Jump to content

Hur redigerar jag hemsidan?


Renard
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag började skapa en websida för några månader sedan. Den ligger nu sparad som html-fil på min dator. När jag skulle gå in och koda brukade jag bara öppna sidan i Internet Explorer och sedan via Verktygsfältet välja något i stil med "Redigera sidan" eller något i den stilen. Men nu har Internet Explorer upgraderats och ändrat typsnitt, så jag hittar inte längre den funktionen i Verktygsfältet. Hur går jag nu till väga när jag vill komma till anteckningssidan där jag kodar websidan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag började skapa en websida för några månader sedan. Den ligger nu sparad som html-fil på min dator. När jag skulle gå in och koda brukade jag bara öppna sidan i Internet Explorer och sedan via Verktygsfältet välja något i stil med "Redigera sidan" eller något i den stilen. Men nu har Internet Explorer upgraderats och ändrat typsnitt, så jag hittar inte längre den funktionen i Verktygsfältet. Hur går jag nu till väga när jag vill komma till anteckningssidan där jag kodar websidan?

Högerklicka på html-filen och öppna i anteckningar/notepad.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom och tänka på en sak angående IE+"redigera sida", någonting jag aldrig har hört talas om.

Existerar Frontpage nu för tiden? Knackade ihop mina första html-sidor i express-versionen, "när det begav sig", vill minnas att det var skit. Det är ingenting som m$ byggde vidare på va?

Kan även jag säga att Notepad++ är ett av de bästa och smidigare alternativen, även om det händer att jag faktiskt sitter med mindre grejer i vanliga notepad. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom och tänka på en sak angående IE+"redigera sida", någonting jag aldrig har hört talas om.

Existerar Frontpage nu för tiden? Knackade ihop mina första html-sidor i express-versionen, "när det begav sig", vill minnas att det var skit. Det är ingenting som m$ byggde vidare på va?

Kan även jag säga att Notepad++ är ett av de bästa och smidigare alternativen, även om det händer att jag faktiskt sitter med mindre grejer i vanliga notepad. :>

Haha, ja just det, Frontpage!

Även jag skapade min första hemsida i Frontpage, har svårt att se att det ska finnas kvar. Det är egentligen ingen bra väg att gå heller, att lära sig saker från grunden med guider och notepad är bra mycket bättre än att få allting serverat via Frontpage. Även om jag själv var så pass intresserad att jag satt och pillade i koden Frontpage skapat åt mig och på så vis lärde mig vad saker och ting gjorde.

Angående att göra små saker i notepad, det är väl inget att skämmas över?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom och tänka på en sak angående IE+"redigera sida", någonting jag aldrig har hört talas om.

Existerar Frontpage nu för tiden? Knackade ihop mina första html-sidor i express-versionen, "när det begav sig", vill minnas att det var skit. Det är ingenting som m$ byggde vidare på va?

Kan även jag säga att Notepad++ är ett av de bästa och smidigare alternativen, även om det händer att jag faktiskt sitter med mindre grejer i vanliga notepad. :>

Frontpage var inte med i varken Office 2007 eller 2010, så de insåg nog själva hur dåligt det var. Jag kommer också ihåg att jag "skrev" (läs: drag n' droppade in bilder i programmet) min första sida med Frontpage.

Håller med eXotic om att det funkar bäst att skriva sin kod själv. WYSIWYG-editors är djävulens påhitt. :P

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WYSIWYG känns så... mainstream. Man vill ju känna sig lite pro och koda hela sidan själv från grunden. Samtidigt är det inga stora grejer jag gör. Kanske räcker med vanliga Notepad?

Notepad++ är helt klart att rekommendera. Trots att du knackar vanlig html-kod.

Däremot är jag helt på din sida vad gäller WYSIWYG.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja just det, Frontpage!

Även jag skapade min första hemsida i Frontpage, har svårt att se att det ska finnas kvar. Det är egentligen ingen bra väg att gå heller, att lära sig saker från grunden med guider och notepad är bra mycket bättre än att få allting serverat via Frontpage. Även om jag själv var så pass intresserad att jag satt och pillade i koden Frontpage skapat åt mig och på så vis lärde mig vad saker och ting gjorde.

Angående att göra små saker i notepad, det är väl inget att skämmas över?

Nej det är det verkligen inte! Måste säga att jag faktiskt gillar att sitta och felsöka PHP-kod eller vad det än kan tänkas vara i notepad. Visst är det skönt ibland att få allt serverat (Läs: Visual Studio), men det är inte alls lika tillfredsställande som att sitta i notepad och pilla.

Förövrigt. På tal om WYSIWYG-mjukvara så kan jag väl spinna vidare på det och fråga; är det någon som har testat "NetObjects" eller liknande? Alla som sitter i designläget i dreamweaver/frontpage-program är förlåtna om man låter den typen av programvara vara.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förövrigt. På tal om WYSIWYG-mjukvara så kan jag väl spinna vidare på det och fråga; är det någon som har testat "NetObjects" eller liknande? Alla som sitter i designläget i dreamweaver/frontpage-program är förlåtna om man låter den typen av programvara vara.

Haha, gick in på deras hemsida och tittade. Vilken uppsjö med listor och divar, överallt. Det är dessutom pinsamt att ett företag som inriktar sig på webbutveckling har fel i sin kod, med Doctype Transitional.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...