Jump to content

The Last Guardian - I en klass för sig!


VickeX
 Share

Recommended Posts

Det mytomspunna spelet som folk hade gett upp hoppet på. Till slut kom det ut, den 6e December 2016.

Jag var lite uppfångad av hypen när releasen närmade sig, bara på grund utav att det var ett så välkänt och efterlängtat spel som många hade massiva förhoppningar på efter en magisk trailer på e3 2009, förlängningar, nedläggning, och sedan ett fantastiskt gameplayklipp när det återannonserades på E3 2015.


Tiden gick, spelet släpptes och det blev inget köp. Jag spelar i princip aldrig japanska spel då det ofta är rpg som jag inte är ett så stort fan av. Men intresset fans pga hur hypen och vilket event det faktiskt var att det släpptes till slut.

Men sedan fick spelet utmärkelsen Game Of The Year av gänget i min favoritpodcast, och då var jag tvungen att ge det ett försök.
Vilken otrolig tur att jag gjorde det.

Ett sånt underbart mästerverk.

Visst inget spel är perfekt. Kameran/kamerakontrollen är lite klumpig och det är inte alls bra optimerat, men bortsett från det (och det går att bortse från)...
Atmosfären, Storyn, Relationen mellan Trico (Varelsen, a.k.a "The Last Guardian") och pojken man spelar som. Alla unika och fantastiska pussel. Alla "Aha", "Oh", "WTF", "NEEEJ" och "JAAA"-moment.

Det finns verkligen ingenting annat likt det, och kommer troligtvis inte göra det på flera årtionden till, om någonsin.

 

Söker ni ett spel med en bra story och har en PS4, ge det här spelet en chans!

10/10
Game Of The Year 2016
Story of the Decade
Companionship of the Millenia

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv väntar jag på att Horizon ska släppas och därefter gå ned i pris, men jag kanske får ge detta en chans då. Det enda PS4 visat sig duga till under dessa tre månader är att den är en tystare blurayspelare än PS3, vilket jag upptäckte först igår.

Vad går spelet ut på? Är det linjärt eller open world? Jag föredrar det senare och jag tycker att de blivit färre med åren. GTA V var en katastrof, RDR2 dröjer och kommer troligen bli ett GTA Online: Horse Edition, Fallout tar för mycket tid och Dark Souls-serien verkar skittråkig, för att inte tala om Assassin's Creed.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man vaknar upp som pojken brevid monstret i en grotta. Spelet går helt enkelt ut på att ta sig ut, sen undrar man såklart vart man är och varför. Det är linjärt men level designen är underbar. Det är aldrig för tydligt vart man ska. Ibland är det som ett pussel i sig att hitta hur eller lista ut vart eller hur man går vidare... Man har en bra känsla av vilken framfart man gör då man stundvis är utomhus och kan se över världen, och titta ner mot ställen man tidigare passerat.

Det är klassat som actionäventyr, men jag skulle även lägga till pussel, då man nu och då själv måste lista ut hur man ska ta sig vidare, ofta på ganska kluriga sätt.
Kan tycka att det stundvis har lite Uncharted-vibbar. Har inte spelat God Of War, men tycker att det finns likheter där också, då skalan ofta är väldigt stor och episk.

En viktig sak att veta är att det som sagt ibland lider av dålig framerate. Dock aldrig så att jag kände att det var ospelbart eller att det påverkade min bild av spelet då världen och storyn är så omsorgsfullt skapad. Sen har det som sagt en problematisk kamerakontroll som folk lätt kan störa sig på. Det var smått irriterande ibland, men det förhindrade mig aldrig att göra det jag ville mer än någon sekund då och då. Det fick mig snarare att inse storheten i Trico (varelsen), när han går i stora korridorer inomhus som den knappt får plats I.

Är man som sagt intresserad av en mästerligt välkonstruerad upplevelse (med perfekt tempo genom hela spelet) och sätter förväntningarna så att man har överseende med lite problem här och där så är det verkligen en resa man borde vara med om. Speciellt om man har husdjur! Varelsen känns underbart levande!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte exakt hur lång tid det tog för mig personligen men skulle gissa någon stans mellan 10 och 15 timmar. Fick en trofe för att klara spelet under 15 timmar. 

Hittade den här sidan när jag undrade samma sak om något annat spel för ett par månader sedan:
https://howlongtobeat.com/game.php?id=9995

Mycket bra information där. Så runt 11-12 timmar kan man vänta sig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...