Jump to content

Nytt nätagg


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Skulle vilja ha tips på nya och bra nätagg för mellan 500-700kr ska införskaffa mig det till denna dator jag har nu då nätagget blir allt mer dålig. Sitter just nu ett 350W nätagg och datorn är ca 6år gammal nu och har inte förtillfället råd att införskaffa mig en ny dator utan får bli till hösten/vintern. Har en liten fråga till och kanske är en dum fråga men men hur kommer moderkortet må av ett nytt Nätagg på ungifär 450-500W? Kommer jag bränna upp moderkortet eller kommer det klara sig? Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Inget händer med datorn, ju mer ström datorn får ju bättre mår den. Enkelt och simpelt.

Okej tackar var som jag trodde satt och diskutera med farsan om det där och sen även tänkte ja på moderkortet eftersom det är rätt så gammalt eller ja hela datorn är gammal. Då vi har nu kommit fram till den biten skulle uppskatta lite tips på bra nätagg och som sagt höst mellan 500-700kr och ska helst ha mellan 450-500W.

EDIT:

Finns även en fördel att beställa en ny men tänkte eftersom jag ska köpa annat så tänkte jag köper allt direkt medans jag är i farten på stan.

Dessa hittade jag på nätet

Plexgear PS-500 från kjell och company

Corsair CMPSU-450VX 450W från Teknikmagasinet

PSU-423 500W från teknikmagasinet.

Hur är dem? Och vad bör jag även också tänka på när jag köper nytt nätagg och göra så jag inte gör nå fel. Hittade även Fractal Design som jag vet många har tipsat om men mycket strul med deras kablar om jag inte miss minner mig då menar jag dem är lite o-organiserade

Tar även en bild över hur det ser ut i data burken fast gör det imorgon.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tackar var som jag trodde satt och diskutera med farsan om det där och sen även tänkte ja på moderkortet eftersom det är rätt så gammalt eller ja hela datorn är gammal. Då vi har nu kommit fram till den biten skulle uppskatta lite tips på bra nätagg och som sagt höst mellan 500-700kr och ska helst ha mellan 450-500W.

EDIT:

Finns även en fördel att beställa en ny men tänkte eftersom jag ska köpa annat så tänkte jag köper allt direkt medans jag är i farten på stan.

Dessa hittade jag på nätet

Plexgear PS-500 från kjell och company

Corsair CMPSU-450VX 450W från Teknikmagasinet

PSU-423 500W från teknikmagasinet.

Hur är dem? Och vad bör jag även också tänka på när jag köper nytt nätagg och göra så jag inte gör nå fel. Hittade även Fractal Design som jag vet många har tipsat om men mycket strul med deras kablar om jag inte miss minner mig då menar jag dem är lite o-organiserade

Tar även en bild över hur det ser ut i data burken fast gör det imorgon.

Kan inte du vara snäll och försöka tänka på att använda punkt, kommatecken, och inte förkorta ord. Tex "ja" istället för "jag".

Det är sjukt jobbigt att läsa dina inlägg. Man fattar inte vad du menar när man först läser det, så man får läsa det flera gånger. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att köpa ett nätaggretgat från kjell och company eller teknikmagasinet känns bara fel.

Tror curly är bättre på nätaggregat om jag inte har helt fel men tror att dessa tre kan vara att rekomendera:

http://www.inet.se/artikel/6900481/antec-high-current-gamer-520w

http://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w-80- (troligast det bästa köpet)

http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w (Är inte helt 100 på om denna är bra)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tackar var som jag trodde satt och diskutera med farsan om det där och sen även tänkte ja på moderkortet eftersom det är rätt så gammalt eller ja hela datorn är gammal.

Hur är dem? Och vad bör jag även också tänka på när jag köper nytt nätagg och göra så jag inte gör nå fel. Hittade även Fractal Design som jag vet många har tipsat om men mycket strul med deras kablar om jag inte miss minner mig då menar jag dem är lite o-organiserade

Datorn tar det den behöver från nätaggregatet, nätaggregatet matar inte komponenterna med vad det känner för. Du kan driva en 30W pyttedator med ett 1500W starkt nätaggregat om du så önskar.

Plexgear är random skräpmärke, Corsair är erkänt bra (även om de börjat slarva på senare tid) och PSU-423 betyder ingenting - PSU är bara förkortningen för power supply unit. En enkel googlesökning visar dock att det är Deltaco, de gör ibland bra nätaggregat för småpengar, men ingenting man köper om man har mer än sisådär 300 kr.

Fractal Design är inte struliga. Folk gnäller bara på att strömkabeln som matar CPU:n är för kort för att dra bakom moderkortsplåten i många chassin. Detta borde de dock ha åtgärdat nu.

Att köpa ett nätaggretgat från kjell och company eller teknikmagasinet känns bara fel.

Tror curly är bättre på nätaggregat om jag inte har helt fel men tror att dessa tre kan vara att rekomendera:

http://www.inet.se/artikel/6900481/antec-high-current-gamer-520w

http://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w-80- (troligast det bästa köpet)

http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w (Är inte helt 100 på om denna är bra)

Antec HCG är en mycket bra budgetserie, inget att anmärka på egentligen.

FD Tesla har fått genomgående bra betyg i tester, bra agg helt enkelt.

XFX Core baseras på en Seasonic-design, som är en av världens bästa nätaggregatstillverkare. Med andra ord är det kvalitetsaggregat.

kobbe prickade med andra ord rätt. Om FD är bäst av dessa tre låter jag vara osagt, har aldrig sett dem jämföras mot varandra.

Cooler Master GX kan du hålla dig borta ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag bör köra på FDs nätagg? Och är det samma uttag som på alla nätagg menar när man ska dra sätta i kablarna i kompnenterna i datorn eller måsta det va exakta uttag på det nätagg man köper?

Snälla, formulera dig bättre... :(

Och ja, alla nätaggregat är dom samma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla, formulera dig bättre... :(

Och ja, alla nätaggregat är dom samma.

Det jag försökte mena var om jag köper nytt nätagg så vill jag vara 100% säker att det kommer passa med uttagen i datorn. Så jag inte köper ett nätagg som inte kommer passa att koppla in till övriga komponenter i datorn. Hur vet jag vad jag har för pin kontakt på moderkortet samt andra delar i datorn menar hur räknar man ut det?

För på vissa nätagg så är det olika pin kontakter om det nu heter så. Hoppas nu att jag uttalade mig korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag försökte mena var om jag köper nytt nätagg så vill jag vara 100% säker att det kommer passa med uttagen i datorn. Så jag inte köper ett nätagg som inte kommer passa att koppla in till övriga komponenter i datorn. Hur vet jag vad jag har för pin kontakt på moderkortet samt andra delar i datorn menar hur räknar man ut det?

För på vissa nätagg så är det olika pin kontakter om det nu heter så. Hoppas nu att jag uttalade mig korrekt.

Det är kompatibelt, alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

BUMP:

Får pengar nu nästa vecka och ska till och beställa nytt nätagg så jag får det samma dag som pengarna rullar in.Då det börjar bli lite mer allvarligt med mitt nuvarande som jag har och jag läste om Fractal design är rätt så pålitligt företag och dem har gjort bra nätagg så jag skulle vilja ha tips från just deras märke vilket nätagg jag ska införskaffa. Ska vara helst mellan 500-550W och får endast kosta mellan 450-600kr inte mer än så då jag har en tajt budget denna månad pengarna ska räcka till lite annat.

Sitter just nu på ett 350W från FSP GROUP INC. (Fortron Source). Och ska vara helst från inet då jag tänker beställa därifrån då jag är kund där. Tacksam för tips och bra hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BUMP:

Får pengar nu nästa vecka och ska till och beställa nytt nätagg så jag får det samma dag som pengarna rullar in.Då det börjar bli lite mer allvarligt med mitt nuvarande som jag har och jag läste om Fractal design är rätt så pålitligt företag och dem har gjort bra nätagg så jag skulle vilja ha tips från just deras märke vilket nätagg jag ska införskaffa. Ska vara helst mellan 500-550W och får endast kosta mellan 450-600kr inte mer än så då jag har en tajt budget denna månad pengarna ska räcka till lite annat.

Sitter just nu på ett 350W från FSP GROUP INC. (Fortron Source). Och ska vara helst från inet då jag tänker beställa därifrån då jag är kund där. Tacksam för tips och bra hjälp.

http://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w-80-

Använder själv 650W-versionen för 50kr extra. Curly rekommenderade den till min dator. Har inte haft några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...