Jump to content

Ny datorfläkt


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Right.

Nu ska det äntligen bli av - fläktsaten har brölat sin sista vers. Jag har en Dell Dimension 8400-dator vars fläkt(ar?) låter alldeles för mycket. Förr gick det väl an eftersom jag mest använde den till skolarbete och då ganska sällan, men nu när jag tänkt använda den till musik, film och annat så är det banne mig på tiden att den håller käften :mf_doof:

Jag vet ingenting alls om det här, så ni får bistå med länktips och information. Fick höra att det var av betydelse att processorn är en Intel. Jag vill att fläkten ifråga ska vara så tyst som möjligt för max 200 spänn. Inga lysdioder, inget fancypants - bara en jäkligt tyst fläkt. Är det möjligt?

Tacksam för hjälp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The Krullz måste ha mer information än så. Är det processorkylaren du är ute efter att byta ut eller vill du även byta ut chassifläktar? Du måste även ta reda på vilken socket det är, att det är Intel räcker inte. Ladda ner HWiNFO32 och ladda upp ett screenshot. Vill du även byta ut chassifläktar måste du mäta vilken storlek de har (80, 92, 120 & 140 mm är de vanligaste, men jag tänker gissa på att det sitter 80 mm i din). Ta reda på vilka fläktplatser som finns och vilken fläkt det är som låter mest. Du kan stoppa fläktarna genom att varsamt trycka in navet(?) på dem tills de stannar.

Eftersom det är en Dell-dator går det inte att garantera att moderkortet följer standard, dvs. att processorkylaren är specialbyggd. Det är dock ganska osannolikt. En bild på innandömet, och särskilt processorkylaren, är att föredra. Kom ihåg att ett byte av processorkylaren kan vara krångligt. Det kräver att du demonterar nuvarande kylare och rengör processorn från kylpasta med hjälp av kemiskt ren bensin eller liknande. Monteringen kan även den vara lite krånglig.

Som svar på din fråga: Det är inte svårt att hitta en bra och tyst fläkt utan lysdioder (de med lysdioder är ofta dåliga). Men eftersom det är en Dell-dator kommer fläkthålen sannolikt vara pyttesmå och bra fläktar är stora. Man kan inte enbart tänka på ljudnivån - utan luftflöde blir datorn för varm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Tack för svar!

Troligen bara fläkten. Genom att köra Dells Resource-CD där man kan göra fläktdiagnostest verkar det som att det bara är CPU-fläkten som låter fan. Ska köra en till diagnos för att kolla - under tiden får du denna.

EDIT: Japp, nog är det CPU-fläkten alltid. Har inte provat att stänga av GPU (om det går?) men det kan omöjligt vara den som låter. Nätaggsfläkten hörs, men bara som ett svagt sus i bakgrunden. CPU:n däremot har ett konstant flås och ibland med både gungande toner och smågnäll som om den hamnat ur gängorna och just hittar in igen. Skitpryl :)

post-4777-0-93683400-1308650333.png

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en sån här du har?

Om du har ovan så kan du inte byta ut fläkten utan måste byta ut hela kylaren. OEM/stock-kylare har sällan utbytbara fläktar som de mer entusiastinriktade kylarna brukar ha.

Här har du tre lämpliga kylare. Förhoppningsvis har ditt moderkort stöd för att styra varvtalet på fläkten, annars vet man inte hur snabbt den kommer att snurra.

http://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-plus

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...