Jump to content

Datorn startar inte


eminem33
 Share

Recommended Posts

Kom till pappa nu och där hade min syster stängt av datorn på knappen. Så när man startar datorn, när xp loggan ska komma upp. Så kommer de här om man vill starta i felsäkert läge upp istället.

Man kan välja vad som helst av dom 5 alternativen men direkt när xp loggan kommer upp så startas datorn om. Och man kommer tillbaka till dom fem altenativena .

Finns det något jag kan göra tex koppla ur o in moderkort.

Har ingen xp skiva hemma utan bara en win7 64bit o de klarar inte datorn av?

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom till pappa nu och där hade min syster stängt av datorn på knappen. Så när man startar datorn, när xp loggan ska komma upp. Så kommer de här om man vill starta i felsäkert läge upp istället.

Man kan välja vad som helst av dom 5 alternativen men direkt när xp loggan kommer upp så startas datorn om. Och man kommer tillbaka till dom fem altenativena .

Finns det något jag kan göra tex koppla ur o in moderkort.

Har ingen xp skiva hemma utan bara en win7 64bit o de klarar inte datorn av?

Tack på förhand :)

Du kan:

*Ta ur usb-saker

*Kolla att kablar sitter som dom ska

Men troligast får du försöka göra en formatering!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan:

*Ta ur usb-saker

*Kolla att kablar sitter som dom ska

Men troligast får du försöka göra en formatering!

Tog bort alla usb grejor och så men var lika dant ända.

Formentera om en dator har jag aldrig gjort förut. Kan jag göra det genom biosen? Isånna fall hur?

Edit: har ingen xp skiva hemma. Kan jag "köpa" xp och föra över det till ett usb minne?

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tog bort alla usb grejor och så men var lika dant ända.

Formentera om en dator har jag aldrig gjort förut. Kan jag göra det genom biosen? Isånna fall hur?

Edit: har ingen xp skiva hemma. Kan jag "köpa" xp och föra över det till ett usb minne?

Jadå, om du gör en bootbar usb.

Men innan det, testa ryck ut strömsladden så datorn är strömlös några minuter, sen pluggar du i den igen och testar.

Om det är en bärbar dator så ta ut batteriet också.

Är det en stationär dator så kan du även testa ta ur jumpern och sätta tillbaka den (så klart med datorn urkopplad).

Vad som är jumper får du googla efter, hinner inte skriva mer :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske kan va din hårddisk som börjar ge sig om min? Annars kolla om ram minnena sitter i som dem ska. Har du testat startat i fel säkert läge? Innan din syster stängde av datorn hade det hänt nåt eller har hon lagt in nåt olämpligt?. På tal om du ska lägga om windows om du har "skiva" med windows eller usb sticka så borde han läsa av det automatiskt när du startar om datorn.

När jag la in vista 32bit för att testa på denna dator så hade jag en "skiva" till det och vad jag minns så läste han av den skivan automatiskt så kom till installationen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske kan va din hårddisk som börjar ge sig om min? Annars kolla om ram minnena sitter i som dem ska. Har du testat startat i fel säkert läge? Innan din syster stängde av datorn hade det hänt nåt eller har hon lagt in nåt olämpligt?. På tal om du ska lägga om windows om du har "skiva" med windows eller usb sticka så borde han läsa av det automatiskt när du startar om datorn.

När jag la in vista 32bit för att testa på denna dator så hade jag en "skiva" till det och vad jag minns så läste han av den skivan automatiskt så kom till installationen direkt.

Ja, den kör igång automatiskt om skivan eller usbstickan är gjorda att vara bootbara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste man väl fixa i BIOS?

Vilken enhet som ska bootas först osv!

I BIOS väljer du vilken ordning datorn ska boota upp i.

Som standard är det CD, diskett (eller omkastat) och sen hårddisk.

Men det krävs mer än så, alla usbminnen har inte bootstöd.

Är iofs mer vanligt nu för tiden att dem har det, men det är inte ovanligt om man stöter på en man måste ordna själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I BIOS väljer du vilken ordning datorn ska boota upp i.

Som standard är det CD, diskett (eller omkastat) och sen hårddisk.

Men det krävs mer än så, alla usbminnen har inte bootstöd.

Är iofs mer vanligt nu för tiden att dem har det, men det är inte ovanligt om man stöter på en man måste ordna själv.

alla (utan tjorvprogram installerade) usbminnen har väl ändå bootstöd?, det är väl inte alltid BIOS har det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fixa sig ändå nu.

Pappa hitta skivan som kom med dator. Men när den försökte blota skivan så starta datorn om

Då fick pappa nog och har nu bestämt sig att han ska köpa en ny, o han vägrar köpa på komplett eller inet vilket jag föredrar. Men hitta en billig prisvärd dator på Elgiganten för 4999. 3 ghz 3gb ram och något random grafikkortet. Och mus med tangentbord

Lär ju räcka åt far min som bara änvänder datorn till att kolla mailen och Aftonbladet.

Tack alla :D

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fixa sig ändå nu.

Pappa hitta skivan som kom med dator. Men när den försökte blota skivan så starta datorn om

Då fick pappa nog och har nu bestämt sig att han ska köpa en ny, o han vägrar köpa på komplett eller inet vilket jag föredrar. Men hitta en billig prisvärd dator på Elgiganten för 4999. 3 ghz 3gb ram och något random grafikkortet. Och mus med tangentbord

Lär ju räcka åt far min som bara änvänder datorn till att kolla mailen och Aftonbladet.

Tack alla :D

lurendrejeri till 100% men nåja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fixa sig ändå nu.

Pappa hitta skivan som kom med dator. Men när den försökte blota skivan så starta datorn om

Då fick pappa nog och har nu bestämt sig att han ska köpa en ny, o han vägrar köpa på komplett eller inet vilket jag föredrar. Men hitta en billig prisvärd dator på Elgiganten för 4999. 3 ghz 3gb ram och något random grafikkortet. Och mus med tangentbord

Lär ju räcka åt far min som bara änvänder datorn till att kolla mailen och Aftonbladet.

Tack alla :D

Helt seriöst, köp inte det.

Våran lokala datorhandlare ger en bättre, BÄRBAR, för det priset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fixa sig ändå nu.

Pappa hitta skivan som kom med dator. Men när den försökte blota skivan så starta datorn om

Då fick pappa nog och har nu bestämt sig att han ska köpa en ny, o han vägrar köpa på komplett eller inet vilket jag föredrar. Men hitta en billig prisvärd dator på Elgiganten för 4999. 3 ghz 3gb ram och något random grafikkortet. Och mus med tangentbord

Lär ju räcka åt far min som bara änvänder datorn till att kolla mailen och Aftonbladet.

Tack alla :D

Som kobbe och wu zi mu sa köp inte därifrån samt du kan få den datorn för nån tusen lapp billigare också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fixa sig ändå nu.

Pappa hitta skivan som kom med dator. Men när den försökte blota skivan så starta datorn om

Då fick pappa nog och har nu bestämt sig att han ska köpa en ny, o han vägrar köpa på komplett eller inet vilket jag föredrar. Men hitta en billig prisvärd dator på Elgiganten för 4999. 3 ghz 3gb ram och något random grafikkortet. Och mus med tangentbord

Lär ju räcka åt far min som bara änvänder datorn till att kolla mailen och Aftonbladet.

Tack alla :D

Ingår skärm i ett sådant pris eller är det bara burken?

För jag plockade, med Curlys hjälp, ihop en dator som jag, enligt din korta beskrivning och enligt min okunniga mening, tror är snäppet värre än den datorn du beskriver. 3 634 för bara burken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...