Jump to content

Oallokerat diskutrymme eller vad vi kallar det


Maimstream
 Share

Recommended Posts

Hejsan GTAsajten, det här är en okomplicerad och lättsvarad fråga, men först lite bakgrund: jag vet inte vad som hände, men min dator säger att "no such partion" existerar när jag försöker starta upp från hårddisken. Just nu använder jag en Ubuntu-skiva (för det är allt jag har) och gparted och allt det där säger: partion: unallocated, filesystem: unallocated. Min fråga är:

Betydet det här att allt på hårddisken ÄR borta eller kan det ligga där och skräpa och vara möjligt att få tillbaka?

Tacksam för svar, tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan GTAsajten, det här är en okomplicerad och lättsvarad fråga, men först lite bakgrund: jag vet inte vad som hände, men min dator säger att "no such partion" existerar när jag försöker starta upp från hårddisken. Just nu använder jag en Ubuntu-skiva (för det är allt jag har) och gparted och allt det där säger: partion: unallocated, filesystem: unallocated. Min fråga är:

Betydet det här att allt på hårddisken ÄR borta eller kan det ligga där och skräpa och vara möjligt att få tillbaka?

Tacksam för svar, tack på förhand!

tror det betyder att du måste formatera disken för att kunna använda den!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan GTAsajten, det här är en okomplicerad och lättsvarad fråga, men först lite bakgrund: jag vet inte vad som hände, men min dator säger att "no such partion" existerar när jag försöker starta upp från hårddisken. Just nu använder jag en Ubuntu-skiva (för det är allt jag har) och gparted och allt det där säger: partion: unallocated, filesystem: unallocated. Min fråga är:

Betydet det här att allt på hårddisken ÄR borta eller kan det ligga där och skräpa och vara möjligt att få tillbaka?

Tacksam för svar, tack på förhand!

Du har alltså använt datorn innan? Finns nog inget enkelt sätt att få igång den igen och samtidigt behålla filerna. Behöver troligen koppla in den i en annan dator och sen använda nått recovery program för att återställa filerna till en annan hårddisk och sen installera om operativsystemet och sen flytta över filerna till disken igen =P lång mening Weeeh

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tror det betyder att du måste formatera disken för att kunna använda den!
tror det betyder att du måste formatera disken för att kunna använda den
Såå långt har jag förstått. Men vad jag undrar är om jag typ kan på något sätt koppla in den i en annan dator och hitta allt som är kvar på den och kopiera allt från den innan eller om allt är borta för all framtid. Jag kommer inte på något vis åt att öppna den på min dator, så jag kan inte se, och jag kan inget om hårddiskar.

Du har alltså använt datorn innan? Finns nog inget enkelt sätt att få igång den igen och samtidigt behålla filerna. Behöver troligen koppla in den i en annan dator och sen använda nått recovery program för att återställa filerna till en annan hårddisk och sen installera om operativsystemet och sen flytta över filerna till disken igen =P lång mening Weeeh
Låter som en enda chans, så det ska jag testa! Tack för lite hopp. Har du (eller någon annan) tips på ett bra sånt program? (Helst så gratis som möjligt!)

Edit: Ja, det är min vardagsdator, den som jag gör allt på. Jag hade en extern hårddisk som pajade, så jag har inte kunnat ha allt på en säker plats på cirka ett halvår.

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En snabbisfråga till: jag kan inte montera min hårddisk när jag kör prövovarianten av Ubuntu från skivan, kan det betyda att den är omonterbar över huvud taget och inte alls går att koppla ihop med en annan dator?

Nej, den kan ha kraschat och då går det inte att mounta i vilken dator som helst. Jag är inte så haj på hårddiskar fast har för mig att det är master och slave som kan krångla kanske?

Hur gör du för att mounta i ubuntu? http://www.smorgasbord.net/how-to-install-second-hard-drive-in-ubuntu-linux/ ? Ser du sdX som du vet är den hdd du försöker mounta i fdisk?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...