Jump to content

Helldivers 1 + 2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag vill rekommendera Helldivers, ett rejält spel som tänkt till ordentligt med hur man spelar ihop.

Det är helt enkelt en dualstick-shooter mot tre olika raser (praktiskt taget Zerg, Terran, Protoss tbh), där mellan en och fyra spelare ska klara diverse uppdrag på varje karta. I början kan det handla om att hålla en kontrollpunkt i nån halvminut och sedan evakuera, men vartefter planeterna man besöker blir svårare och svårare kommer även uppdragen kräva fler och mer komplicerade insatser innan man kan ropa hem flyktskeppet.

Det som gör spelet unikt är de olika understödskapslarna man skickar ned till marken genom olika knappkommandon. Man gör bäst i att lära sig de viktigaste utantill, för det sparar ovärderlig tid mitt i stridens hetta. Naturligtvis finns levelup-system som uppgraderar dina förstärkningar, främst i hur lång tid de tar och hur kraftiga de är i sin användning.

Spelet är en ständigt pågående communitybaserad kampanj som rebootar en gång i månaden ungefär, beroende på hur väl det går. En kul twist är att spelmakarna (manuellt eller genom algoritmer?) gör nästa kampanj svårare eller lättare beroende på hur väl det gick förra gången. Och tro inte att människorna alltid vinner! Den galaktiska kartan utgår från Superjorden i mitten och expanderar på tre fronter, ett territorium i taget med 12 planeter i varje, och ett par till en handfull uppdrag per planet. Vilka planeter och uppdrag du spelar väljer du själv, men det är inte orimligt att de högre nivåerna är låsta för låglevelspelare eftersom det är ett ordentligt svårt spel ju högre upp du kommer. När superjorden expanderat sig territorium för territorium ända till en ras hemplanet, börjar slutstriden mot den rasen. Vinner man den delen av kampanjen, är rasens hemplanet besegrad och belägrad och ingen kan längre spela mot den rasen igen tills kriget (kampanjen) är avslutat. Då börjar spelet om igen med de tre territorium som ligger allra närmast Superjorden.

Köper man spelet får man det automatiskt levererat till PS4, PS3 och PS Vita oavsett om du äger de systemen eller inte. Dessutom är spelet cross-platform, så du själv kan sitta på PS4 tillsammans med en kompis i soffan, din andra polare har en PS3 på andra sidan stan och så har ni en gemensam kompis som är ute på resa men som spelar tillsammans med er på PS Vita på tågstationen. Ett makalöst bra koncept som jag hoppas att fler utvecklare tittar på. Det går att spela lokalt också, men spelar man PS4 utan PS+ kan man inte få med sig andra spelare online (precis som med alla andra PS4-spel över nätet). Spelar man lokalt på PS3 kan man få andra spelare med sig över nätet, men den lokala spelaren 2, 3 och 4 kan inte ladda sin karaktär eller spara sina framsteg. Det är den enda nackdel jag hittills sett med spelet och jag har varit i kontakt med utvecklarna för det. Tyvärr kan de inte utveckla ett system för detta utan spelare 2-4 blir kloner av PL1. Lösningen, om det är så jätteviktigt med spelarprogress i lokala spel, blir att spela med flera konsoler i samma rum.

Just det, det kostar 170 kronor på PSN för grundspelet och 270 för en version med samtliga DLC. Strunta i båda dessa säger jag. Skärp er och köp den fysiska Helldivers: Super Earth Ultimate Edition istället. Jag fick tag på den för 199 kronor på Spel & Sånt och det har redan betalat sig. Spelet är svårt nog som det är så alla hjälpmedel ser jag mer som ett glädjehöjande element snarare än pay-to-win.

Spelet finns även till PC och deltar i den gemensamma kampanjen tillsammans med konsolspelarna, men kan inte crossplay-spela med någon Playstation.

Finns det någon som upptäckt detta spel, som lirar på PS? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

September 29, 2017 at 13:05, Xersize skrev:

Hmm, det verkar faktiskt intressant... Ska nog ta och kolla in det mer, tack så mycket för tipset!

Kul! Jag är rätt så ny med alla funktioner i PS+, men om du vill kan jag dela med mig av spelet på Share Play någon gång, så får du prova först :)

Här är en trio matcher jag blev särskilt nöjd med, trots att ingen hade headset:

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Varje år den 26:e oktober är det "Liberty Day", en slags parodisk nationaldag för Super Earth. I år bringar den lite fler vapen till arsenalen och ett annat år har det kommit ett DLC.

Spelet är gratis på Steam från idag till den 30:e oktober, så se till att tanka det och upptäck vilket fantastiskt spel det här är.

http://arrowheadgamestudios.com/2017/10/liberty-day-2017-helldivers-everywhere-celebrate/

stratagem-artillery-smoke-thunderer.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...
10/06/2017 at 17:32, Henkibojj skrev:

63 kronor nu. Vill du prova på först kan vi köra Share play, det har jag aldrig testat :) Finns även bantade varianten för 36 kronor, men det är lite onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Plockade upp den här godbiten igen efter ett år eller så, det är ett förjäkla bra spel alltså. Just nu 69 kronor på PSN! Kom ihåg att man får PS4-, PS3- och PS Vita-versionerna i samma paket oavsett var du köper och vad du spelar på. Fördelen med PS3 är att det är gratis att spela online, nackdelen är det är lite mindre snyggt och att det känns hyfsat stor skillnad på DS3 och DS4 i just detta spel,v och då har jag ändå aldrig tyckt DS3 var en särskilt dålig handkontroll.

De uppdaterar fortfarande spelet i slutet av varje oktober, då de har en högtid. Den senaste uppdateringen ökade max svårighetsgrad från 12 till 15: http://www.twitch.tv/henkibojj/v/432977456?sr=a 

Kollade prisjakt för övrigt och det verkar som att den fysiska PS4-skivan inte längre säljs :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Tipsar fortfarande om detta spel i min ekokammare. Det är fortfarande underhållande och uppdaterades även detta år den 26:e oktober, "Liberty Day".

Just nu nedsatt till 79 kronor, spara 74%! Se upp så att ni inte väljer "Dive Harder", den är varken nedsatt eller komplett. Det är "Super Earth Ultimate edition" som gäller. Innehåller alla DLC och är billigare än att bara köpa grundspelet. Ger fortfarande fri tillgång till både PS4, PS3 och Vita samtidigt i samma köp. Skaffa till en konsol och ge den andra koden till en kompis? :)

https://store.playstation.com/en-se/product/EP9000-CUSA02974_00-HELLDIVERSSCEE00

Helldivers_SEUE_08.jpg

Om någon är intresserad kan jag enkelt bjuda in till Share Play så får ni lira hur mycket ni vill från min konsol utan att köpa det först.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 years later...

Helldivers 2 bekräftat! :D

Vi har länge vetat att Arrowhead utvecklar en ny shooter, och så småningom också att det var i tredjepersonsperspektiv. En del trodde därför att det inte var HD2 det handlade om eftersom ettan är isometrisk, men i läckta dokument från NVIDIA (eller var det Steam?) listades det under kommande releaser för PC och PS5.

Jag har ju som bekant avvaktat med ett PS5-köp eftersom jag har för mycket annat att spela, den är fortfarande dyr, den har åtminstone tidigare varit svår att få tag på även om jag skulle vilja, men framförallt är den förjäkla stor. Vi får se om den nya modellen som det ryktats om verkligen är mindre, för vissa källor säger att den kommer vara lika stor. Tråkiga nyheter i så fall, men då har jag åtminstone fått mitt svar och att det inte finns något annat att vänta på. Men en av de största anledningarna är att PS5 helt enkelt inte haft någonting som lockar mig alls, eller som inte redan finns till PS4 - med få undantag. Detta vore ett av dem.

Jag väntar fortfarande ivrigt på besked om spelet kommer att vara splitscreen, men det känns ju tyvärr inte helt troligt, även om man kan resonera som så att om Xbox/360 klarade Halo borde väl en PS5 inte ha några problem med detta på flera spelare.

Om inte splitscreen så åtminstone crossplay mellan PS5 och PC. Första spelet hade ju den rätt unika egenskapen att man kunde spela PS3, PS4 och PS Vita i samma match med varandra. PC var med på ett hörn men bara genom att statistiken från datorspelare räknades in i totalen. För min del har jag ingen modern PC och jag vill heller inte köpa någon i det närmaste. Brorsan i sin tur har en ny dator och kan spela detta, men han kommer inte köpa en PS5. Enda hoppet för att vi ska köra ihop är alltså crossplay, eller splitscreen och remote play. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Henkibojj changed the title to Helldivers 1 + 2
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...