Jump to content

PS4 Slim / Xbox One S


okka
 Share

Recommended Posts

Ciao, come stai?

Jag överväger att köpa en ny konsol om ett tag. Inte än, men om ett tag. Kanske om ett år. Jag vill gärna ha en liten konsol. Jag brukar sällan köpa fler än tre spel per konsol. Jag är inte så spelig av mig, helt enkelt. Den ska gärna vara liten och söt.

Min fråga är: vad är att föredra, Xbox One S eller PS4 Slim? Om jag har förstått saken rätt så är bägge små. Det är trevligt. Bägge är nog bra också.

Hade förstås kunnat googla. Men det är väl trevligt att skriva ett inlägg på GTAsajten? Och jag har ju ett år på mig, så jag lär hinna få en handfull svar, om jag har tur.

Ps. Ni får gärna skriva om annat här också. Gärna om det har med de konsolerna att göra. Eller om någonting annat trevligt.

Kram,
O

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
2016-11-01 at 20:26, okka skrev:

Hade förstås kunnat googla. Men det är väl trevligt att skriva ett inlägg på GTAsajten?

Alldeles riktigt! Rätt inställning! :) Ber om ursäkt för att svar kommer så sent. Jag hade tänkt skriva redan första dagen, men det blev inte av. Sen har jag varit på resa. Det boostar ju inte direkt aktiviteten att de som faktiskt vill svara dröjer två veckor :>

--

Jag är en sån som är och kanske alltid kommer att vara en Playstation-spelare. Det började med att jag köpte PSP 2006 och ett år senare även PS3. Förutom att jag fick byta till PS3 superslim 2014 (efter att redan ha lagat min phat två gånger) ser jag inget fel på konsolen. Visst har det varit frustrerande att chattmöjligheter inte är de bästa, men det har gått att lösa på andra sätt. Skype, framförallt.

PS3 har alltid varit gratis att spela online på, så det har varit en enorm fördel gentemot Xbox som kräver månadsabonnemang. Dessvärre verkar det som att den fria tiden är förbi och även PS4 kräver månadsbetalning, men jag har också hört att vissa spel ska gå ändå. Jag har nog ingen egentlig koll, men troligen kommer du inte undan betalning om du vill spela online oavsett konsol.

Men jag har för mig att du inte har för avsikt att spela med andra online, eller? Då är det ingen faktor. Eller så är det det: Köp den konsol som dina kompisar har och vill spela på. Skillnaden i pris mellan de båda är nog inte jättemycket längre, särskilt inte om ett år. Jag kommer försöka slå till på en PS4 när den ligger omkring 2400 kronor, gärna i nån kombination med ett spel som kostar knappa 300.

Vad handkontrollerna beträffar så har jag alltid tyckt att Xbox känns obekväma. Från den första Duke-kontrollen som var stor som en egen konsol i sig, till de senaste Elite/One-kontrollerna. De är för mig inget annat än en tavelram att hålla i, med styrspaken i fel vinkel. Därför gillar jag PS3-kontrollen. PS4 har jag knappt klämt på men den känns ungefär lika bra som PS3.

Storleken på konsolerna är det heller ingen större skillnad på. PS4 slim är ungefär lika stor som en PS3 superslim, vilket är som en väldigt liten DVD-spelare eller en normalstor (men tjock) laptop. Xbox One är väl lite mer lådformad och fyrkantig, som ett lexikon eller ett litet tidningsställ.

Hur är det med blurayfilmer, spelar Xbox det nuförtiden? Det var iallafall en stor faktor till att jag köpte PS3 en gång i tiden. PS4 har det också, vilket jag numera tar för givet. Jag minns inte hur det blev med Xbox efter att HD-DVD förlorade striden men jag antar att det har BR också.

Hur konsolerna, kontrollerna och menyerna/etc är kommer alltid vara en smaksak. Det som gör den stora skillnaden i slutändan är vilka du vill spela med, och vilka spel du vill ha. Numera tycker jag att exklusivitetskriget som pågick 2005-2010 trappat ned och man verkar kunna spela de flesta AAA-titlar på båda konsoler, men det finns ju förstås vissa serier som är exklusiva till sin respektive konsol. PS4 har fler spel som är exklusiva (sortera på det färgade fältet) än Xbox One har, men vilka spel som du helst vill spela kan nog bara du avgöra.

:)

 

EDIT: Den här kanske hjälper?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Visst har det varit frustrerande att chattmöjligheter inte är de bästa, men det har gått att lösa på andra sätt. Skype, framförallt.

Det är ordnat, eller åtminstone ordentligt förbättrat på PS4. Jag har använt det någon gång ibland med polarna och det har fungerat riktigt bra. Däremot är det en kort delay när man pratar, men den märker man bara av om man spelar reaktionssnabba spel så som Rocket League till exempel.

 

I övrigt tror jag inte det spelar så väldigt stor roll vilken konsol man har i dagens läge. Det som kan spela roll är om man vill spela spel som är exklusiva till den ena konsolen, annars är det om man vill spela tillsammans med kompisar som brukar styra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mille grazie @eXotic och @Henkibojj! :) Och nej, asså, jag spelar aldrig online. Aldrig gjort det heller. Inte min grej. Jag är verkligen inte en gamer över huvud taget. Så hela den diskussionen är inte riktigt nödvändig! Ska kika på den där videon, också! Är egentligen mer van vid Xbox-kontrollen än PS. Men med det sagt så har jag inga egentliga preferenser: innan jag köpte ett Xbox så hade jag PS2. Innan dess har jag haft olika Nintendokonsoler sen barnsben.

Min konsol ska fylla två syften. Jag och en vän brukar spela FIFA tillsammans IRL. VI sitter bredvid varandra, dricker kaffe och lyssnar på psykadelia från världens alla hörn. När vi gör detta så är det rätt jobbigt att min nuvarande Xbox 360 låter så jäkla mycket. Kass fläkt, liksom. Antar att fläkten på dessa nya små konsoler är bra? Och den egentliga anledningen till varför jag vill köpa en ny konsol är att RDR2 kommer att släppas. Och då behöver jag spela det, för jag gillar RDR.

xoxoxo!
O

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, okka skrev:

Mille grazie @eXotic och @Henkibojj! :) Och nej, asså, jag spelar aldrig online. Aldrig gjort det heller. Inte min grej. Jag är verkligen inte en gamer över huvud taget. Så hela den diskussionen är inte riktigt nödvändig! Ska kika på den där videon, också! Är egentligen mer van vid Xbox-kontrollen än PS. Men med det sagt så har jag inga egentliga preferenser: innan jag köpte ett Xbox så hade jag PS2. Innan dess har jag haft olika Nintendokonsoler sen barnsben.

Min konsol ska fylla två syften. Jag och en vän brukar spela FIFA tillsammans IRL. VI sitter bredvid varandra, dricker kaffe och lyssnar på psykadelia från världens alla hörn. När vi gör detta så är det rätt jobbigt att min nuvarande Xbox 360 låter så jäkla mycket. Kass fläkt, liksom. Antar att fläkten på dessa nya små konsoler är bra? Och den egentliga anledningen till varför jag vill köpa en ny konsol är att RDR2 kommer att släppas. Och då behöver jag spela det, för jag gillar RDR.

xoxoxo!
O

Ah okej!

Det enda jag kan flika in är att PS4ans fläktar går väldigt tyst, åtminstone den äldre versionen som jag har och de nyare versionerna borde ha snarlika eller bättre fläktar. Med det sagt så har jag ingen aning om Xbox One går tyst, men det skulle jag anta att den gör!

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, eXotic skrev:

Ah okej!

Det enda jag kan flika in är att PS4ans fläktar går väldigt tyst, åtminstone den äldre versionen som jag har och de nyare versionerna borde ha snarlika eller bättre fläktar. Med det sagt så har jag ingen aning om Xbox One går tyst, men det skulle jag anta att den gör!

Wat.

Nu är det här en jämförelse med releasemodellen, som enligt kommentarer byttes ut snabbt, så det kanske inte är helt rättvist och representativt, men ändå:

Oavsett vad som kan sägas om den gamla modellen (releaseversion eller ej) så är det rätt imponerande att den nya (slim) låter så lite även efter fyra-fem timmar. :) 

Xbox har ett annat läte, mjukt men rätt påtagligt hummande som jag gärna skulle undvika:

Jag tittade lite noggrannare på interfacet till PS4 och blev ganska förfärad, finns det ingen som helst kategorisering av spel och media längre? Ligger allt i en enda stor C:\Recent sorterad efter senast använt - även musikfiler, webbläsare, spel och filmer? Det ser ju gräsligt ut! I vissa fall har de gjort ett tafatt försök att kategorisera men misslyckats pga dålig logik och oregelbunden gruppering. IGN påstod att detta var bättre än den XMB vi sett i PSP och PS3 "för att det var så jobbigt att bläddra i mappar". VA?!! Det fanns ju inga mappar, utom max 1 lager! Allt låg precis där det borde istället för i samma mapp huller om buller!

Är PS4 lika korkad att navigera som jag får uppfattning om eller är det inte så illa? :confused: Denna grej gör att jag troligen aldrig kommer pensionera min PS3 på länge och att PS4 helt och strikt blir en maskin för de 3-4 spel jag tänkt skaffa det närmaste året. Då känns den plötsligt som en mycket dyrare leksak som kanske får ge vika för ett utökat PC-spelande istället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, sånt här med interface och sånt. Jag kan inte riktigt det här. Nu tycker jag att PS4 Slim ser himla soft ut. Men @Henkibojj, om vi leker med tanken att jag köper ett PS4 Slim och endast använder det till att spela två eller tre spel som jag har faktiska kopior av, dvs. på skiva... Då kommer jag ju inte påverkas av sånt? Jag stoppar ju bara in skivan och spelar. Jag tycker att mitt nuvarande Xbox är väldigt fult och jobbigt när jag måste gå in i menyer och sånt. Men just därför gör jag ju det väldigt sällan. Jag lagrar inte ett skit där: det enda jag har den till är spelen. Och det skulle i så fall vara samma med en ny konsol.

Ursäkta att jag uttrycker mig som ett barn om allt detta, tihi. Men som sagt: det här är inte mitt område!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, okka skrev:

Alltså, sånt här med interface och sånt. Jag kan inte riktigt det här. Nu tycker jag att PS4 Slim ser himla soft ut. Men @Henkibojj, om vi leker med tanken att jag köper ett PS4 Slim och endast använder det till att spela två eller tre spel som jag har faktiska kopior av, dvs. på skiva... Då kommer jag ju inte påverkas av sånt? Jag stoppar ju bara in skivan och spelar. Jag tycker att mitt nuvarande Xbox är väldigt fult och jobbigt när jag måste gå in i menyer och sånt. Men just därför gör jag ju det väldigt sällan. Jag lagrar inte ett skit där: det enda jag har den till är spelen. Och det skulle i så fall vara samma med en ny konsol.

Ursäkta att jag uttrycker mig som ett barn om allt detta, tihi. Men som sagt: det här är inte mitt område!

Absolut, det är en jätteliten detalj för den som använder den till vad den gör bäst: Spela spel, och inget annat. Det är verkligen ingen big deal. Jag kommer förmodligen, likt alla andra fall där interface fördummats i senaste uppdateringen, inte längre att bry mig och vänja mig vid vad som från en början verkade som en jättedålig idé.

Men om vi jämför denna förändring med en dator är det samma sak som att ha alla filer, mappar, internetgenvägar, spel, dokument och e-post på skrivbordet och förklaringen är att "jomen det är så enkelt! Skriv bara in de första bokstäverna på vad det är du vill ha i sökrutan så dyker den upp som markerad!!". Borta verkar tiden med organiserade mappar och kategorier vara. Allt ska finnas inom två klick - men det blir ju aldrig så.

cluttered_desktop.png

Titta på interfacet till Playstation Portable från 2006. Det var underbart. Allt fanns där, exakt där det skulle vara och utan krusiduller — och framförallt utan internetkrävande widgetar som uppdaterar dig om skit man inte vill veta. Varför ska jag få en konstant feed om vilka spel mina avlägsna internetbekanta har spelat på sistone, eller vilken bronstrofé de nyligen vunnit? Varför kan jag inte få ha mina filer i fred med enkel, stilren, strukturerad tillgång? PS3 var en exakt kopia av konceptet och hade dessutom många fler funktioner som jag har avnjutit varje dag sedan november 2007. Jag har allt vad jag vill ha där. Naturligtvis inte ordbehandling och bra webbläsare, men som underhållningsmaskin fungerar den smärtfritt. Det enda jag tyckt varit störande dåligt är filhantering (import/export) och avsaknaden av multiselect när man vill ändra ID3-taggar på många mp3-or samtidigt.

Som sagt, det enda folk som bara spelar på sina konsoler kommer märka av detta är huruvida de kommer behöva trycka en eller fem gånger på knappar för att få igång sitt spel. Men grundprincipen för hur ett interface ska vara verkar vara totalt utslängt genom fönsterrutan. Och det gjorde mig lite ledsen. ;) 

-

Btw, jag vet inte vilken video jag tittade på för fläktjämförelsen med Xbox One, men i den jag länkade tidigare verkar den ju rätt tyst och schysst. Enda som är konsensus med de videos jag letar upp är att den allra första PS4-modellen lät som ett jetplan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Wat.

Nu är det här en jämförelse med releasemodellen, som enligt kommentarer byttes ut snabbt, så det kanske inte är helt rättvist och representativt, men ändå:

Oavsett vad som kan sägas om den gamla modellen (releaseversion eller ej) så är det rätt imponerande att den nya (slim) låter så lite även efter fyra-fem timmar. :) 

Jag har inget ljud så jag är osäker gällande vad du syftar på. Men av din kommentar att dömma så verkar du tycka att första versionen av PS4 låter högt?

Jag kan som sagt bara tala utifrån egna erfarenheter då jag inte satt mig in i den här generationens konsoler över huvudtaget och den varianten jag har, som borde vara första versionen, låter inte speciellt högt alls. Jag märkte det inte när jag hade den på skrivbordet precis bredvid skärmen, och jag har inte märkt det nu när jag har den i TV-bänken.

Med det sagt så hade jag i princip alltid hörlurar när jag hade den på skrivbordet och nu är den en rätt bra bit bort.

Dessutom köpte jag min konsol väldigt sent, förmodligen straxt innan slim kom så det kan dessutom kanske vara andra fläktar än vad som satt i vid release.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Jag köpte en PS4 Slim med två handkontroller och 3 mån Viaplay (värde 300) för futtiga 2590 (eller om det var 2690) på Black Friday och jag har nu använt den hyfsat mycket. Tillräckligt för att göra ett utlåtande. Det var en bra deal och det är en potent konsol, men användarvänligheten för allt utanför spelen har de kastat i sopkorgen.

Interfacet är inte bra. Det går inte att påstå något annat. Den XMB som uppfanns till PSP och PS3 (och egentligen redan till PSX en gång i tiden) hade allt, gjorde allt, skötte allt och gjorde det bra och intuitivt. Inga submenyer på submenyer om det inte gällde inställningar, och då var det inte mycket. Inte ens en sån grej som att ändra bitrate på mp3-ripping var längre än två klick in. PS4s problem är att så gott som alla menyer är redundanta. Vad som förr låg under Profil ligger nu utspritt i menyerna Trophies, Konto, Inställningar -> Säkerhet och en herrans massa andra ställen som jag inte hittat än. Att lista ut hur man skickar meddelanden till någon man mött i en spelsession har jag fortfarande inte lyckats med fullt ut. Det är rörigt. Det är spretigt. Det är fult och kantigt. Och framförallt är det så jäkla onödigt.

Systemet är uppbyggt på tre fält: I mitten startar man med en rad av spel som till en början inte ens gick att gruppera. Det går fortfarande inte att sortera dem, så om du en gång i tiden använt ett visst spel men inte gjort det på länge och vill göra det igen, måste man bläddra längst till höger. Och visst, med spel går det väl an. Men ska man behöva leta horisontellt och bläddra för att hitta webbläsaren, vart den sprungit iväg sen sist? Verkligen? Och om jag tankat två medieappar, till exempel Youtube och Twitch, måste jag då bläddra förbi alla 12 appar i tevemappen som jag inte tankat än och heller inte tänker tanka? Kan jag åtminstone få lägga dem längst upp i mappen? Nej. Det är som att bläddra i en Google Play-butik bara för att öppna en standardapp. Lyckligtvis får man sedan en tid gruppera spel i mappar och lägga spelen i dessa i valfri ordning. Men själva mappen kan flytta sig horisontellt från en dag till en annan.

Nedre fältet är ett virrvarr av en facebookliknande feed med vad fan och hans moster skaffat för troféer på sistone. Meningen är att det ska vara personligt och något man låter andra ta del av, men det är ett enda stort spamfält. GTA Online meddelar mig de viktiga nyheterna att någon i min vänlista har shoppat kläder för 200 000 dollar i spelet, och att någon just gjort en heist (vilket sker typ fyra gånger per spelsession för varje spelare). Det går inte att välja bort vilken skit man inte vill se, det går inte att sortera, det går inte att söka (om man ens skulle ha intresse av något) och det går inte att inaktivera hela feeden eller anpassa så att man bara får notiser om/från viktiga personer. Det är ett sälj-inferno som är tänkt att locka nya köp av spel man ännu inte köpt, men det skapar bara irritation.

Övre fältet är en brokig skara kategorier som tycks ändras vid varje uppdatering. Profil, vänner, nyheter, PSN, PS Plus, Inställningar och vem vet vad mer. Fliken för inställningar har ett dussin undermenyer i flera lager och det är inte särskilt välplanerat var det är man ska leta efter saker. Lägg därtill att somliga inställningar inte finns i några menyer utan ska ändras genom att hålla in Share-knappen. Ytterligare andra inställningar finns om man håller in PS-knappen. Det finns bortåt sju ställen man ska leta efter inställningar på.

Vad grafiska temat beträffar gick det tills för en stund sen inte alls att välja bakgrund. Det fanns (och finns) bara ett begränsat antal teman att välja på, och om man gillar ett tema men inte färgen går det inte att byta. Man får en rörlig bakgrund med fix färg. Idiotiskt. Den stora nyheten för någon halvmånad sedan var att man nu får välja egen bakgrund, men bara om det är ett screenshot från ett spel man själv äger och tagit. Övrigt får man betala för som egna teman för upp till 20 kronor i butik. Några egna jpg går inte att importera.

Och apropå att importera finns det inte möjlighet till det eftersom konsolen inte läser CD-skivor. Vill man lyssna på musik måste man tanka en app och koppla in en extern hårddisk. Likaså för att titta på film. Jag har inte gjort mig besväret. PS3 hade ledmotivet "it only does everything": Musik, film, bilder, CD, DVD, Bluray, spel, multiplayer, internet, och allt gratis. PS4? It only does nothing, och de få saker den kan göra ska du betala för, inklusive att spela online. Även för singleplayer-uppdrag i multiplayerlägen.

-

Somliga skulle säga att inget av det här spelar någon roll och att det bara är spela man ska göra. Och gör man det, så lider man inte av det. Men om man tänker efter så är det någon som har suttit och kodat det här. Allt här är gjort med någon märklig eftertanke och med stor möda. Med flit. Det är fullständigt vansinne. Jag blir lite lätt illamående när jag av olika anledningar måste bläddra omkring i olika menyer för att ändra saker.

Det är säkert en bra konsol. Jag gillar hårdvaran, det kommer väl så småningom bra spel till den och den är otroligt tyst när man spelar. Stilren är den också där den sitter på tevebänken. Men jag inte för fem öre begripa vem som tyckte att det här var en bra idé till ett interface.

Rage, out.

Med det sagt, köp gärna en PS4 och spela på. Det kommer inte att spela dig någon som helst roll. Men för mig som går ifrån 10 år av PS3-användande kan jag inte undgå att se hur mycket som försämrats. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...