Jump to content

Behöver hjälp med emulator


IceCandy
 Share

Recommended Posts

Vet inte om det är tillåtet att skriva om emulatorer, står inget tydligt om det i reglerna. Mod får låsa om det finns invändningar.

I vilket fall så vill jag spela Dark Cloud på PCSX2. Men när jag bootar .ison så startar enbart "playstationet" igång. Jag kommer alltså till skärmen där ens minneskort + skiva finns att nå. Om jag från den menyn väljer att boota skivan, så fungerar det inte heller. Skärmen freezar sig en kort stund, och sedan bootas playstationet om och jag återkommer till menyn med minneskorten + skivan igen.

Har försökt mixtra lite bland plugins, men då jag inte kommer längre än till menyn är det svårt att veta vad som skulle kunna göra någon skillnad.

Jag har provat att boota .ison genom emulatorn, men jag har även testat att exempelvis mounta skivan i Daemon tools och sedan låta emulatorn i sin tur boota därifrån.

Såhär står det i loggen när jag bootar spelet:

GIFTAG warning, size exceeded VU memory size 400

GIFTAG warning, size exceeded VU memory size 400

(SYSTEM.CNF) Detected PS2 Disc = cdrom0:\SCUS_971.11;1

(SYSTEM.CNF) Software version = 1.02

(SYSTEM.CNF) Disc region type = NTSC

ELF (cdrom0:\SCUS_971.11;1) Game CRC = 0xA5C05C78, EntryPoint = 0x00100008

(SYSTEM.CNF) Detected PS2 Disc = cdrom0:\SCUS_971.11;1

(SYSTEM.CNF) Software version = 1.02

(SYSTEM.CNF) Disc region type = NTSC

Sedan ändras "modet" mellan NTSC och PAL några gånger. Efter det händer ingenting. Kan tillägga att jag använder version 0.9.8 av emulatorn. Har provat att googla men folk föreslår flera olika versioner och plugins överallt, verkar inte finnas något sjävklart val.

Så, vad kan vara felet? :( Det ända spelet förutom Dark Cloud som jag har att prova med, är Dark Cloud 2. Har exakt samma problem med båda spelen, så det verkar inte vara .ison som det är fel på, utan någon inställning eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du läst konfigurationsguiden på deras forum? Annars följ den och ställ in det som passar din dator (mest processor och grafikkort). Ställ även in så att den har som störst kompatibilitet (på bekostnad av prestanda) för att göra allt från grunden. Guiden är förvisso för 0.9.7, men inte mycket har ändrats i vad inställningarna gör. Det där med att den hoppar mellan PAL och NTSC låter som något som har att göra med BIOS (som du såklart har dumpat från din egna PS2:a) kanske är någon slags hybrid (har ingen koll om det ens är möjligt, men om det är det så)? Jag skulle ha 2 olika istället att använda vid olika tillfällen, ett för PAL-spel och ett för NTSC-spel.

http://pcsx2.net/compat.php?p=1&c=d&s1=1&s2=1&s3=1&s4=1&s5=1

Dark Cloud ska vara "playable" i både EU (PAL) och USA (NTSC) versionerna och Dark Cloud 2 ska vara playable i USA (NTSC) versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Provade att byta till bios version äldre (som jag självklart tog från mitt andra playstation). Tro det eller ej men spelet gick igång! Fan vad glad jag blev.

Tråkigt nog känns inte emulatorns inställningar 100% optimerade, eftersom spelet går rätt långsamt. Både ljud och bilden går som i slow motion lite till och från. Skall pilla lite med inställningarna, återkommer om jag får ett nytt djävulskt problem.

Edit: Redan tillbaka. Efter att ha bytt bios kan jag inte välja någon graphic plugin. Vilken jag än tar så står det typ "plugin failed to open, your computer might have insufficient resources/incompatible hardware/drivers". Fattar ingenting, valde utifrån guiden på forumet. Fick inte upp något sånt felmeddelande med dom förra bios jag använde. Spelar ingen roll vilka utav dom 3 pluginen jag väljer, ej heller hur jag ställer in dom.

Har ATI Radeon HD 4870, senaste drivrutinerna, Windows Vista och DirectX 10. Det borde väll vara funktionellt nog?

Edit 2: Orkar inte bry mig, det går att spela i vilket fall. Får tåla att FPS'en droppar ibland. Tack ändå.

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ÅH VAD SUR JAG BLIR

Trodde allt skulle funka okej, men nejdå. Av någon anledning så kan bara Toan springa åt höger och vänster. Han vägrar respondera om jag trycker fram eller bakåt på min pad. Men åt sidorna, jodå, det går an. Spelar ingen roll om jag kör med analoga spakarna eller pilknapparna. dsklfsdjfds

Edit: också vägrar han röra på sig alls när jag byter till tangentbordet. däremot går det bra att öppna upp typ startmenyn. men piltangenterna, icke sa nicke.

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...