Jump to content

Hub VS Router?


Arman
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Ok, nu förklarar jag väldigt grundläggande vad en hub är! (w00t)

På en dator finns det en del uttag att stoppa in saker i, t.ex. tangentbord. Om dom uttagen skulle ta slut, så kopplar man in en hub i ett utav de lediga uttagen. En hub har fler sånna uttag på sig, vilket gör att man får fler uttag.

Förstog du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu förklarar jag väldigt grundläggande vad en hub är! (w00t)

På en dator finns det en del uttag att stoppa in saker i, t.ex. tangentbord. Om dom uttagen skulle ta slut, så kopplar man in en hub i ett utav de lediga uttagen. En hub har fler sånna uttag på sig, vilket gör att man får fler uttag.

Förstog du?

Ja... tack!

Då ska jag alltså skaffa en router för att koppla de två datorerna. Ingår sladdar eller måste man köpa? Isåfall vilka sladdar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

då behöver du bara dra en korsad nätverkssladd mellan datorerna.. iaf om båda har win xp..

Så har vi hemma hos oss, fast det är inte två Win XP utan en XP Home och en Win 98. Det funkar bra nu, men det var ett helvete att få det att fungera från första början, man måste f*n vara professor i nätverk eller nåt (vi fick kalla in en granne som jobbar som nätverksadministratör eller nåt för att fixa det... (w00t) ).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så har vi hemma hos oss, fast det är inte två Win XP utan en XP Home och en Win 98. Det funkar bra nu, men det var ett helvete att få det att fungera från första början, man måste f*n vara professor i nätverk eller nåt (vi fick kalla in en granne som jobbar som nätverksadministratör eller nåt för att fixa det... (w00t) ).

Det var nog det han mena med "iaf om båda har win xp"...han menar nog att med två XP är det nästan bara att sätta in kabeln och sen flyter det nästan automatiskt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu förklarar jag väldigt grundläggande vad en hub är! :lol:

På en dator finns det en del uttag att stoppa in saker i, t.ex. tangentbord. Om dom uttagen skulle ta slut, så kopplar man in en hub i ett utav de lediga uttagen. En hub har fler sånna uttag på sig, vilket gör att man får fler uttag.

Förstog du?

Man kan ju iofs använda en hub till internet uppkopplingen med. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog det han mena med "iaf om båda har win xp"...han menar nog att med två XP är det nästan bara att sätta in kabeln och sen flyter det nästan automatiskt!!!

mm.. det var så jag menade (w00t)

en router bör du köpa.. kostar väl runt en tuss..

kan dock böka till det med diverse program, men det brukar gå att fixa..

det är t.ex. jobbigt att öppna portar osv..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vi har en d-link... den e kass.... efter ca 6 månader så måste man ha en fläk som står och fläktar på den hela tiden! annars blir den överhettad och slutar fungera! ^_^

då har jag ett tips: borra små hål på åvansidan.. såg npn på www.sweclockers.com som gjort det med just den modellen och det hade blivit perfekt efteråt :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...