Jump to content

Mitt internet är självmordsbenäget


Sikorka
 Share

Recommended Posts

Yo.

Jag bor på ett internat vars enda internet är trådlöst. Har min stationära dator här, och självklart bor jag i det rum som är längst bort ifrån routern. Uppskattningsvis 10 meter bort, med 3 väggar i betong emellan. Använder ett litet usb-nätverkskort, en D-link bla bla (Hade kollat upp hela namnet om mitt internet inte vore så ostadigt just nu). Får dock bara 2 "pluppar" som mest i signalstyrka, med titeln poor eller fair. Dessutom är internetet snuskigt ostabilt för mig. Det lägger ner typ en gång var 10e minut, och ibland dör det lite halvt som halvt. (Någon gång kunde jag t.e.x. få skriverier från skype, medan alla hemsidor var onåbara.)

Har testat att köra med iphonens 3g-nät istället, men det är av någon anledning ganska ostabilt det med. (Funkar prima på telefonen, men datorn diggar det inte.)

Är det något fel på mitt usb-nätverkskort? Jag har bara haft det i en månad, så det vore ju himla kasst om det i princip gått sönder redan. Kan jag göra något för att förbättra min uppkoppling? Är det stor skillnad mellan interna och externa nätverkskort? Jag har redan möblerat om mitt rum så att datorn står så nära routern som möjligt, men det har inte gjort någon större skillnad. Alla förslag välkomnas!

Övrig info som kan vara av betydelse:

Vi är ca 5-6 pers som delar på ~15mbit. Vi kan inte köra med sladd. Jag är den enda som har detta problemet på våningen, då dom andras rum är närmare routern.

MVH FLOPPYCAT

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det något fel på mitt usb-nätverkskort? Jag har bara haft det i en månad, så det vore ju himla kasst om det i princip gått sönder redan.

Om det har fungerat på samma vis under hela månaden fungerar det förmodligen som det ska.

Kan jag göra något för att förbättra min uppkoppling?

a ) Skaffa en bättre router

b ) Skaffa ett bättre nätverkskort

c ) Skaffa en förlängningskabel till USB-kortet så att du kan placera det närmre routern

d ) Skaffa en extern accesspunkt som har en repeaterfunktion - det är alltså som en extrarouter som placeras mellan routern och ditt rum som på så vis kan förstärka signalen

Är det stor skillnad mellan interna och externa nätverkskort?

Det är mer skillnad på kort och kort än om det sitter innanför eller utanför datorn.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det har fungerat på samma vis under hela månaden fungerar det förmodligen som det ska.

a ) Skaffa en bättre router

b ) Skaffa ett bättre nätverkskort

c ) Skaffa en förlängningskabel till USB-kortet så att du kan placera det närmre routern

d ) Skaffa en extern accesspunkt som har en repeaterfunktion - det är alltså som en extrarouter som placeras mellan routern och ditt rum som på så vis kan förstärka signalen

Det är mer skillnad på kort och kort än om det sitter innanför eller utanför datorn.

Routern är typ en Linksys Wireless-G. Hur mycket suger den? Mitt nätverkskort heter D-Link DWA-140 Wireless N, är den mer värd att byta ut mot något annat? Förlängningskabel har jag redan, men det har inte gjort någon skillnad. Alternativ D låter intressant, kan du länka någon bra sådan dära accesspunkts-repeater-grej?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Routern är typ en Linksys Wireless-G. Hur mycket suger den? Mitt nätverkskort heter D-Link DWA-140 Wireless N, är den mer värd att byta ut mot något annat? Förlängningskabel har jag redan, men det har inte gjort någon skillnad. Alternativ D låter intressant, kan du länka någon bra sådan dära accesspunkts-repeater-grej?

Haha, jag vet inte hur mycket varje individuell router och nätverkskort suger. Uppenbarligen är de inte tillräckligt bra för att det ska fungera för dig.

Det är nog bäst om du frågar någon på Sweclockers om chatten, för jag har ingen erfarenhet av repeaters, men här är ett exempel: http://www.dustinhome.se/product/5010596628/netgear-wn3000rp-wireless-n-repeater/#intcmp=searchProvider_dacsa

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...