Jump to content

Port forwarding hjälp


IceCandy
 Share

Recommended Posts

Allt jag vill är att kunna hosta ett eget litet game med Garry's Mod. Men det går ju inte.

post-4961-0-62594700-1343071686.jpg

Såhära ser det ut just nu. Jätterörigt eftersom jag desperat öppnat massa rajtan-tajtan efter att ha googlat upp hjälp.

Canuseeme.org kan inte se mig om jag checkar 27000-27050 och allt emellan.

Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt jag vill är att kunna hosta ett eget litet game med Garry's Mod. Men det går ju inte.

Såhära ser det ut just nu. Jätterörigt eftersom jag desperat öppnat massa rajtan-tajtan efter att ha googlat upp hjälp.

Canuseeme.org kan inte se mig om jag checkar 27000-27050 och allt emellan.

Hjälp?

Du har väl ingen mjukvarubrandvägg som kan ställa till det? Om du använder Windows egna bör du nog dubbelkolla. Den har aldrig tyckt om att följa order jag gett den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt jag vill är att kunna hosta ett eget litet game med Garry's Mod. Men det går ju inte.

post-4961-0-62594700-1343071686.jpg

Såhära ser det ut just nu. Jätterörigt eftersom jag desperat öppnat massa rajtan-tajtan efter att ha googlat upp hjälp.

Canuseeme.org kan inte se mig om jag checkar 27000-27050 och allt emellan.

Hjälp?

Kolla också om MAC-adressen du skrivit in är rätt för din dator. Siffrorna ändras lite nu och då, förmodligen händer det när man startar om routern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl ingen mjukvarubrandvägg som kan ställa till det? Om du använder Windows egna bör du nog dubbelkolla. Den har aldrig tyckt om att följa order jag gett den.

Använder avast, vet inte riktigt om det finns någon brandvägg till det som förstör. Kör med Windows Firewall också, hur ändrar man så att den låter en öppna portar?

De portar jag öppnat för AoE funkar prima förövrigt, öppnade dom för bara några dagar sedan och kunde hosta multiplayer i Age of Empires utan problem. Låter väldigt inkonsekvent av brandväggen att tillåta Age of Empires men inte Gmod?

Kolla också om MAC-adressen du skrivit in är rätt för din dator. Siffrorna ändras lite nu och då, förmodligen händer det när man startar om routern.

Menar du "local ip"-adressen? Den är samma som IPV4-saken va? För isåfall är det rätt..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du "local ip"-adressen? Den är samma som IPV4-saken va? För isåfall är det rätt..

Ja det stämmer.

Angående att öppna upp windows brandvägg så finns det två sätt som jag känner till. Ett enkelt och ett lite svårare.

Control Panel > Windows Firewall > Allow a program or feature through Windows Firewall > Kolla om Gmod finns med i listan. Om inte: Allow another program > Leta upp Gmod > Add.

Sedan kan man gå den här vägen: Control Panel > Windows Firewall > Advanced settings > Inbound Rules > Kolla om Gmod finns där. Om den finns så högerklicka och välj properties och kolla om alla portar är tillåtna.

Om allt det stämmer så kan du ju testa rakt av att öppna bara själva porten utan att ha den associerad till ett program genom att i Inbound Rules klicka på New rule... > Port > och fylla i resten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Använder avast, vet inte riktigt om det finns någon brandvägg till det som förstör.

Sålänge det är gratisversionen så är det ingen brandvägg.

Kör med Windows Firewall också, hur ändrar man så att den låter en öppna portar?

De portar jag öppnat för AoE funkar prima förövrigt, öppnade dom för bara några dagar sedan och kunde hosta multiplayer i Age of Empires utan problem. Låter väldigt inkonsekvent av brandväggen att tillåta Age of Empires men inte Gmod?

Windows Firewall är väldigt inkonsekvent i sig men anledningen till att AoE får fritt fram är nog för att 1) det är väldigt gammalt 2) Microsoft ger ut det själva.

Du kan göra som exotic föreslår, men är det inte säkert att det är Windows Firewall som spökar så kan göra på det snabba sättet. Stäng av WF, sätt igång spel. Funkar det, lägg till undantag, annars, leta vidare.

Kolla också om MAC-adressen du skrivit in är rätt för din dator. Siffrorna ändras lite nu och då, förmodligen händer det när man startar om routern.

Nja, MAC och IP har inte med varandra att göra. MAC är nätverkskortets fysiska adress och är statiskt sålänge man inte själv ändrar det.

IP är en logisk adress, och är till för att hitta uppkopplade enheter. Dessa kan tilldelas utav en router, eller ställas in att försöka använda en statisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, MAC och IP har inte med varandra att göra. MAC är nätverkskortets fysiska adress och är statiskt sålänge man inte själv ändrar det.

IP är en logisk adress, och är till för att hitta uppkopplade enheter. Dessa kan tilldelas utav en router, eller ställas in att försöka använda en statisk.

Ugh, självklart.

Det vet jag ju egentligen, jag har gått en kurs om det och tentat av det. Ingen aning om varför jag skrev MAC-adress med tanke på att det står IP på bilden, den har ju inte ens samma utseende som en IP-adress. :D

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...