Jump to content

Datorn kraschar


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Nu är det såhär att när jag spelar lite mer krävande spel så kraschar datorn efter en stund (ibland bara ska tilläggas), detta är förstås sjukligt irriterande och jag undrar helt enkelt vad problemet kan vara då jag inte är särskilt datorkunnig egentligen. Första tanken är såklart kylningen, men det verkar inte vara något fel på det, vad jag vet, men det känns mest logiskt. Googlade runt lite och det verkar finnas tusen olika grejer som kan ha gått snett. Jag har öppnat upp datorn och städat den och så, även försökt att både köra med chassit öppen och inte till samma resultat.

Min dators specifikationer vet jag inte riktigt, 12 gb ram, helt okej grafikkort och så.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Nu är det såhär att när jag spelar lite mer krävande spel så kraschar datorn efter en stund (ibland bara ska tilläggas), detta är förstås sjukligt irriterande och jag undrar helt enkelt vad problemet kan vara då jag inte är särskilt datorkunnig egentligen. Första tanken är såklart kylningen, men det verkar inte vara något fel på det, vad jag vet, men det känns mest logiskt. Googlade runt lite och det verkar finnas tusen olika grejer som kan ha gått snett. Jag har öppnat upp datorn och städat den och så, även försökt att både köra med chassit öppen och inte till samma resultat.

Min dators specifikationer vet jag inte riktigt, 12 gb ram, helt okej grafikkort och så.

Svårt att säga, du får inga felmeddelanden eller något? Det blir bara svart direkt?

Min första tanke var också värmeproblem. Kan kanske vara läge att byta kylpastan och se om det gör någon skillnad. Det är inte svindyrt att testa.

Städade du kylflänsarna på kylaren till processorn med? Kollat så alla fläktar verkligen snurrar när du drar igång datorn?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga, du får inga felmeddelanden eller något? Det blir bara svart direkt?

Min första tanke var också värmeproblem. Kan kanske vara läge att byta kylpastan och se om det gör någon skillnad. Det är inte svindyrt att testa.

Städade du kylflänsarna på kylaren till processorn med? Kollat så alla fläktar verkligen snurrar när du drar igång datorn?

Yes, allting snurrar som det ska och är numera rena från damm och annat.

Byta kylpasta låter intressant, dock har jag ingen aning om hur man går tillväga för att göra det. Ska kolla närmare på detta.

Jag funderade annars på att sätta en bordsfläkt mot datorn med öppet chassi för att verkligen se om det är kylningen som spökar, hade det varit en idé?

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle testa RAM-minnena. Jag led också av sporadiska krascher i typ ett år innan jag insåg att det var ett minne som var paj. :doh:

Memtest 86

Minns inte det korrekta förfarandet nu, men ifall den inte hittar något fle så har för mig att man "ska" köra tre passes innan man kan vara säker på att det är felfritt.

Kraschar verkligen datorn helt om det är RAM-minnet som är skevt? Jag hade faktiskt lite problem med RAM-minnena precis och det känns som att det blivit värre efter detta. Det stod helt plötsligt att jag bara hade 4 gb RAM så jag tog ut samtliga minnen och satte in dom igen och nu står det att jag har 12 gb igen. Ska kolla in länken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, allting snurrar som det ska och är numera rena från damm och annat.

Byta kylpasta låter intressant, dock har jag ingen aning om hur man går tillväga för att göra det. Ska kolla närmare på detta.

Jag funderade annars på att sätta en bordsfläkt mot datorn med öppet chassi för att verkligen se om det är kylningen som spökar, hade det varit en idé?

Ja, verkligen. Jag missuppfattade och trodde du redan testat med en bordsfläkt.

Däremot så kommer den inte utesluta att kylpastan är dålig, om jag kan min kylpasta rätt. Men det är ett steg i uteslutningsmetoden och det är både simpelt och gratis att testa.

Om det nu inte är RAM-minnena som spökar, som Kebab föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Numera har både grafikkort och processorer "failsafes" som stänger av datorn när de blir för varma för att skydda komponenterna. Kylare bygger upp lager av damm över tid som täpper igen flänsar och fläktar och därmed försämrar deras nedkylningsförmåga.

Köp en tryckluftsburk på Claes Ohlson eller annan butik. Öppna chassit och spreja komponenterna och använd dammsugare för att fånga upp dammet. Det är jävligt finkornigt/ryktigt damm som bildas i datorer, så var beredd på det. Använd inte dammsugaren på själva komponenterna! Mycket av det damm som sitter i flänsar och fläktar kan vara svårt att få bort med enbart tryckluft, så ta några tops och pilla loss det. Kylningen på grafikkortet kan vara svår att komma åt och får då helt enkelt skruvas loss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en tryckluftsburk på Claes Ohlson eller annan butik. Öppna chassit och spreja komponenterna och använd dammsugare för att fånga upp dammet. Det är jävligt finkornigt/ryktigt damm som bildas i datorer, så var beredd på det. Använd inte dammsugaren på själva komponenterna! Mycket av det damm som sitter i flänsar och fläktar kan vara svårt att få bort med enbart tryckluft, så ta några tops och pilla loss det. Kylningen på grafikkortet kan vara svår att komma åt och får då helt enkelt skruvas loss.

Detta ska provas!

Tack för hjälpen grabbar, återkommer om något av era tips fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...