Jump to content

Servertråden


Jazz
 Share

Recommended Posts

Eftersom alla på sajten har en server i garderoben är det dags att vi ängnar en tråd åt dem, här kan vi snacka om allt från operativsystem till kommandon, problemlösning och webhosting. Tjoho!

Försöker hitta ett skapligt kommando eller program för att övervaka mina processer och hur mycket RAM de använder, Adrian?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl bara vi två.. Eller har jag missat någon? :P

Jag rekommenderar dig att dra hem htop. Du kan också använda det klassiska kommandot ps.

Haha, jag tror det... men om Kebab hade sett hur mycket vi kommenterat statusuppdateringen hade han blivit tokig. Han var väl dessutom intresserad av en NAS?

Najs. Ska testa det, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl några fler? Jag kör en "server" på en raspberry pi. Curly och R2D2 (aktiv?) lär väl också köra någon server.

Vad brukar ni era servrar till?

Jag kör just nu två script på den, ett som loggar en hemsida med lite lätt statistik. Det andra scriptet kör google kalendar API där jag kopierar alla mina kalendrar (även de jag prenumererar på) till en enda kalender. Detta medför att jag kan ta bort events på min kalender som man annars inte kan om man bara prenumererar.

Har inte några fler direkta planer på vad mer jag ska köra på den. Eller.. funderar på att skaffa en liten billig skärm (10") eller större (om jag får en typ gratis) och ha typ kalender, bussar mm på den.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jag kom på att jag letar efter ett Plex-system fast till dokument och filer, typ Dropbox/FTP fast på min egen server och webbaserat GUI så att man kan komma åt det från var som helst, ladda upp och tanka hem. Några tips?

Det fungerade bra! Hur ska det vanligtvis se ut? Hur många tasks? Hur mycket fritt minne man har beror ju förstås på hur många tjänster man kör. Jag har 6 GB RAM och kör två hemsidor, Plex, Transmission, en rad olika andra funktioner i anslutning till innan nämnda (mysql, apache, ispconfig, nginx osv) samt en minecraftserver. Det finns 1,5 GB kvar, låter det normalt? Uptime just nu ligger på 26 dagar och jag misstänker att det finns en hel del saker som ligger och skräpar, försvinner det med en omstart? Hur vet man vad man kan kill:a? #n00b

Edit: Mycket riktigt, gjorde en reboot och dödade minecraftservern, ligger nu på runt 700 istället. Blev bättre fart på allting och Plex, som håller på att synca runt 10000 bilder, fick mer utrymme att jobba på.

Vad brukar ni era servrar till?

En hemsida med .se-domän som jag använder för att snabbt och lätt komma åt ett uppladdningsscript, Transmission (... som är en torrentklient med webbaserat GUI) och Plex (... som är ett mediabibliotek med streamingfunktion till både PC och typ iPad), en CV-hemsida samt en server till Minecraft. I övrigt ligger det ett gäng backups och annat trams som kan vara bra och ha. Det här är typ den bästa grejen jag köpt på mycket länge... det finns ju oändliga möjligheter!

Min laptop extraknäcker som server. Räknas den?

Ajjemän!

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom på att jag letar efter ett Plex-system fast till dokument och filer, typ Dropbox/FTP fast på min egen server och webbaserat GUI så att man kan komma åt det från var som helst, ladda upp och tanka hem. Några tips?

Owncloud har jag hört ska vara bra!

Det fungerade bra! Hur ska det vanligtvis se ut? Hur många tasks? Hur mycket fritt minne man har beror ju förstås på hur många tjänster man kör. Jag har 6 GB RAM och kör två hemsidor, Plex, Transmission, en rad olika andra funktioner i anslutning till innan nämnda (mysql, apache, ispconfig, nginx osv) samt en minecraftserver. Det finns 1,5 GB kvar, låter det normalt? Uptime just nu ligger på 26 dagar och jag misstänker att det finns en hel del saker som ligger och skräpar, försvinner det med en omstart? Hur vet man vad man kan kill:a? #n00b

Edit: Mycket riktigt, gjorde en reboot och dödade minecraftservern, ligger nu på runt 700 istället. Blev bättre fart på allting och Plex, som håller på att synca runt 10000 bilder, fick mer utrymme att jobba på.

Du behöver nog inte oroa dig för omstarter om du inte ändrat något eller märker att prestandan tagit en smäll (kolla diverse loggar först). Men sålänge du har minne till godo har du inga problem! ;)

Hur har du konfigurerat Apache och nginx tillsammans? Servar Apache dynamiska sidor och nginx statiska?

@kobbe

Kör endast webbserver på maskinen som rullar här hemma för tillfället. Har inte blivit behov för något mer. Kör all "testverksamhet" på virtuella maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Owncloud har jag hört ska vara bra!

Soft, ska testa!

Hur har du konfigurerat Apache och nginx tillsammans? Servar Apache dynamiska sidor och nginx statiska?

En bra fråga faktiskt, jag har inte jättebra koll på det där eftersom jag i början installerade och testade en massa fram och tillbaka. Nu använder jag ju mig av ISPConfig som du tydligen inte var bekant med men som jag tycker är ganska bra, det är en soft webkontrollpanel som låter en bestämma lite softa saker som om man tillexmpel vill att sidan ska köras på just en apache- eller nginx-webserver.

För övrigt, när man kör apt-get upgrade, tittar den på sources.list då också eller det är bara när man kör apt-get update?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Soft, ska testa!

En bra fråga faktiskt, jag har inte jättebra koll på det där eftersom jag i början installerade och testade en massa fram och tillbaka. Nu använder jag ju mig av ISPConfig som du tydligen inte var bekant med men som jag tycker är ganska bra, det är en soft webkontrollpanel som låter en bestämma lite softa saker som om man tillexmpel vill att sidan ska köras på just en apache- eller nginx-webserver.

För övrigt, när man kör apt-get upgrade, tittar den på sources.list då också eller det är bara när man kör apt-get update?

Hokaj! Jag har hört att nginx är snabbare på statiskt material och Apache dynamiskt. Men för en vanlig hemserver är det kanske overkill med båda.

Hmm. Jag är 96% säker på att upgrade endast hämtar den version som den känner till efter senaste update.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Hokaj! Jag har hört att nginx är snabbare på statiskt material och Apache dynamiskt. Men för en vanlig hemserver är det kanske overkill med båda.

Hmm. Jag är 96% säker på att upgrade endast hämtar den version som den känner till efter senaste update.

Mycket möjligt... men vafan, har man ett gäng TB så är det ju chill, hehe.

Okej, det låter logiskt. Påtal om det så tänkte jag uppgradera till Wheezy, det var bara att byta ut i sources.list? Hur ser din ut?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket möjligt... men vafan, har man ett gäng TB så är det ju chill, hehe.

Okej, det låter logiskt. Påtal om det så tänkte jag uppgradera till Wheezy, det var bara att byta ut i sources.list? Hur ser din ut?

Tänk på arbetsminnet och processorcyklerna för faaaaaaaaaaaasen!!

Min sources.list.


deb http://ftp.se.debian.org/debian/ wheezy main

deb-src http://ftp.se.debian.org/debian/ wheezy main


deb http://security.debian.org/ wheezy/updates main

deb-src http://security.debian.org/ wheezy/updates main

Sen kör du apt-get dist-upgrade för att uppgradera maskinen.

Man kan den på olika sätt. Som du ser i slutet av varje mening så väljer man vilken release man vill få uppdateringar till. Har du Squeeze där byter du till antingen wheezy eller stable. Med wheezy får du uppdateringar för wheezy även efter nästa version av Debian släpps. Om du istället skriver stable får du uppdateringar för den senaste stabila utgåvan. Jag kör med wheezy eftersom de stabila utgåvorna ändå kommer ut så sällan!

Som tidigare sagt, Debians dokumentation är väldigt, väldigt bra! http://wiki.debian.org/SourcesList#A.2Fetc.2Fapt.2Fsources.list

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite så ja... insåg att det var lite tokigt och gjorde faktiskt en clean install med Wheezy och bara apache. Rullar på galant: http://www.yolof.se/

Cool. Cool, cool, cool. Men nja, varken din upload eller ownCloud verkar fungera särskilt bra. :rolleyes: Smooth Jazz Nyan Cat uppskattas dock!

---

Blir tråkigt i längden att ominstallera om. Kör dpkg --get-selections för att lista alla dina paket och kör sen apt-get purge på dessa. Tar bort paketen och alla konfigurationsfiler som hör till. Avsluta med apt-get autoremove för att ta bort paket som inte längre behövs på systemet.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Cool. Cool, cool, cool. Men nja, varken din upload eller ownCloud verkar fungera särskilt bra. :rolleyes: Smooth Jazz Nyan Cat uppskattas dock!

---

Blir tråkigt i längden att ominstallera om. Kör dpkg --get-selections för att lista alla dina paket och kör sen apt-get purge på dessa. Tar bort paketen och alla konfigurationsfiler som hör till. Avsluta med apt-get autoremove för att ta bort paket som inte längre behövs på systemet.

Jag höll nog på att mixtra med det när du testade det, ownCloud är jag inte riktigt färdig med än (skulle uppdatera det med det buggade loss) men uppladdningen fungerar felfritt nu, det är bara att använda om du vill! ;-)

Tack för tipset på det, för övrigt, är precis det jag var ute efter och de stabila releaser som finns är helnajs.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höll nog på att mixtra med det när du testade det, ownCloud är jag inte riktigt färdig med än (skulle uppdatera det med det buggade loss) men uppladdningen fungerar felfritt nu, det är bara att använda om du vill! ;-)

Tack för tipset på det, för övrigt, är precis det jag var ute efter och de stabila releaser som finns är helnajs.

Härligt, jag har aldrig prövat det själv. Min uppkoppling är inte den bästa så jag har hört av kompisar som lekt runt. Är det som Dropbox med klient som integreras direkt i datorns utforskare?

Och, du har en ny bildfil på din hårddisk!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
2013-06-18 at 23:36, Adrian G skrev:

Härligt, jag har aldrig prövat det själv. Min uppkoppling är inte den bästa så jag har hört av kompisar som lekt runt. Är det som Dropbox med klient som integreras direkt i datorns utforskare?

Och, du har en ny bildfil på din hårddisk!

Jag gjorde ett konto åt dig så att du kan kolla runt, jag tycker att det påminner väldigt mycket om Dropbox förutom att jag har mycket större kontroll förstås.

Nick: Adrian, pass: gtasajten

Finns en del uppenbara säkerhetsbrister i systemet dock........ :P .... vi får se om du hittar dem, lol.

 

Hur upplever du hastigheten btw?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde ett konto åt dig så att du kan kolla runt, jag tycker att det påminner väldigt mycket om Dropbox förutom att jag har mycket större kontroll förstås.

Nick: Adrian, pass: gtasajten

Finns en del uppenbara säkerhetsbrister i systemet dock........ :P .... vi får se om du hittar dem, lol.

post-10153-0-21316100-1371594314.png

Hur upplever du hastigheten btw?

Oh, tackar. Det behåller jag... :naughty:

Klienten känns kanske inte lika finslipad som Dropbox..

Hastigheten försökte jag testa, men min uppkoppling tillät mig inte direkt. Jag laddade upp en testfil på 600kb till både Dropbox och din server. 7 sekunder platt för Dropbox och 11,2 för ownCloud. Stora skillnaden var väl att Dropbox kände av den nya filen direkt medan ownCloud krävde kanske 2 sekunder.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Två frågor... antar att jag skulle kunna Googla men... :P

Finns det någon mjukvara som möjliggör hibernation och att man sedan kan väcka den via typ SSH externt? Schemalagd hibernation eller power/off mellan 03:00 och 07:00 vore också attraktivt.

Jag vill lägga till ytterligare diskar, hur gör jag för att systemet ska upptäcka dem och kunna lagra på dem? Plug-n-Play?

I övrigt känns det som om jag är "klar" med min set-up... finns det andra roliga grejer man kan göra? Jag borde förstås https-skydda alla inloggningssidor... kan man inte bara bestämma att all trafik genom apache ska vara https?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Två frågor... antar att jag skulle kunna Googla men... :P

Finns det någon mjukvara som möjliggör hibernation och att man sedan kan väcka den via typ SSH externt? Schemalagd hibernation eller power/off mellan 03:00 och 07:00 vore också attraktivt.

Jag vill lägga till ytterligare diskar, hur gör jag för att systemet ska upptäcka dem och kunna lagra på dem? Plug-n-Play?

Om ditt moderkort har Wake on LAN så är det möjligt (kanske finns andra sätt med, vettefan). Inte hängt med på vilken dist du kör, så du gör nog bäst i att googla ändå. Lär inte vara svårt att hitta guide ^ _ ^

Du lär få formatera och mounta diskarna först, sedan är det nog inga problem.

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt moderkort har Wake on LAN så är det möjligt (kanske finns andra sätt med, vettefan). Inte hängt med på vilken dist du kör, så du gör nog bäst i att googla ändå. Lär inte vara svårt att hitta guide ^ _ ^

Du lär få formatera och mounta diskarna först, sedan är det nog inga problem.

Det hade det! Soft, tack.

En ny fråga... jag behöver port 8081 till SickBeard men den ockuperas av något som jag inte har någon aning om vad det är: http://84.55.118.32:8081 ... det ser ut som om apache bara har indexerat en innehållslös rot eller något och jag har absolut ingen aning om hur jag ska få bort det. Vad är det för något? Jag kan inte minnas att jag installerat något som använder 8081... sjukt random, om jag kör netstat visar den bara att det är apache2 som lyssnar på den. Hur säger jag åt den att... eh, glömma det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...