Jump to content

Datorn blir snabb av omstart direkt efter uppstart!


Foo
 Share

Recommended Posts

Jag har upptäckt något mycket märkligt med min Samsung Laptop.

*När jag startat datorn på batteridrift och försöker spela ett enkelt spel så går det mycket långsamt, nästan som i slow-motion med halva originalhastigheten.

Om jag startar om datorn direkt efter uppstart så går det spela spelet hur bra som helst, inte det minsta lag eller problem!

Vad beror detta på?

Samma händer om jag kör på nätdrift och drar ur sladden, då blir den precis lika långsam tills jag startar om datorn.

Är det något magiskt som händer vid en omstart som stänger ner massa skit i bakgrunden som startas vid en uppstart?

Redigerad av Foo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är troligtvis för att datorn går ifrån "prestandaläge" till "energispararläge" när du inte har har sladden i. Om du högerklickar på batteriikonen nere vid klockan så ska du kunna ändra det manuellt.

Nä, inget sånt. Jag har alltid på "prestanda läge". 100% processorkraft och max grafik prestanda.

Dessutom bör detta inte påverkas av om man startar eller startar om...

Något annat är skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Startar om efter att du startat om? Menar du starta om efter start?

Btw, grafikkortet har en egen energisparfunktion, går att ställa in i "drivrutinerna".

Jo, det är naturligtvis efter uppstart jag menar.

Drivrutin säger du....

Jag ska titta på det när jag kommer hem. Den energisparfunktionen har inget att göra med den man hittar under "engergiläge" på startmenyn då?

Jag ser dock inte hur en omstart skulle ändra på några drivrutinsinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är naturligtvis efter uppstart jag menar.

Drivrutin säger du....

Jag ska titta på det när jag kommer hem. Den energisparfunktionen har inget att göra med den man hittar under "engergiläge" på startmenyn då?

Jag ser dock inte hur en omstart skulle ändra på några drivrutinsinställningar.

Jag tror den är skild från "energisparläge", men det är jag inte säker på.

Uppenbarligen är det ju i alla fall något med energisparinställningarna som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror den är skild från "energisparläge", men det är jag inte säker på.

Uppenbarligen är det ju i alla fall något med energisparinställningarna som spökar.

Det verkar inte vara ett problem som rör energisparar lägen, eller jag kan iofs inte hitta någon specifik för grafikkortet som inte finns bland de vanliga energilägena.

Du tror inte det kan vara så att någon program körs i bakgrunden som starta vid en Uppstart men inte vid en Omstart?

Processorn ligger iofs kring 1% efter båda starter vid ingen användning. Dock så går den upp till 100% konstant efter Uppstart och 60% efter Omstart när jag spelar mitt "exempel spel".

Det verkar ju som att processorn inte arbetar med full kraft efter en Uppstart ändå... Finns det något mer ställe man kan justera processoranvändningen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar inte vara ett problem som rör energisparar lägen, eller jag kan iofs inte hitta någon specifik för grafikkortet som inte finns bland de vanliga energilägena.

Du tror inte det kan vara så att någon program körs i bakgrunden som starta vid en Uppstart men inte vid en Omstart?

Processorn ligger iofs kring 1% efter båda starter vid ingen användning. Dock så går den upp till 100% konstant efter Uppstart och 60% efter Omstart när jag spelar mitt "exempel spel".

Det verkar ju som att processorn inte arbetar med full kraft efter en Uppstart ändå... Finns det något mer ställe man kan justera processoranvändningen?

Har du öppnat aktivitetshanteraren o kolla bland processer om du ser nåt som är skumt? Virus sökt datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du öppnat aktivitetshanteraren o kolla bland processer om du ser nåt som är skumt? Virus sökt datorn?

ja... inga virus och inga program som ser jätteskumma ut. Jag har gjort en snabb koll på några program, men alla är program som ska vara där.

Ett virus borde inte heller bara aktiveras vid uppstart. Samtliga program bör också startas vid alla olika typer av starter.

Vad är egentligen skillnaden på en uppstart och en omstart? Är det någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ja... inga virus och inga program som ser jätteskumma ut. Jag har gjort en snabb koll på några program, men alla är program som ska vara där.

Ett virus borde inte heller bara aktiveras vid uppstart. Samtliga program bör också startas vid alla olika typer av starter.

Vad är egentligen skillnaden på en uppstart och en omstart? Är det någon skillnad?

Tänkte på en sak kanske har nåt med bios att göra nån inställning? Och när kom själva problemet? Om du nu vet gör en systemåterställning som drar tillbaka "tiden" innan det datumet det hela hände.

Vad jag syftade på bios var samma för mig inte direkt samma men när jag startade upp datorn så såg jag att en processor hade stängt av eftersom det står 6 core activated men sen stog det 5 core activated så jag fick sätta igång den 6:e manuellt.

Vad har du för grafikkort förresten? Om du har Nvidia kolla deras kontroll panel om du har ATI kolla såfall med Ati catalyst center om nån energisparsfunktion finns där. Annars har du garanti kvar på laptopen? Om Samsung har en support chatt så testa kontakta dem där om problemet. Eller skicka mail men om du har garanti kvar gå o kolla upp det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...