Jump to content

Dyraste spelproduktionen någonsin


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Marknadsföringsbudgeten ingick i den där siffran... och den är nog bra stor den också.

Så även om det säkert kostat bra mycket mer än något tidigare spel de gjort och kanske Ändå varit en av de dyraste spelproduktionerna någonsin så tror jag inte att det riktigt når upp i de summorna.

Med tanke på alla posters och murals och trailers och shit de producerat så tror jag nog att 25-50% av de där pengarna kan ha gått till marknadsföringen och inte själva spelet.

Awesome hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Marknadsföringsbudgeten ingick i den där siffran... och den är nog bra stor den också.

Med tanke på alla posters och murals och trailers och shit de producerat så tror jag nog att 25-50% av de där pengarna kan ha gått till marknadsföringen och inte själva spelet.

Awesome hur som helst.

Ja det har du såklart rätt i!:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Marknadsföringsbudgeten ingick i den där siffran... och den är nog bra stor den också.

Så även om det säkert kostat bra mycket mer än något tidigare spel de gjort och kanske Ändå varit en av de dyraste spelproduktionerna någonsin så tror jag inte att det riktigt når upp i de summorna.

Med tanke på alla posters och murals och trailers och shit de producerat så tror jag nog att 25-50% av de där pengarna kan ha gått till marknadsföringen och inte själva spelet.

Awesome hur som helst.

Det har väl inte varit mer reklam än till IV, snarare mindre. Möjligen en mural mer. Om 100 milj är siffran för IV utan marknadsföring, så kan vi inte jämföra, men jag kan tänka mig att det är mer.

Var har du läst att 256 är inklusive reklam?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du läst att 256 är inklusive reklam?

Bland annat här:

http://www.ibtimes.com/gta-5-costs-265-million-develop-market-making-it-most-expensive-video-game-ever-produced-report'>

http://www.ibtimes.com/gta-5-costs-265-million-develop-market-making-it-most-expensive-video-game-ever-produced-report

Redigerad av Kingkill555
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg denna på Fejjan, om det stämmer så är det jävligt sjukt!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/103973328/1186217_531085563634856_996952270_n.jpg

Skulle inte förvåna mig. 2 miljoner bekräftade pre-orders bara i USA. Den billigaste versionen kostar $60, vilket hade blivit $120m på bara vanliga utgåvor i USA... sen är det ju bra många som köpt special och collectors edition också. Vad ska man gissa? Åtminstone 10-25% av alla pre-orders...

Och sen finns ju resten av Amerika och resten av världen... så det är nog inte helt otroligt att det redan gått jämt ut.

Redigerad av VickeX
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har väl inte varit mer reklam än till IV, snarare mindre. Möjligen en mural mer. Om 100 milj är siffran för IV utan marknadsföring, så kan vi inte jämföra, men jag kan tänka mig att det är mer.

Var har du läst att 256 är inklusive reklam?

Kinghill skickade länken jag jag läst det, och jo visst har det väl marknadsförts mycket mer än GTA IV.

GTA IV hade 5st huvudsakliga trailers.

GTA V har haft 8st om man räknar alla karaktärstrailers separat, vilket man nog borde göra eftersom att de släpptes separat och var distinkt olika.

Dessutom så kommer jag inte ihåg att GTA IV hade så mycket posters, murals, bussar och långtradare målade som V har...

Sedan kanske det är dyrare priser idag också, vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kinghill skickade länken jag jag läst det, och jo visst har det väl marknadsförts mycket mer än GTA IV.

GTA IV hade 5st huvudsakliga trailers.

GTA V har haft 8st om man räknar alla karaktärstrailers separat, vilket man nog borde göra eftersom att de släpptes separat och var distinkt olika.

Dessutom så kommer jag inte ihåg att GTA IV hade så mycket posters, murals, bussar och långtradare målade som V har...

Sedan kanske det är dyrare priser idag också, vad vet jag?

Jodå, IV hade bussar och allt möjligt målade. Dessutom sattes det ut en massa WANTED-affischer som beskrev någon brottsling "med öststatsdialekt".

Trailers kostar väl inte ett dugg att producera om det är för ens egen sida? Det är ju bara den sista som sänds på teve. Där är ju mängden sändningstid klart avgörande för priset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De måste sälja 4,6 miljoner nya ex av spelet bara för att få in vad de har lagt ut. Och de hoppas ändå på att få in £1 miljard.

För att jämföra: Tomb Raider sålde 3,7 miljoner ex men de hade förväntat sig sälja 5 miljoner ex vilket betyder att de förväntade sig sälja lika mycket som Rockstar måste sälja.

Verkligen ett bära eller brista för Rockstar. Men alla deras tidigare spel har sålt sjukt bra så det borde nog gå bra (speciellt när man ser hur mycket Special Edition och Collector's Edition kostar :mellow: ).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, IV hade bussar och allt möjligt målade. Dessutom sattes det ut en massa WANTED-affischer som beskrev någon brottsling "med öststatsdialekt".

Trailers kostar väl inte ett dugg att producera om det är för ens egen sida? Det är ju bara den sista som sänds på teve. Där är ju mängden sändningstid klart avgörande för priset.

Jag tänkte att det blir mer arbete för de som jobbar med att göra trailers. Mer anställda för det = mer pengar. Vet inte om det är inräknat, men oavsätt... Rockstar Games har kört sina GTA V-trailers som reklam över hela YouTube. Det gjordes inte för IV. Och har du sett hur mycket posters och målningar det finns på V? Klart att de körde på bussar och så för GTA IV också men jag tror inte alls att det var i samma skala... och oavsätt om de spenderat mer pengar på marknadsföring än vad de gjorde inför GTA IV så lär ju marknadsföringen ha tagit upp en Stor del av den där summan. Spelet lär inte ha kostat mer än $165-200M att utveckla, tror jag.

@Crusader 2 miljoner kopior är redan förhandsbokade bara i USA... och som jag beräknade tidigare så blir bara det $120m även om alla 2 miljoner bara är den vanliga utgåvan av spelet, och sen har de ju massor av collectors edition också som kostar nästan 3 gånger så mycket, så där går det nog upp ännu mer, och det är bara USA - sen är det resten av världen också! Känns inte som om det är någon superrisk de tar. Självklart är det sjukt mycket pengar det handlar om, men folk vet att det kommer sälja som smör. x)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...