Jump to content

Bör systembolaget läggas ner, göras om eller det är bra som det är?


Vice.
 Share

  

31 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Alla som har varit utomlands vet ju hur det ser ut i mataffärerna* som säljer alkohol; jämfört med systembolaget är utbudet uselt, det är avsaknad av saklig information om smakerna, oklar prissättning, rabatter som gör att man köper två flak billig skitöl istället för ett handplockat urval, okunnig personal och de stora producenterna/importörerna premierar sig med merförsäljande montrar utan att ge mikrotillverkarna en chans.

Vid försäljning av en så pass destruktiv drog som alkohol är systembolagets kampanjer för att begränsa drickandet väldigt relevanta. Om man vill skita i att hjälpa den minoritet som missbrukar alkohol för att det står i konflikt med vår frihet kan man ju skita i att ge hjälp till cancersjuka också. De är också en minoritet som står i konflikt med min rätt att fritt använda mina pengar istället för att betala skatt.

*Jag vet att det finns mer nischade butiker också men trots att jag ändå skulle kalla mig en finsmakare på området så är det inte dit man går.

  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen källa som kan backa upp det för tillfället, men tydligen så har Systembolaget mycket bra relationer med mindre bryggerier och dryckestillverkare världen över just eftersom de fokuserar på kvalité och utbud istället för vinst och försäljning. Detta gör att Systembolaget ofta har "first pick" hos dessa producenter och kan därmed ta in dessa drycker innan lagren tar slut, vilket annars går ganska fort eftersom de har begränsad produktionsförmåga. Brooklyn Lager t.ex. - en av de bästa ölsorterna de har på systemet och enligt bryggeriet själva så är Sverigemarknaden otroligt viktig för dem. Allt tack vare att systemet valde att ta in den ölen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Människor som vill supa kommer alltid att kunna supa

... Men kanske inte i samma utsträckning.

Kanske är skillnaden det marginellt och kanske är dessa alkisar körda i alla fall, men det kan lika väl vara som så att det begränsade alkoholutbudet många gånger har utgjort skillnaden mellan liv och död för någon.

Det är förstås omöjligt att försöka veta varken eller, men kan i alla fall göra det rimliga antagandet att dessa människor super mindre än om de kunde köpa billig sprit 24/7.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...