dibel Skrivet 6 augusti Rapportera Share Skrivet 6 augusti Baldur's Gate 3 släpptes i torsdags kl 17 och är ett (c)RPG baserat på Dungeons and Dragons. Spelets första Act har varit i Early Access i drygt 3 år, men till slut har de valt att släppa hela spelet. Jag har haft ett lite öga på detta spel under ett tag, men aldrig varit den som köpt ofärdiga spel. Nu när det är släppt så köpte jag på release nästan prick kl 17. 10 timmar in i spelet märker jag hur stor noob jag är gällande RPG och framförallt Dungeons and Dragons-regler, men det är ett stort nöje att springa runt med ett melee-fokuserat kvinnligt kompani och dunka ned fiender och göra quests. Jag spelade aldrig Dragon Age: Origins, men spelet ska vara väldigt likt det utöver den uppenbara kopplingen till de tidigare Baldur's Gate-spelen. Jag kör givetvis min Player Character som human och klassen är paladin. Namnet är Meryl och den som gissar rätt på kopplingen till ett annat spel får en cookie. 🙂 Ett "minus" är ju att 5th Edition Dungeons and Dragons har gått och blivit "woke". Inget jag stör mig på då jag inte kan något om lore i DnD, men för hardcore-fans kan det vara stötande. Det enda jag märker av är att det tyvärr inte finns tillräckligt många human-kompanjoner och då särskillt av kvinnligt kön. Annars imponerad av de flesta karaktärerna man möter. Någon annan som lirar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 12 augusti Rapportera Share Skrivet 12 augusti Baldur's Gate 3 är fett. Game of the Year står just nu mellan Zelda: ToTK och detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 13 augusti Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 augusti (redigerad) 12 timmar sedan, Mark skrev: Baldur's Gate 3 är fett. Game of the Year står just nu mellan Zelda: ToTK och detta. Jag håller med. Kan inte lira Zelda då jag inte har en switch, men det kan vara ett spel att köpa till något av syskonbarnen helt klart. Ser snyggt ut på gameplay-videos. Rerollade Fighter och startade om även om man kan respecca då jag kände att jag var underlevlad vid en fight i Act 2 (troligen slutet av den). Fighter är boring, men stronk. Action Surge på Level 2 är fin att använda vid svåra encounters. Kör lite okonventionellt en DEX(egentligen CON)-barbarian i kompaniet, med sköld och högst AC av alla tack vare det. Börjat hitta lite heavy armor nu så båda mina Fighters springer runt med det även om det är omagiskt gear. När man lär sig lite mer om DnD-funktionerna blir det roligare. Sprang in i spelet med huvudet före och lär mig allteftersom. Försöker spela "Good" (med blandning av chaotic/neutral/lawful), men senare spel kan jag tänka mig köra "Evil". Dölj innehåll Gillar inte alls tanken på att anänvda Illithid-krafterna och stoppa in fler varelser i hjärnan för att utöka dem. Kanske i ett annat game. Bae'zel är givetvis romance-alternativet. I need that lezdom. Redigerad 13 augusti av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts