i Sverige...

Edit: Visst har inte alla råd att åka runt i feta mercerdes (inte jag heller) men det har skett förbättringar i "sämre" bilmärken också. Tekniken har inte stannat i Volvos krocksäkerhet mellan 1967 till den bilen du åkte i från 1984...

Förresten din krock in i en stenmur i 70 km/h skedde den ens på en motorväg? Motorvägar nuförtiden har ju skydd av ståelleräcken och stålstacket som är anpassade för krockar farter över 110 km/h

Och för andra gången DET FINNS FOLK ÖVER 16+ HAR BÖRJAT ÖVNINGSKÖRA OCH NÅGRA FÅ SOM ÄR ÖVER 18 OCH HAR KÖRKORT OCH DE ÄR FLER ÄN 1 %! Dessutom som jag också sagt tidigare DET GÄLLER ÄVEN PASSAGERARE! Alla som någonsin åkt bil på en motorväg vilket snarare är 99%

Så sluta säga att det är löjligt det rör 10-åringar också...

Redigerad av Diezl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åkte genom hela Tyskland i somras, och gjorde det 2001 också. En sak man kan säga att det sker markant fler olyckor där än här i Sverige, bara man lyssnar på radion där så hör man att det är köer varje dag, milslånga köer, på grund av olyckor.

Ska man höja hastigheten så gör man väl det för att det ska gå snabbare och ta sig fram, men det lär ju ta mycket längre tid om man tvingas sitta i kö. Dock tror jag att Tyskland klarar av obegränsad hastighet bättre än Sverige, eftersom man har bättre bilar och bättre vägar.

Om vi skulle höja hastigheten till 130 så tror jag inte det skulle bli fler olyckor än det är idag, så min röst är Ja, men vi skulle inte klara obegränsat.

edit: Vote: Ja

Redigerad av Everest
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker egentligen att man ska höja men idag kör ju många för fort. Många ligger i 130. Dvs 20 km/h för fort och då när det blir 130 (om det blir) kör folk i 150. Så egentligen är det bra som det är. Istället för att höja hastigheten ska varenda människa som är 50+ få gå och göra syn och hörsel test vart annat år eller något för att se att allt sånt funkar. Det är nog där de mesta olyckorna händer. Pensionärerna är ett bra exempel. De bara kör och tror alla ska ta hänsyn till dem. Men gör vi de? Svar: Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker egentligen att man ska höja men idag kör ju många för fort. Många ligger i 130. Dvs 20 km/h för fort och då när det blir 130 (om det blir) kör folk i 150. Så egentligen är det bra som det är. Istället för att höja hastigheten ska varenda människa som är 50+ få gå och göra syn och hörsel test vart annat år eller något för att se att allt sånt funkar. Det är nog där de mesta olyckorna händer. Pensionärerna är ett bra exempel. De bara kör och tror alla ska ta hänsyn till dem. Men gör vi de? Svar: Nej.

Det där håller inte. Bara för att man är pensionär betyder det inte att man kör som en kratta?? Har en granne som är 79 år gammal, har själv åkt med han flera gånger, och han kör hur bra som helst trots att han hör dåligt.

Jag tror däremot att mer än 70% av alla olyckor orsakas av ungdommar som precis fått körkort och tror att dom är odödliga när dom kör. Då ligger dom i 180 och tror att man kan köra hur som helst, vilket leder till att dom förr eller senare krockar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där håller inte. Bara för att man är pensionär betyder det inte att man kör som en kratta?? Har en granne som är 79 år gammal, har själv åkt med han flera gånger, och han kör hur bra som helst trots att han hör dåligt.

Jag tror däremot att mer än 70% av alla olyckor orsakas av ungdommar som precis fått körkort och tror att dom är odödliga när dom kör. Då ligger dom i 180 och tror att man kan köra hur som helst, vilket leder till att dom förr eller senare krockar.

Jaja det gäller ungdomar med. Men sen är inte alla pensionärer likadana.

Hastigheten borde bero på väglag också. Men där kör man väl mest efter vett. Iaf så har jag gjort det när jag övningskört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Folk under 18 i Sverige har inte rätten att ta körkort, bara att övningsköra...

Men oj fan va man ska vara petnoga... :) Jag menar givetvis de (få) som är över 18 som möjligtvis har tagit körkort...

Redigerad av Diezl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att påstå att autobahn är ofarligt är fel. Se min bild om ett förekommande scenario.

Någon planerar en omkörning, kollar i backspegeln (vägen kröker lite så man ser inte så långt), ingen bil i sikte, blinkar och kör ut. Helt plötsligt kommer det en kille men sin nya Ferarri Enzo i 300 km/h som kör på samma vägbana som omköraren. Omköraren hinner bara precis köra ut innan den manglas av en splitter ny Enzo i röven.

Vägen kröker aldrig så mycket på autobahn så att man inte ser ordentligt bakåt. Även om nån kommer i 300 så ser man det på långt håll

Jag tycker gränserna är rätt bra i Sverige. Polisen stoppar aldrig folk som kör bara lite snabbare än man får. I andra länder blir man ofta stoppad direkt när man överskrider gränsen.

Däremot snackas det om att sänka hastigheten till 30 i storstäderna. Det hoppas jag verkligen inte att dom gör för då försvinner hela glädjen med att köra bil, då går det lika snabbt att cykla

Redigerad av Mr Johnson
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...