Jump to content

Okej speldator för 5000?


Pixiegnom
 Share

Recommended Posts

Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen!

Såååå, det visar sig att jag får tillbaka lite mer på skatten än vad jag trodde, så jag tänkte passa på att bland annat köpa en ny dator. Sitter idag på en burk från tidigt 2000-tal och när man inte ens kan kolla på Youtube utan att det hackar så har det gått för långt...

Budgettaket ligger på 5000kr och jag har tänkt använda datorn till att surfa, spela spel(okej grafikinställningar och stabil framerate) samt lite photoshop och liknande.

Har mest hunnit kika lite på komplett och har då funnit dessa två:

http://www.komplett....gSystemId=10700 (ta bort operativsystemet så blir det cirka 4500kr. Dock har den endast en dualcore-processor)

http://www.komplett....aspx?sku=760744 (CPU:n verkar trevlig, men grafikkortet verkar lite sådär)

Vet inte om någon av dessa är vettig att köpa egentligen, men hoppas att jag inte är helt ute och vimsar.

Jag kan även tänka mig att köpa en dator i delar och bygga ihop om det finns pengar att spara.

Tack på förhand. bigsmile_1182717_1.gif

Redigerad av Pixiegnom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, I'm listening.smile_1181703_0.gif

Saxxat från när jag skulle sälja den till en vän som inte hade råd så kan se lite slarvigt ut. Vid frågor ställ dom fort :)

Datorlåda Cooler Master Elite 430 Svart

Moderkort Gigabyte P67A-D3-B3

*Max 32Gb minne

*Socket 1155

*ATX

*PCI-e 16X 2st

*PCI 2st

*SATA 3,0 Gbit/s 4st

*SATA 6,0 Gbit/s 2st

*LAN 10/100/1000

*USB 2.0 4st+3st interna

*USB 3.0 2st

*LJUD Realtek ALC889 7.1 / Analogt in/ut /Optisk anslutning

*RAID

*Crossfire

Intel i5 2500K @3,3GHz Max 3,7GHz

Monterat RAM 16GB 1333MHz

Grafikkort Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC

Nätagg Corsair CX 600W V2 80+

Fläktstyrning från NXZT

Tre inköpta fläktar 2st 500rpm och en 1000rpm

Sitter en annan kylare än stock på processorn också. Scythe någonting.

*= moderkortets specs i förenklad form (min vän är något korkad)

Edit: Kan installera en mindre fin version av Win 7 på den sen kan man uppgradera det till win 8 för några hundralappar så är den "legit".

500 rpm fläktarna är även utbytta mot de fläktar som följer med H80i från grunden men fortfarande kopplade till en flashig fläktkontroller.

Spelade BF3 på hög inställning (minns inte vilken av dom höga men bra va det) och den har alltid flutit på bra.

Edit2: Nu kom jag på vad det va jag egentligen skulle editerat in.

I stort sett alla kartonger följer med. Är en såndär som lägger ner allt i chassilådan.

Redigerad av Plaisir
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tryckte ihop något för att jag inte har något bättre för mig :P

Vet inte hur bra AMD's processorer är men den verkar prisvärd.

jag vet att grafikkortet är helt ok då jag nyligen byggt en med det och en i5a (mors dator) :)

Inte så dåligt med Sim City, Watch Dogs, Hitman Absolution Och Far Cry 3 på köpet!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(går det inte att svara och AP:a inlägg på mobilsajten?)

Plaisir: Ser lovande ut! Är det en quadcore eller har jag kollat fel? Grafikkortet är väl lite utdaterat men det kan man alltid uppgradera i framtiden.

Hur mycket vill du ha för den? :-)

Och hur länge har du haft den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(går det inte att svara och AP:a inlägg på mobilsajten?)

Plaisir: Ser lovande ut! Är det en quadcore eller har jag kollat fel? Grafikkortet är väl lite utdaterat men det kan man alltid uppgradera i framtiden.

Hur mycket vill du ha för den? :-)

Och hur länge har du haft den?

ja Quadcore ska det nog va. Är helt insatt i i7 eftersom att jag köpte en sån till min nya så har glömt allt. :P

Grafikkortet ja. Grejen är väl den att den klarar tex SimCity riktigt bra och utan några som helst problem och det är ändå rätt tungt.

Så antar att det är förhållandevis bra för att vara ett kort som är borta ur alla sortiment.

Men som sagt går att uppgradera.

Allt som sitter i när det kommer kring är köpt för 10000 (give or take) så tänkte nånstans runt halva det. Men det är en tanke.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...