Jump to content

Externa hårddisken dyker inte upp i datorn


Adriian
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att min externa hårddisk har börjat käfta med mig. När jag kopplar in den i usb-porten går den igång och jag hör disken snurra. Däremot dyker den inte upp i datorn. Så här har det varit i ca en vecka och i början fick jag upp meddelandet "Enheten känns inte igen" (så tror jag det stod iallafall) men nu händer ingenting. Jag börjar få lite panik då den innehåller alla mina foton från 2006 till nu. Det hade varit förödande att bli av med dem!

Har någon tips på vad jag kan göra? Kan jag lösa detta i datorn eller borde jag lämna in den i någon butik för att få tillbaka bilderna?

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att min externa hårddisk har börjat käfta med mig. När jag kopplar in den i usb-porten går den igång och jag hör disken snurra. Däremot dyker den inte upp i datorn. Så här har det varit i ca en vecka och i början fick jag upp meddelandet "Enheten känns inte igen" (så tror jag det stod iallafall) men nu händer ingenting. Jag börjar få lite panik då den innehåller alla mina foton från 2006 till nu. Det hade varit förödande att bli av med dem!

Har någon tips på vad jag kan göra? Kan jag lösa detta i datorn eller borde jag lämna in den i någon butik för att få tillbaka bilderna?

Du menar att disken inte ens snurrar igång längre? Kan du testa den i någon annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, den snurrar igång. Jag har tyvärr inte tillgång till någon annan datorn just nu, men kanske kan testa ikväll!

[rant]Och du backade inte upp dina bilder när den började krångla första gången :confused:. Dessutom har du ju uppenbarligen ingen backup på dina saker, inte bra. Jag kör tre kopior på det viktigaste, en på datorn, en på externa och en hemma på en extern som föräldrarna. Tänk om det blir en brand hemma hos dig, då hjälper inte en backup. Annars är det sjukt vanligt att ha både dator och backup i tex en ryggsäck, blir den stulen hjälper det inte att ha en backup. [/rant]

Så, till själva problemet: Har du tur är det bara usbkontrollern som börjar bli trasig. Du kan alltså ta ut hårddisken ur själva kabinettet och koppla in den som en vanlig hårddisk. Att lämna in den till en firma, om ovanstående inte fungerar, kostar ca 8000.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[rant]Och du backade inte upp dina bilder när den började krångla första gången confused_1181149_0.gif. Dessutom har du ju uppenbarligen ingen backup på dina saker, inte bra. Jag kör tre kopior på det viktigaste, en på datorn, en på externa och en hemma på en extern som föräldrarna. Tänk om det blir en brand hemma hos dig, då hjälper inte en backup. Annars är det sjukt vanligt att ha både dator och backup i tex en ryggsäck, blir den stulen hjälper det inte att ha en backup. [/rant]

Så, till själva problemet: Har du tur är det bara usbkontrollern som börjar bli trasig. Du kan alltså ta ut hårddisken ur själva kabinettet och koppla in den som en vanlig hårddisk. Att lämna in den till en firma, om ovanstående inte fungerar, kostar ca 8000.

Det här är första gången den krånglar wink_684833_0.gif Men ja, det är otroligt dumt av mig att inte ha någon backup. Dock ligger min bildmapp på ca 100gb så det inte direkt lätt att ha en backup i t ex molnet. Det kanske är värt att betala 10 euro för Dropbox Pro efter det här. Får se!

Eftersom disken snurrar igång så antar jag att det bara är något med usb:n som käftar.

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bör ju vara något hårdvaruknas, men jag antar att du har testat en annan USB-port?

Du kan testa att gå in i Disk Management (Högerklicka på Cumputer i startmenyn → Manage → Disk Management) och se om systemet överhuvudtaget känner av disken.

Om disken syns här men inte har någon tilldelad bokstav så kan du högerklicka på partitionen och välja "Assign Drive Letter or Path".

Annars får du som sagt skruva upp lådan och dunka in hårddisken som en intern, fungerar inte det så ser det mörkt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...