Jump to content

Steam Hardware (Valves spelkonsoler/datorer)

dibel
 Share

Recommended Posts

Hey y'all.

Efter att ha levt i en liten bubbla så noterade jag nyligen att Valve släppte nyheten att nu i början på 2026 ska de släppa Steam Machine (v2, efter floppen circa 2013?) efter att ha lyckats penetrera spelmarknadedn med sin Steam Deck.

https://store.steampowered.com/sale/hardware

Nu sitter jag ju på en redig dator mer kraftfull än denna, men den ser onekligen intressant ut. VR och handkontrollen tillsammans med Steam Deck kan också diskuteras i tråden.

Hur går era tankar kring denna spelmaskin? Själv ser jag den som en mäktig PC i perfekt formfaktor för fett äkta TV-spel då man får Linux (SteamOS, PC, desktopläge, tillbehör som tangentbord och mus eller andra enheter) och "sitta i soffan" med handkontroll och spela GTA/fotbollsspel/Street Fighter (eller vad man nu gillar).

Mjukvaran Steam har redan en tråd i en annan forumdel och även en generell Linuxtråd finns, men här kan vi diskutera hårdvaran (med visst överlapp till mjukvaran).

Känns som GabeN kör headshot på samtliga konkurrenter oavsett om det är på OS-marknaden eller konsolmarknaden med denna maskin och tillhörande enheter som handkontroll och VR-headset.

GTA 6 på Steam Machine 2026 a.k.a. the year of the Linux Game Console. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit lite sugen på både en PS Portal och ett Steamdeck, men en Steam Machine är inte aktuellt i det minsta för mig. Jag har PS3, PS4, PS5, Wii, och nu senast en helt okej för att inte säga rätt bra spellaptop. Men jag spelar ju bara spel från 1990-2008 på den så den kommer mest till användning genom att spela dessa spel på Ultra utan att ens knacka lite på vägen.

Beträffande de två portabla alternativen har jag konstaterat att det inte är mycket med dem heller. Jag har som sagt inte många PC-spel och jag betvivlar att det är något jag blir beroende nog av att spela såpass att jag måste gå omkring med ett halvt tangenbord i storlek för att lira på soffan. Jag har en PSP och en Vita för det, om jag skulle få för mig. En PS Portal har lockat delvis men jag har hört olika åsikter om prestandan i fjärrspelandet, den är klumpig, den är dyrare än jag har lust att betala och dessutom måste den ju kopplas till PS5:an. Jag vill hellre spela PS4-spel, och de går visserligen att installera på femman men det känns inte kosher att blanda system på det viset, och det blir rörigt att hålla reda på mina sparfiler.

På det hela taget, nej tack. Jag har för mycket redan och när jag nu befriat mig från plikter i form av prenumerationer, tänker jag inte binda mig till dito i form av ny hårdvara.

Jag har lånat ett VR från jobbet som funkar sådär, men det är häftigt. Jag funderar istället på att köpa ett PSVR2 och få ut lite bättre kvalitet ur Half-Life Alyx.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Jag har varit lite sugen på både en PS Portal och ett Steamdeck, men en Steam Machine är inte aktuellt i det minsta för mig. Jag har PS3, PS4, PS5, Wii, och nu senast en helt okej för att inte säga rätt bra spellaptop. Men jag spelar ju bara spel från 1990-2008 på den så den kommer mest till användning genom att spela dessa spel på Ultra utan att ens knacka lite på vägen.

Beträffande de två portabla alternativen har jag konstaterat att det inte är mycket med dem heller. Jag har som sagt inte många PC-spel och jag betvivlar att det är något jag blir beroende nog av att spela såpass att jag måste gå omkring med ett halvt tangenbord i storlek för att lira på soffan. Jag har en PSP och en Vita för det, om jag skulle få för mig. En PS Portal har lockat delvis men jag har hört olika åsikter om prestandan i fjärrspelandet, den är klumpig, den är dyrare än jag har lust att betala och dessutom måste den ju kopplas till PS5:an. Jag vill hellre spela PS4-spel, och de går visserligen att installera på femman men det känns inte kosher att blanda system på det viset, och det blir rörigt att hålla reda på mina sparfiler.

På det hela taget, nej tack. Jag har för mycket redan och när jag nu befriat mig från plikter i form av prenumerationer, tänker jag inte binda mig till dito i form av ny hårdvara.

Jag har lånat ett VR från jobbet som funkar sådär, men det är häftigt. Jag funderar istället på att köpa ett PSVR2 och få ut lite bättre kvalitet ur Half-Life Alyx.

Jag vet vad du menar, särskillt när du sitter på en maskin / PC (laptop) med kraftfullare delar än vad GabeCube erbjuder.

På det stora hela är det här mer av en marknad för att "frigöra" (du kan spela psx/ps2/ps3/n64/nes/snes m.m. på Steam Deck / Machine) konsolmarknaden från inlåsning alternativt platformsspecifika lösningar. I stort sett finns det ingenting som hindrar just dig som konsument eller användare att installera FreeBSD (eller MS Windows 11) på en Steam Machine? Går detta att göra (psx/ps2-spel, NES/SNES-spel m.m.) på en "PS Portal" (vad det nu är, låter som PSP, hehe) och PSVR2 låter lite väl Sony-exklusivt för att "funka vartsomhelst" i mina ögon? Då är jag inte ett dugg intresserad av VR-plattformar, mer som en objektiv eller semi-neutral åskådare av teknik?

Jag ser oerhört fram emot framtida lösningar, även om just Steam Machine som släpps 2026 kanske inte blir inköpt i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, dibel skrev:

Jag vet vad du menar, särskillt när du sitter på en maskin / PC (laptop) med kraftfullare delar än vad GabeCube erbjuder.

På det stora hela är det här mer av en marknad för att "frigöra" (du kan spela psx/ps2/ps3/n64/nes/snes m.m. på Steam Deck / Machine) konsolmarknaden från inlåsning alternativt platformsspecifika lösningar. I stort sett finns det ingenting som hindrar just dig som konsument eller användare att installera FreeBSD (eller MS Windows 11) på en Steam Machine? Går detta att göra (psx/ps2-spel, NES/SNES-spel m.m.) på en "PS Portal" (vad det nu är, låter som PSP, hehe) och PSVR2 låter lite väl Sony-exklusivt för att "funka vartsomhelst" i mina ögon? Då är jag inte ett dugg intresserad av VR-plattformar, mer som en objektiv eller semi-neutral åskådare av teknik?

Jag ser oerhört fram emot framtida lösningar, även om just Steam Machine som släpps 2026 kanske inte blir inköpt i dagsläget.

PS Portal är i praktiken en itusågad PS5-kontroller med en surfplatta emellan halvorna. Den innehåller ingen egen maskinvara förutom kontrollenheten, nätverkskomponenter och ett batteri. Produkten fungerar genom att fjärransluta till en PS5-konsol i ditt hem genom konsol-wifi, routerwifi eller ett wifi på annan ort för att ansluta till den konsol som står hemma hos dig. Nyligen uppdaterades mjukvaran till att även ansluta till deras cloudtjänster och spela spel du inte ens äger, och du kan till och med spela på det sättet utan att någonsin ha ägt en PS5a.

ps-portal-remote-player-image-block-01-e

Men att betala ~200 spänn i månaden för att ansluta till spel med ping som kanske inte ens är kvar nästa månad för deras licenser har tagit slut, är inget som lockar. Skulle jag ha en skulle det absolut vara för mina egna spel, men då är det ju femman jag måste ansluta till och den har jag typ inga spel till (eftersom det typ inte finns några spel som är kul i denna generation). Jag skulle vara mycket mer intresserad av en lösning som kan ansluta till min PS4, men det kan den inte och nog för att jag kan installera PS4-spel på femman men det vill jag som sagt inte.

Det finns med andra ord egentligen inget användningsområde för mig och någon hårdvara att hacka finns bokstavligen inte heller. Någon lyckades i tidigt stadium hacka den och installera PSP-emulatorn PPSSPP på den, men det täcktes snabbt och så mycket bruk för det har väl inte folk ändå. Spela PSP eller Vita istället, de är riktig hårdvara för såna spel och dessutom hackade till småbitar. Vill man ha större skärm så koppla en handkontroll till din iPad eller nåt då, så har du nått samma sak.

Beträffande PSVR2 har de en PC-adapter, jo, så det ska gå.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor