Jump to content

Skicka brev/paket till USA?


VickeX
 Share

Recommended Posts

Hej där! Jag har ett tag funderat på att skicka över lite svenskt godis till en polare i USA (och möjligtvis även till den här snubben) och har därför läst runt lite om vad som gäller när det kommer till att skicka matvaror och liknande.

Det står att godis och choklad etc. i Normala fall inte har några problem att komma igenom tullen, men likt förbannat står det en massor utav varningar om att man ska fylla i något formulär där man detaljerat beskriver vad som är i paketet och varför det skickas, att paketen kan öppnas och kollas igenom och om någonting inte stämmer så finns risken att man kan få en böter på upp till $400...

Är det så komplicerat som det verkar från allt det som står på internet?

Är det någon som har erfarenhet av att posta saker till USA?

Sen kan jag fråga klassiska trevliga frågan om vilka saker som enligt er är typiskt svenskt och som ni skulle skicka?

Funderar just nu på Djungelvrål (ett måste), Ahlgrens Bilar, Nöt-creme och kanske något annat från Maloco, typ Zoo eller PimPim. Vad finns det mer?

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig skickat godis till USA, men har tagit med i väskan, både dit och hem, dom säger inget så länge du inte skickar frukt och bär. Det enda dom sa var typ, why bring candy from Sweden when you can buy it on IKEA, ironiskt såklart.

Men ring Amerikanska ambassaden i Stockholm om du känner dig osäker, om inget annat kan dom skicka dig det där inresepapperet man får på flyget där man kryssar i vad man har med sig.

Redigerad av Kiedis
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Det där var bra information. Så jag antar att det bara är att skicka då eftersom att det värsta som verkar kunna hända är att de öppnar paketet och om de ser någonting som inte är okej så typ bränner dom upp det eller nåt, right? Lär ju inte kosta mer än 100-200kr att skicka det jag tänkt skicka heller så det är ingen större förlust om det skulle hända.

Sen borde det väl ändå inte göra det då det är ganska uppenbart att det är godis i förpackningarna, och att de är fabriksförpackade.

$400s-bötern är bara för att skrämmas, tror ni?

Så åter igen, vad finns det för godis/snacks som är riktigt svenskt?

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...