Jump to content

Använda datorskärm som TV-skärm


Jazz
 Share

Recommended Posts

Om din digitalbox matar ut i HDMI så är det bara att studsa in på närmaste hårdvarubutik och köpa en hdmi-dvi adapter.

Om du måste använda scart så skulle en adapter till vga vara passande. En sån här kanske.

Oh! Jag glömde ju säga att input-källan faktiskt är en gammal TV-kabelsladd, alltså en sån' man hade innan digitalboxen (och har i ComHem-husen). Alltså varken HDMI eller scart, utan TV-kabel till VGA/DVI.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh! Jag glömde ju säga att input-källan faktiskt är en gammal TV-kabelsladd, alltså en sån' man hade innan digitalboxen (och har i ComHem-husen). Alltså varken HDMI eller scart, utan TV-kabel till VGA/DVI.

Nu hänger jag faktiskt inte med alls. TV-kabelsladd får du förklara lite närmare. Ang. Comhem: Det enda jag hört om deras kabeldragning är att de använder koaxiala till nätverk. Om de nu har de till TV också så skulle det likna den här.

4NwbO_1238558_0.jpg

Såvida du inte menar en helt vanlig antennkabel? :P

KY1I3.png?7675

Om det nu är en sådan får du investera i en digitalbox.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en tv-mottagare! Tror det skall finnas externa fristående sådana.

Adrian G: Det finns faktsikt folk i sverige som inte behöver en digitalbox för att kolla tv!! B)

Ah! Precis! Det är som sagt en vanlig antennkabel som behöver omvandlas till VGA/DVI. Jag ska alltså köpa en TV-mottagare och en scart -> VGA (eller) DVI för att få ihop det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah! Precis! Det är som sagt en vanlig antennkabel som behöver omvandlas till VGA/DVI. Jag ska alltså köpa en TV-mottagare och en scart -> VGA (eller) DVI för att få ihop det?

Yes, du har fattat det rätt. Det borde dock finns något som direkt har VGA/DVI ut.

Har letat som en tok nu fucking överallt, hittade EN enda på hela vida webben! Helt otroligt, verkar inte finns något sådant här någonstans.

Någon utländsk sida

Finns bara massor av tv-mottagare till datorn, antingen via usb eller pci/pci-e

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, jag är kanske bara noob på allting som har med TV att göra!

Nej det tror jag inte, jag har inte ens googlat så du har nog mer kött på benen än jag.

Jag vet att Pace gör de digitalboxar som Viasat använder sig av, här finns en till exempel, som har HDMI-utgång. Däremot vet jag inte hur det fungerar då, om man måste skaffa en Viasatparabol för att den ens ska fungera. Eller om man kan se på åtminstone gratiskanalerna med den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det tror jag inte, jag har inte ens googlat så du har nog mer kött på benen än jag.

Jag vet att Pace gör de digitalboxar som Viasat använder sig av, här finns en till exempel, som har HDMI-utgång. Däremot vet jag inte hur det fungerar då, om man måste skaffa en Viasatparabol för att den ens ska fungera. Eller om man kan se på åtminstone gratiskanalerna med den.

Tror man måste ha en viasatparabol! Hittar inte någon analog tv på någonting. Känns ju som att det måste finns med tanke på att det finns en hel del av dessa till datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, hm, okej, så vilken är den bästa lösningen? Du sa att det fanns en drös TV-mottagare med USB-anslutning, går det via datorn då? Det skulle också fungera nämligen eftersom jag mest vill komma undan att ha ännu en skärm på skrivbordet; tre räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, hm, okej, så vilken är den bästa lösningen? Du sa att det fanns en drös TV-mottagare med USB-anslutning, går det via datorn då? Det skulle också fungera nämligen eftersom jag mest vill komma undan att ha ännu en skärm på skrivbordet; tre räcker.

Ah, då är det inget problem mer :) Köp valfri externt mottagre med analog tv-mottagare. Typ: Eller kategorin här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=460#rparams=l=s90968420

Var dock beredd på att dessa inte är superbra, att ändra kanal tar oftast 2-3 sekunder på billigare modeller men det brukar fungera bra annars :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...