Jump to content

Allmänbilding genom P3-dokumentär


The Dude
 Share

Recommended Posts

Jag upptäckte i somras det enorma podcastarkivet från P3-dokumentär! Programmen håller mycket hög standard, det är alltid nyckelpersonerna i händelserna som intervjuas. Många intressanta ämnen!

Dessutom är det sjukt allmänbildande. Det handlar om sånt som vi är lite för unga för att ha upplevt men som ofta relateras till i diskussioner och som våra föräldrar vet allt om.

Några av de höjdpunkter som jag har lyssnat på:

Palmemordet

Arlandarånet

Örnligan

Ny Demokrati

Raoul Wallenberg

Kårhusockupationen

JAS-projektet

IB-affären

Fler som verkar intressanta:

Rasbiologin

Svenska Vietnamrörelsen

Polismorden i Malexander

Kärnkraftsomröstningen

U-båtshotet

med flera!

Finns på iTunes: http://itunes.apple.com/us/podcast/p3-dokumentar/id308339623 och såklart på SR.se

Tar gärna emot tips på fler intressanta avsnitt!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, det här har jag glömt bort helt och hållet! Fick för mig att börja lyssna under tiden i lumpen eftersom det var rätt långa tågresor till och från garnisonen. Hann dock bara lyssna på två dokumentärer innan tankarna svävade iväg. "Svenska hackers" var den första dokumentären jag lyssnade på och den var relativt intetsägande och ointressant. Däremot kan jag rekommendera dokumentären om "Militärligan". Ansåg att den var väldigt intressant och dokumentären i sig täckte rätt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, lyssnade på det här när jag jobbade i somras och funderade på att starta en tråd om det då! Vissa av programmen är grymt intressanta!

Ett urval av de jag lyssnade på som alla var bra och rekommenderas, särskilt de fetstilta:

Folkmordet i Rawanda

Den tyska terrorhösten 1977

Svenska Hackers

Farcgerillan

Sunday Bloody Sunday

Vem får bo i Europa?

Svenska Kärnvapen

Lajnux: Svenska Hackers ägde ju, den var superretro!

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

P3-dokumentär är min favoritpodcast. Har sedan förra hösten och framåt lyssnat igenom merparten av sortimentet faktiskt. Favoriterna är Polismordet i Malexander, Palmemordet och Kongokrisen. Kongokrisen handlar först och främst om de svenska soldater som var stationerade nere i Kongo och hur upplevelserna de hade där nere speglade livet när de kom tillbaka till Sverige. Man får bland annat höra en hårresande berättelse av en svensk soldat som sköt ned en barnsoldat i ryggen med k-pist och en mörklagd historia om hur en svensk soldat blev uppäten av kannibaler! Så som jag förstod det har det däremot aldrig bekräftats, men så löd iaf historien.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, lyssnade på det här när jag jobbade i somras och funderade på att starta en tråd om det då! Vissa av programmen är grymt intressanta!

Ett urval av de jag lyssnade på som alla var bra och rekommenderas, särskilt de fetstilta:

Den tyska terrorhösten 1977

Ah shit vad bra den var! Hade ingen aning om hur allvarlig den där situationen faktiskt var...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...