Jump to content

Nederländerna säger nej till mångkultur


Boomer
 Share

Recommended Posts

...Saudi eftersom det är dödsstraff på att inte vara muslim där.

Va? Det betvivlar jag starkt.

Att man inte får utöva en annan religion kan jag svälja, men att de skulle ta livet av alla som är inte muslimer?

Alla turister, forskare mfl som kommer dit då?

Eller du menar bara de som bor där permanent?

De som invandrat dit då? Det kan omöjligen finnas 100% muslimer där. Nåt låter fel tycker jag...

"Proselytizing by non-Muslims is illegal, and conversion by Muslims to another religion (apostasy) carries the death penalty, although as of 2010 there have been no confirmed reports of executions for apostasy in recent years.

Religious freedom is virtually non-existent. The Government does not provide legal recognition or protection for freedom of religion, and it is severely restricted in practice. As a matter of policy, the Government guarantees and protects the right to private worship for all, including non-Muslims who gather in homes for religious practice; however, this right is not always respected in practice and is not defined in law.[2] Moreover, the public practice of non-Muslim religions is prohibited.[1] The Saudi Mutaween (Arabic: مطوعين), or Committee for the Propagation of Virtue and the Prevention of Vice (i.e., the religious police) enforces the prohibition on the public practice of non-Muslim religions. Sharia Law applies to all people inside Saudi Arabia, regardless of religion."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_religion_in_Saudi_Arabia

Så nej, de går inte runt och dödar alla icke-muslimer. Däremot kanske de dödar dig om du sprider din icke-muslimska tro. Hädelse kan också beläggas med dödsstraff.

Mer trevlig läsning här.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser flera exempel så som "Tänk om DU skulle behöva fly till ett arabland". Grejen är den att folk inte flyr till Sverige för att det är första bästa landet att fly till. Sverige har en helt otrolig vänlighet mot flyktingar både socialt (politiskt) och ekonomiskt med bidragsgivning. Föräldraförsäkring och annat får nykomna invandrare precis lika mycket som infödda svenskar. Flyktingar har alltså ingen anledning att försöka ta sig till grannländerna i mellanöstern när Sverige i Europa erbjuder ett sånt här välkommnande.

En svensk i ett krigsdrabbat Sverige ( :rolleyes: ) skulle å andra sidan aldrig vilja röra sig mot mellanöstern för att fly. Först skulle man kryssa av alla grannländer, sedan hela Europa och sedan säkerligen hela väst med USA. Det sociala skyddsnätet är helt enkelt mycket bättre här än i andra delar av världen.

Det märks att du absolut inte förstått vad argumentet handlar om. Vi pratade inte om ekonomisk belastning utan om kulturassimilering. Frågan "tänk om du var tvungen att fly till x" handlar om hur du som västerlänning skulle reagera på en helt främmande kultur. Skulle du anpassa dig? Hur mycket av din egen kultur skulle du vara villig att ge upp? Det är intressant fråga. En fråga som du tydligen inte förstått.

Du har en väldigt positiv men tyvärr enligt mig naiv framtidsbild.

Precis som med människoraser finns det hundraser. Hundraser finns det många olika utav, och man har inte gjort någonting för att blanda alla dessa till en hundras. Varför? Jo, för att människor vill ha hundar med olika utseenden. Olika färg eller päls, mankhöjd eller vad som helst. Detta går naturligtvis INTE att applicera på människoraser, vi lever ju för fan i 2000-talet, men det jag vill få fram är att våra olika folkslag ger oss människor identitet. Våra folkslag (eller raser) är mer än pigmentet på vår hud och binder oss till vår kultur på ett sätt.

Vilken liknelse.. jag saknar ord.

Du verkar tro att ordet mångkultur innebär att någon slags massiv sammansmältning av existerande kulturer till en stor superkultur. Att vi kommer att dansa regndans i kyrkan i riktning mot mecka samtidigt som vi tänder rökelser och sjunger gospel. Det är inte mångkultur. Mångkultur syftar på flera kultur som lever i harmoni med varandra. Därav religionsfrihet och yttrandefrihet. Som du säger är vår kultur oftast vår identitet. Det fina med det demokratiska väst är att i alla fall såna som jag välkomnar folk att behålla sin identitet även när de kommer till ett annat land. Det är farligt nära rastänk att anta att den svenska kulturen kommer "urvattnas" om mer främmande kultur pumpas in.

För övrigt så kommer fortsatt "din kultur där, min kultur här" bara leda till fortsatta konflikter och krig. Att ta del av varandra leder till ökad förståelse.

En annan sak du tar upp om I-länder...

I-länder betyder absolut INTE länder som har samma kultur.

Du menar att om det bara hade funnits industrialiserade länder så hade alla vandrat över gränserna för att bli kära i varandra och bilda ett enda folkslag. Tanken är ju god, och skulle såklart utrota alla etniska fördomar och rasism. Men här spelar de olika ländernas kultur en för stor roll för att det ska vara realistiskt. Jag förstår ärligt talat inte resonemanget med att bara för att exempelvis hela Afrika skulle vara industrialiserat så skulle det bidra till din tanke om ett liknande folkslag.

(Nästan) hela Asien är idag industrialiserat, men det betyder Inte att vi ser många kineser i Sverige idag, förutom de som tvingas åka hit för att plocka bär och andra lågavlönade jobb för att klara sig och kunna ta sig hem igen med pengar åt sin familj.

Märker ord, much?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va? Det betvivlar jag starkt.

Att man inte får utöva en annan religion kan jag svälja, men att de skulle ta livet av alla som är inte muslimer?

Alla turister, forskare mfl som kommer dit då?

Eller du menar bara de som bor där permanent?

De som invandrat dit då? Det kan omöjligen finnas 100% muslimer där. Nåt låter fel tycker jag...

Det gäller medborgare i landet (men även turister och alla andra om man ska till Mekka där det är olagligt att ens komma inom 35 kilometer från staden om man inte är muslim och kan visa upp papper från en imam om det).

"Proselytizing by non-Muslims is illegal, and conversion by Muslims to another religion (apostasy) carries the death penalty"

Så eftersom man inte får vara icke-muslim och medborgare, och inte heller konvertera från Islam utan dödsstraff... måste man vara muslim om man vill bo i Saudi Arabien och/eller besöka staden Mekka.

Christian_Bypass_1212694_0.jpg

Dessutom måste man följa muslimska seder när man är där; t.ex. att man inte får äta eller dricka på offentlig plats, utan bara i hotellrummet, under ramadanmånaden. Så är det även i vissa andra länder i mellanöstern.

"Under the law, children of Saudi parents are considered Muslim, regardless of the country or the religious tradition in which they may have been raised. "

Dessutom, om man tittar bort till Pakistan... I det landet är det olagligt att säga någonting illa om Muhammed, oavsett om man menar det eller ej. Det är dödsstraff på det.

De hade en kristen minister som ville avskaffa den lagen (Blasphemy Law), men religiösa fanatiker sköt honom till döds.

----

Vad anser forumiterna om detta?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/alla-kriminella-ska-ut-ur-danmark_6261042.svd

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller medborgare i landet (men även turister och alla andra om man ska till Mekka där det är olagligt att ens komma inom 35 kilometer från staden om man inte är muslim och kan visa upp papper från en imam om det).

Alla vet att Saudi Arabien är ett hemskt land. Men bara för att de gör det behöver inte vi göra det. Det gäller att sätta ett gott exempel.

Synd att de inte specificerar vad en "utlänning" är. Är det en dansk medborgare född i ett annat land? Asylsökande? Flyktingar? Turister?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi pratade inte om ekonomisk belastning utan om kulturassimilering. Frågan "tänk om du var tvungen att fly till x" handlar om hur du som västerlänning skulle reagera på en helt främmande kultur. Skulle du anpassa dig? Hur mycket av din egen kultur skulle du vara villig att ge upp? Det är intressant fråga. En fråga som du tydligen inte förstått.

Jag förstod frågan, men man kan inte vända på steken så som du gjorde med dina exempel. En svensk sitter inte på normer från en religiös bok (tänk många muslimer I Sverige, som pga sin tro får svårare att integrera sig i landet). Sekulariserade svenskar är helt enkelt mer flexibla på att anpassa sig.

Vilken liknelse.. jag saknar ord.

Jag bemötte Vices argument för att alla folkslag, eller raser, skulle i framtiden bli en gemensam ras. Talar man om människoraser så är det VÄLDIGT svårt att inte låta otroligt kontroversiell i uttalanden. Min liknelse med hundar var väldigt trubbig men jag försökte övertyga varför just jag anser hans argument orimligt.

Det hör INTE till länders kulturer att ha propagandamaskiner som rullar hur "fiendeländerna" är.

Det har aldrig skett krig mellan två demokratier i världen. Länder kan enligt mig, förutsätt att folket i länderna har demokratiska och fria förhållanden fritt från propaganda, leva och acceptera hur folk har det i andra länder utan att ha en megafon i örat från ett teokratiskt eller kommunistiskt styre.

Däremot kan och leder "min kultur där, min kultur här" till bråk och våld INOM landet i fråga. Och när vi tar del av varandra så upptäcker vi att vi här i väst faktiskt har BÄTTRE värderingar än de från andra delar av världen. Inte annorlunda. BÄTTRE. (Det är helt oacceptabelt med våld mot kvinnor, vi har religionsfrihet, yttrandefrihet, frihet för homosexuella. Listan är lång.)

Redigerad av Panimala
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...