Jump to content

Routerhjälp


spajdermän
 Share

Recommended Posts

Ok, pojkar små, det är så att jag skulle behöva lite hjälp. Sitter på fiber från Tele2 på 100 Mbit/s och funderar på hur det egentligen står till med routers till sådant här.

Hade tidigare en sådan där "standardrouter" från d-link som enbart klarade hastigheter på typ 10 Mbit/s och fick därför för mig att det var dags att uppdatera routern när Tele2 uppdaterade hastigheterna (hade tidigare 10). Gick således på närmaste Elgiganten för att få hjälp och blev rekommenderad en Jensen Air:Link 29150 som påstods klara 150 Mbit/s. Kopplade upp, och det fungerar!

Nu så till problemet:

Enligt bredbandskollen får jag bara ut 12 ner / 9 upp med trådlös anslutning men 85 / 10 när jag ansluter med nätverkskabel.

Vad är fel? Varför fungerar det inte? :(

Gäller inte det angivna 150 Mbit/s för trådlös anslutning?

Är det något fel med uppkopplingen/nätverkskortet/whatever?

Ska jag lämna tillbaka routern och leta vidare (jag hade ju trots allt förväntat mig att lägga 1000-1500kr och inte 450kr :P )?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Känner mig helt lost i den här routervärlden :(

PS. Kanske ska tillägga att det är den trådlösa anslutningen som kommer att användas eftersom vi är två personer i hushållet, samt att det inte handlar om räckvidd eftersom lägenheten i fråga enbart ligger på 22 m^2. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, pojkar små, det är så att jag skulle behöva lite hjälp. Sitter på fiber från Tele2 på 100 Mbit/s och funderar på hur det egentligen står till med routers till sådant här.

Hade tidigare en sådan där "standardrouter" från d-link som enbart klarade hastigheter på typ 10 Mbit/s och fick därför för mig att det var dags att uppdatera routern när Tele2 uppdaterade hastigheterna (hade tidigare 10). Gick således på närmaste Elgiganten för att få hjälp och blev rekommenderad en Jensen Air:Link 29150 som påstods klara 150 Mbit/s. Kopplade upp, och det fungerar!

Nu så till problemet:

Enligt bredbandskollen får jag bara ut 12 ner / 9 upp med trådlös anslutning men 85 / 10 när jag ansluter med nätverkskabel.

Vad är fel? Varför fungerar det inte? :(

Gäller inte det angivna 150 Mbit/s för trådlös anslutning?

Är det något fel med uppkopplingen/nätverkskortet/whatever?

Ska jag lämna tillbaka routern och leta vidare (jag hade ju trots allt förväntat mig att lägga 1000-1500kr och inte 450kr :P )?

Tacksam för all hjälp jag kan få! Känner mig helt lost i den här routervärlden :(

PS. Kanske ska tillägga att det är den trådlösa anslutningen som kommer att användas eftersom vi är två personer i hushållet, samt att det inte handlar om räckvidd eftersom lägenheten i fråga enbart ligger på 22 m^2. DS.

Funderar på om det är i datorn begränsningen ligger!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är på det viset alltså. Jo, visst har de båda laptoparna något år på nacken. Finns det något enkelt sätt att kolla vad man har för nätverkskort samt vad det egentligen går för?

Det beror ju på vilket operativsystem du använder men i Windows 7 kan man -> Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> Nätverksanslutningar och se vad enheten heter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på vilket operativsystem du använder men i Windows 7 kan man -> Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> Nätverksanslutningar och se vad enheten heter.

Windows 7 it is. Dock har jag på engelska så jag är inte hundra på att jag gick exakt den vägen du beskrev, men det verkar vara Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network Connection. På länken står bl. a att läsa "Performance: Typical indoor range of 40 ft (12 m) @ 54 Mbps..." så jag antar att det bara stödjer hastigheter upp till 54 Mbit/s, right?

Antar att nätverkskort inte är så svåra att byta, men hastighetsförlusten måste väl ändå bero på fler saker än så? Dessutom kanske det är dags att uppgradera sig i datorväg inom en inte alltför lång framtid.

Jag kanske är helt ute och cyklar, jag vet inte :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade även detta som verkar sammanfatta datorns komponenter:

"More details about my computer

Processor: Intel® Core2 Duo CPU T5250 @ 1.50GHz

Memory: (RAM) 4,00 GB

Graphics: Mobile Intel® 965 Express Chipset Family

Gaming graphics: 358 MB Total available graphics memory

Primary hard disk: 45GB Free (149GB Total)

Windows 7 Ultimate

System

--------------------------------------------------------------------------------

Manufacturer ASUSTeK Computer Inc.

Model F3E

Total amount of system memory 4,00 GB RAM

System type 32-bit operating system

Number of processor cores 2

64-bit capable Yes

Storage

--------------------------------------------------------------------------------

Total size of hard disk(s) 288 GB

Disk partition (C:) 45 GB Free (149 GB Total)

Disk partition (D:) 28 GB Free (139 GB Total)

Media drive (E:) CD/DVD

Graphics

--------------------------------------------------------------------------------

Display adapter type Mobile Intel® 965 Express Chipset Family

Total available graphics memory 358 MB

Dedicated graphics memory 0 MB

Dedicated system memory 64 MB

Shared system memory 294 MB

Display adapter driver version 8.15.10.1930

Primary monitor resolution 1280x800

DirectX version DirectX 10

Network

--------------------------------------------------------------------------------

Network Adapter Atheros L1 Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Controller

Network Adapter Intel® PRO/Wireless 3945ABG Network Connection

Notes

--------------------------------------------------------------------------------

The gaming graphics score is based on the primary graphics adapter. If this system has linked or multiple graphics adapters, some software applications may see additional performance benefits."

Kanske är till någon hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...