Jump to content

Baldur's Gate III


dibel
 Share

Recommended Posts

Baldur's Gate 3 släpptes i torsdags kl 17 och är ett (c)RPG baserat på Dungeons and Dragons. Spelets första Act har varit i Early Access i drygt 3 år, men till slut har de valt att släppa hela spelet.

Jag har haft ett lite öga på detta spel under ett tag, men aldrig varit den som köpt ofärdiga spel. Nu när det är släppt så köpte jag på release nästan prick kl 17.

10 timmar in i spelet märker jag hur stor noob jag är gällande RPG och framförallt Dungeons and Dragons-regler, men det är ett stort nöje att springa runt med ett melee-fokuserat kvinnligt kompani och dunka ned fiender och göra quests.

Jag spelade aldrig Dragon Age: Origins, men spelet ska vara väldigt likt det utöver den uppenbara kopplingen till de tidigare Baldur's Gate-spelen.

Jag kör givetvis min Player Character som human och klassen är paladin. Namnet är Meryl och den som gissar rätt på kopplingen till ett annat spel får en cookie. 🙂

Ett "minus" är ju att 5th Edition Dungeons and Dragons har gått och blivit "woke". Inget jag stör mig på då jag inte kan något om lore i DnD, men för hardcore-fans kan det vara stötande. Det enda jag märker av är att det tyvärr inte finns tillräckligt många human-kompanjoner och då särskillt av kvinnligt kön. Annars imponerad av de flesta karaktärerna man möter.

Någon annan som lirar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Mark skrev:

Baldur's Gate 3 är fett.

Game of the Year står just nu mellan Zelda: ToTK och detta.

Jag håller med. Kan inte lira Zelda då jag inte har en switch, men det kan vara ett spel att köpa till något av syskonbarnen helt klart. Ser snyggt ut på gameplay-videos.

Rerollade Fighter och startade om även om man kan respecca då jag kände att jag var underlevlad vid en fight i Act 2 (troligen slutet av den). Fighter är boring, men stronk. Action Surge på Level 2 är fin att använda vid svåra encounters. Kör lite okonventionellt en DEX(egentligen CON)-barbarian i kompaniet, med sköld och högst AC av alla tack vare det. Börjat hitta lite heavy armor nu så båda mina Fighters springer runt med det även om det är omagiskt gear.

När man lär sig lite mer om DnD-funktionerna blir det roligare. Sprang in i spelet med huvudet före och lär mig allteftersom.

Försöker spela "Good" (med blandning av chaotic/neutral/lawful), men senare spel kan jag tänka mig köra "Evil".

Dölj innehåll

Gillar inte alls tanken på att anänvda Illithid-krafterna och stoppa in fler varelser i hjärnan för att utöka dem. Kanske i ett annat game.

Bae'zel är givetvis romance-alternativet. I need that lezdom.

 

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Vinnare av GOTY. Stort grattis till det.

Har startat en ny kampanj nu med Patch 5. Sorcerer. Level 4 just nu med 2 BM Fighters och en Life Cleric som kompanjoner. Mega powerspike på Level 5 med Twin-Haste och Extra Attack på Fighters. Tydligen har de "fixat" det i det nya Honour-mode så att Haste på melee-karaktärer inte ger en hel Action. Även andra fixar i Honour-läget som nerfar damage på vissa builds.

Får hoppas det inte är fixat i Balanced som jag spelar.

Har kikat lite och ser ut som jag ska kunna nå 24 Charisma på Sorcerer och 22/24 Strength på Fighters om man savescummar lite.

Planerar att multiclassa med Warlock. Även om den föredragna kombon är 10/2 så tänker jag köra 8/4 för en extra Feat (War Caster då Sorcerer redan har proficiency i Constitution Saves). Tillsammans med items och hög charisma kan man göra helt okej dmg med Eldritch Blast. Först Level 6 Sorcerer dock. Sedan 2 Warlock.

Blir nog lagom om man kan träffa Level 8 i Act 2 tillsammans med ett specifikt item för Charisma-baserad dmg för Cantrips.

Dölj innehåll

Tydligen en magisk spegel i Act 3 som kan ge +2 i ett attrbitut till varje kompanjon om man savescummar så att alla får den. Sedan en hatt på Sorcerer för +2 Charisma och en potion i Act 2 för +2 Strength på en av Fighters. Häxan i Act 1 kan även ge +1 i ett attribut till en av karaktärerna, men jag planerar att inte använda den även om det skulle frigöra en ASI alternativt möjliggöra 10/2-kombon istället.

Planerar att köra Heavy Armor på de 3 kompanjonerna samtidigt som min Sorcerer kör Clothing. Tyvärr finns det knappt några bra Heavy Armors i Act 1 (förutom "i slutet" i Underark då man kan crafta 2 stycken tror jag).

Chain Mail +1 ger förvisso 17 AC, men Scale Mail +1 ger 15 och med 14 Dex så blir det samma AC.

Spelar såklart Human så att jag kan använda sköld för +2 AC (även om det finns en lategame-sköld med +3 AC). Sorcerers får dessutom ganska bra AC naturligt med Draconic Bloodline.

Kul spel fortfarande. Man märker hur mycket man missade på de 3 första kampanjerna nu när man kör lite mer noggrant för att farma XP i Act 1.

Ignis!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haste fungerar på Balanced precis som tidigare (dvs OP) vilket glädjer mig. Dingade Level 5 efter att ha slutfört Main Quest i Act 1 (även om Underdark tillhör Act 1 också).

Twin Haste på Fighters med Extra Attack är bara så starkt. Det blir en "liten" powerspike på Level 6 också med Feats (Great Weapon Master) på Fighters och lite Fire elemental damage på Sorcerer.

Har även gearat upp den flamboyanta vampyrälven (Thief Rogue för extra Bonus Action) lite med Dual Hand Crosswbow +1 och Gloves of Archery. Planerar att multiclassa med Fighter för Archery som Fighting Style och Sharpshooter Feat. Detta förbereds inför Act 3 då det kan behövas då man kan spela hans questline. Det finns 2 bättre Hand Crossbows varav en jag vet hur man får tag i under Act 2, men man kan aldrig vara nog förberedd. Planerar även att köpa en (eller två...) Medium Armor med oändlig Dexteritybonus för AC istället för standardcappen på +2. De har fixat buggen med Sharpshooter där det på off-hand Attack Roll -5 inte tillämpades, men Dmg +10 gjorde det. Grym build så länge det varade, men inte svag även efter nerfen. På Level 12 (8 Fighter/4 Rogue) är det ändå 2+2(+2 Haste +2 Action Surge en runda) attacker med två stycken handhållna armborstar.

Annars trivs jag med mitt only-females-band. Har siktet inställt på Underdark och att crafta 2 väldigt bra Heavy Armors för Fighters. Finns även en Heavy Armor i Act 2 som jag har tänkt ha på Life Cleric. Den ger +2 Constitution så planerar en respec på Level 8 för att bumpa Con till 20 tillsammans med Resilient (CON) som ger Proficiency för Constitution Saves vilket gör att det blir svårare för fiender att breaka Bless/Spirit Guardians. 17+1+2 och första Feat på Wisdom som vanligt sedan 20 Wisdom på Level 12. Kanske 22, men tror det är svårt att buffa just den karaktären på det specifika sättet.

En av Fighters har ett par handskar som ger Advantage om det är 2 eller fler fiender i närheten och så finns det en ring i Act 2 som alltid ger Advantage (men med en liten debuff också) som den andra ska få. Perfekt för GWM Fighters dvs för att motverka -5 Attack Roll.

Failade tyvärr lite på att få en +1 AC ring till min Sorcerer, men det gör nog inte så mycket. Good to have och hade varit lätt att få om jag bara tänkt till innan jag fortsatte Main Quest. Just nu agerar jag bara Haste-bot åt Fighters, men det är mer än gott nog. En och annan Fire Bolt eller Chromatic Orb också.

Tror denna partyuppsättning kommer vara maxxad på högsta leveln om man får alla main stats till 22/24 samt Feats. War Caster kan jag respecca bort mot Alert om jag får tag i ett item som ger Advantage på Constitution Saves. Alert verkar vara väldigt starkt särskillt på en Haste-bot då man kan buffa Fighters direkt. Ser väldigt fram emot Level 8 och 2 levels i Warlock för Eldritch Blast samt Charisma-roben i Act 2. Då är builden komplett och bara än mer buffar i levels/Feats och Act 3 återstår.

Den billiga respeccen är spelets bästa feature. Gör att man slipper oroa sig över att göra fel och lätt kan åtgärda eventuella misstag man gör alternativt förbättra efter items.

Nessusrider logbook. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
Skrivet (redigerad)

Kom till Act 3 och level 10 med Sorcerer (Sorlock), men startade en ny save som Paladin dock manlig karaktär. Har även med Warlocken omspeccad till Sorcerer (Sorlock i Act 2 där jag är nu). Precis blivit level 8 och fått Charisma-cantrip-roben på Sorlocken så nu kan han agera mer än Haste-bot med sin Eldritch Blast inklusive Aganazing Blast.

Paladin är jävligt stark med Divine Smite. Jag har ett +3 Legendary vapen som man får i Act 1(.5) för träffsäkerhet samtidigt som Fighter-kompanjonen har Risky Ring för advantage. Cleric-kompanjonen är omspeccad till War Domain för lite extra slag samt träffsäkerhet för Fightern som har Great Weapon Master (-5 Attack Roll, +10 Attack Damage).

Bra gruppdynamik helt enkelt. På level 9 får Vengeance Paladin Haste och kan casta på sig själv så då blir det dubbla (eller trippla med Quicken Spell) Eldritch Blast för sorlocken.

Cleric med Resilient (Constitution) för CON saves samt War Caster gör att Bless (eller Spirit Guardians) i princip aldrig bryts. Dessutom har hon 18 CON med hjälp av Dwarven Splint Mail. Planerar inte att byta ut denna på hela spelets gång då den är BiS för den här builden.

Sorcerer har också War Caster (på level 4) så Haste bryts aldrig med. Dock ska han få Advantage-amuletten i Act 3 som sätter Constitution till 23 och därmed speccas om till Charisma ASI för 24 Charisma med hjälp av den magiska spegeln.

Damage go brr med den här gruppen. Fighter är fortfarande imba även om jag aldrig kommit till level 11 och 3 slag per turn (6 med Haste, 9 första rundan med Action Surge samt en Bonus Action attack vid crit eller kill med hjälp av GWM).

Planerar att sätta 23 Strength gloves (Act 3) på Paladin och sedan respecca till Charisma 22. Använder Savage Attacker som första Feat för mer Smite damage. Cleric får även en fet Mace vid level 10 (Divine Intervention) som är en +3 Legendary med Radiant damage som kommer passa bra för Paladin och Savage Attacker. Då får Cleric den andra +3 Mace istället för +1 (samt +1 AC) som hon använder nu.

Kör än så länge med Dueling som Fighting Style på Paladin, men ska respecca till Defence vid 23 Strength gloves-tillfället. +1 AC är mer värt än (minimal) Weapon Damage, men inte i början av spelet. Skulle kunna respecca nu i Act 2, men har inget behov av det egentligen. Enhand och sköld för AC eftersom damage kommer från smites.

Sorcadin eller Lockadin kanske är starkare (fler spell slots för smites), men ren Paladin är också stark med Aura. Särskillt om man kan casta Haste på sig själv vid level 9 och sorlocken får Haste istället.

Galet kul spel. Gillar verkligen tärningsmomentet av spelet där allt är byggt på d4, d6, d8, d12, d20 och så vidare. Även nu när man har fått koll på vad +1, +2, +3 innebär (särskillt för Attack Rolls) så gör det lättare att bygga gruppen. Jag var helt ny på DnD när jag började och fastnade i första saven (som Paladin) underlevlad i slutet av Act 2. Nu när man rensar Act 1 och Act 2 så är man "hög" level och allt är enklare.

Paladin är fortfarande favoriten, även om jag inte skulle klara mig utan twinnad Haste av Sorcerer. Nu när Fighter med GWM har Advantage på alla attacker så är det mycket enkelt. Planerar att ge gith-svärdet (Act 3, går tydligen att få i Act 1 med hjälp av Command och stealth) till henne istället för BiS-svärdet (båda är +3 legendaries) då det passar mer. Dessutom är damage-skillnaden minimal så det gör inget. Just nu har hon ett Rare +1 gith-svärd som fungerar mycket bra det med.

Jag är väl en powergamer, men lite RP måste det ändå vara. Den här saven har Sorlocken +1 AC-ringen från Act 1 samt en cloak och boots som ger AC så han har högst AC av alla med hjälp av Draconic Bloodlines trots att han bara har robe och resten har Heavy Armor.

Heavy Armor man får i Act 1 (jag gjorde 2 stycken av samma) kommer jag nog behålla på Fightern och jag kommer köpa den "bästa" till Paladin. Skölden som ger +1 Level 1 spell slot i Act 2 är nog BiS för Paladin (mer smites...).

---

@Mark spelar du spelet än? Isf vilken klass/ras mainar du och hur ser gruppen ut?

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, dibel skrev:

@Mark spelar du spelet än? Isf vilken klass/ras mainar du och hur ser gruppen ut?

Inte för tillfället. Har inte ens spelat igenom spelet än, tar mig alltid till Act 3 och blir för överrumplad så brukar sluta med att jag startar ett nytt game.

Om jag kommer ihåg rätt kör jag en Half-Elf Bard/Fighter med Shadowheart, Gale och Karlach.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
2024-03-06 at 19:55, Mark skrev:

Inte för tillfället. Har inte ens spelat igenom spelet än, tar mig alltid till Act 3 och blir för överrumplad så brukar sluta med att jag startar ett nytt game.

Om jag kommer ihåg rätt kör jag en Half-Elf Bard/Fighter med Shadowheart, Gale och Karlach.

Najs. Hur är det att spela Bard? Jag har väl egentligen inget större intresse av klassen, men Bardadin verkar starkt då Bard är en full spellcaster om jag inte har fel? Dessutom stark CC antar jag?

Utöver RP-momentet med instrument och hög Charisma såklart.

Läste att Elf var mest populär ras, sedan kom Human och Half-Elf. Gillar verkligen Human och Half-Elf på Sorcerer (och antagligen Wizard, exempelvis Gale) då de får Shield Proficiency. +2 AC skojar man inte bort.

---

Dingade Level 11 och Fighter dominerar. Höll på dö (in fact dog min Paladin i sista rundan/efter fighten av Allahu akbar-grejen som Metalljättarna har) i en "dungeon" i Act 3. Ska köra "House of Hope" senare idag för itemization och lore. Den enda kompanjonquest jag är någorlunda intresserad av är Shadowheart (och passande så är det där man kan permanent öka attribut tog jag reda på igår). Wylls quest är väl helt okej även om den var buggad för mig då den aldrig startade i questjournalen, men den fortgick ändå så gameplay fungerade.

Såklart romancear jag Bae'Zel denna save. Tidigare Sorcerer lebbade ut med Shadowheart, men inget slår en hot githyanki girlfriend.

Speccade om Paladin med Defence Fighting Style och tog Resilient (CON) istället för Strength ASI (utöver Savage Attacker). Märkte att Haste bröts för ofta och funderar på att ta War Caster på Level 12. Jag kan nå 20 Charisma om jag savescummar "spegeln" och det är gott nog för Aura. Haste must not break at any cost.

Tog bort 1 AC för Sorlock Wyll och gav till Cleric Shadowheart då han fick en +1 Attack Roll cloak istället. Eldritch Blast går verkligen boom med Haste och Quickened Spell. Sorlocken är nog starkast och viktigaste spelaren i gruppen.

Läste också att BG3 tog hem några Gaymer Awards. KappaPride 🌈

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...