Jump to content

Är du över 18?


mange
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 65
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag är snart 18. om ca. 4-5 månader. och hade då inga probbs med att köpa spelen. Minns en gång då jag var 14 och skulle gå och köpa spelet duke nukem : Time To kill till PS1. jag blev nekad :lol: men tur att man hade farsan i röven så då bytte vi bara plats. hehe. Men jag har väl lirat GTA serien sen första demon kom till 1.an. sen hare hålt i sig. Men man börjar trötta nu =/ rätt enformigt. :rolleyes:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man förstår inte varför varför åldersgränserna finns där före man har kommit över dem <_<

Det ligger faktiskt lite i ovanstående, nog för att 18 kanske är en ganska hög åldersgräns i detta fallet men själv ser jag inget fel i den och jag tror inte att jag varken skulle sälja till eller låta en 8 åring spela GTA3 och GTA:VC(no offence GTA_galen) åtminstone inte ensam med tanke på att man fortfarande påverkas starkt vid en såpass låg ålder av både miljö och intryck från media.

Nog för att GTA-spelen inte är särskilt realistiska och jag tror inte det är någon som spelar det för att sedan gå ut och massakrera fotgängar.

Däremot tycker jag att föräldrarna måste ta sitt ansvar och ta en titt på vad deras barn igentligen sysslar med framför datorn/tv och kanske till och med delta, inte säga att detta får du inte göra och så vidare, då får man bara ett själ att fortsätta.

Fast om man skall lägga ansvar på någon mer så är det faktiskt butikerna, de skulle ha bättre koll på vad de säljer och till vem, att de säljer ett 18-års spel till en femtonåring är kanske inte så farligt men att göra samma sak till en nioåring är lite värre.

Nä nu skall jag inte moralpredika.

Om någon undrar så är jag 21.

Redigerad av santek
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man förstår inte varför varför åldersgränserna finns där före man har kommit över dem <_<

Det ligger faktiskt lite i ovanstående, nog för att 18 kanske är en ganska hög åldersgräns i detta fallet men själv ser jag inget fel i den och jag tror inte att jag varken skulle sälja till eller låta en 8 åring spela GTA3 och GTA:VC(no offence GTA_galen) åtminstone inte ensam med tanke på att man fortfarande påverkas starkt vid en såpass låg ålder av både miljö och intryck från media.

Nog för att GTA-spelen inte är särskilt realistiska och jag tror inte det är någon som spelar det för att sedan gå ut och massakrera fotgängar.

Däremot tycker jag att föräldrarna måste ta sitt ansvar och ta en titt på vad deras barn igentligen sysslar med framför datorn/tv och kanske till och med delta, inte säga att detta får du inte göra och så vidare, då får man bara ett själ att fortsätta.

Fast om man skall lägga ansvar på någon mer så är det faktiskt butikerna, de skulle ha bättre koll på vad de säljer och till vem, att de säljer ett 18-års spel till en femtonåring är kanske inte så farligt men att göra samma sak till en nioåring är lite värre.

Nä nu skall jag inte moralpredika.

Om någon undrar så är jag 21.

Förstår exakt vad du menar men problemet kvarstår, Warez, inte så lätt att ha koll på de heller :P men personligen tycker jag att 18 är lite hög ålder för man är inte dum i huvet tills man fyllt 18. så folkvetet får man tidigare än så. själv är jag 18 om 4-5 månader. december iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår exakt vad du menar men problemet kvarstår, Warez, inte så lätt att ha koll på de heller  men personligen tycker jag att 18 är lite hög ålder för man är inte dum i huvet tills man fyllt 18. så folkvetet får man tidigare än så. själv är jag 18 om 4-5 månader. december iaf.

Nä 15 hade varit mer lagom tror jag.

Åldersgränser kan vara till förtret för en del och behövas för andra. Som exempel kan vi ta körkortsåldern som ju är arton, detta är en mognadsfråga alla har inte nått den mognadsgraden så att man kan bedöma både risker för sig själv och andra, en del kanske skulle kunna ta körkort vid 16 andra kanske skulle behöva vänta tills de är 20 så 18 är i detta fallet en bra kompromiss.

Blev lite offtopic men man kan applicera delar av detta även på spel.

Sen får man tänka på att det är den internationella märkningen som står på spel och de är lite högre än de svenska.

Redigerad av santek
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...