Jump to content

Lån/Avbetalning


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Hello there!

Satt o tittade på en ny TV då min gamla börjar gå åt helvete och tittade på alternativet att delbetala TV:n.

•12 mån: kr 916:-/mån Kreditköpspris: 11.660.

•24 mån: kr 499:-/mån Kreditköpspris: 13.060.

•36 mån: kr 361:-/mån Kreditköpspris: 14.512.

Vid delbetalning tilkommer 35 kr i månadsavgift och 250 kr i

uppläggningskostnad/kund. Kreditköpspris för denna produkt: 14.512 kr

(inkl. effektiv ränta). Allmänna villkor och effektiv ränta.

Vid köp av flera produkter blir din totala kreditkostnad lägre.

Det som förbryllar mig i texten ÄR:

I stort sett hälften. Effektiv ränta? De förklaringar jag har hittat gäller om jag skulle sätta in pengar på ett konto med effektiv ränta och ser ut ungfär som följer:

Jag har en summa, får 5% ränta på den summan. Eftersom att jag får flera utbetalningar av räntan och den är effektiv så får jag summan+ränta första gången och nästa gång får jag (summa+ränta)+ränta och får med andra ord ca 5,1% ränta egentligen.

Hängde ni med? Ah i vilket fall som helst. Hur tillämpar man något sånthär när det är JAG som betalar ränta? Får jag betala lite mindre för varje gång jag betalar av eller kommer summan jag är skyldig att öka pga räntan?

Kan någon förklara det för mig så att jag förstår? Jag lovar att vara en duktig elev. För jag menar blir inte totala kostnaden mer än 14000 för den så är det helt ok. Men flyger det iväg i mer blir det ju bara onödigt.

Plus att jag ändå tänkte betala av en ganska stor summa redan i början så själva "skulden" blir ju inte lika hög.

I vilket fall som helst vore det super om det fanns någon där ute som kan allt om det här och kunde hjälpa mig förstå det hela. Inte säkert att det resulterar i ett köp ändå men det är ju bra att veta inför framtiden ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan vara lite fel ute här men jag har för mig att "effektiv ränta" helt enkelt betyder räntan inklusive alla avgifter. Om räntan på ett kreditköp är 1% men sedan tillkommer det massa avgifter så är den "effektiva räntan" högre än så. Så är det 14512 med effektiv ränta så ska det vara 14512 inklusive alla avgifter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan vara lite fel ute här men jag har för mig att "effektiv ränta" helt enkelt betyder räntan inklusive alla avgifter.

Ja, effektiv ränta är den totala kostnaden för att ta ett lån.

Det kommer inte att kosta mer än 14 512 kr. Ju fler gånger du lägger upp betalningen på desto högre effektiv ränta eftersom det tillkommer fler aviavgifter (samt mer ränta om det drar ut på tiden).

Men har man mer IQ än en fiskmås så går man någon annanstans där avbetalningen är mer förmånlig än Kompletts med 25-30 % ränta. Det finns ju ränte- och avgiftsfri avbetalning!* Vissa glömmer bort att vanliga banker kan låna ut pengar även till såna här saker.

*Existerar för kreditinstituten som får skulden av t.ex. Elgiganten vet att ett antal procent av kunderna inte kommer sköta betalningarna; dröjsmålsränta och avgifter deluxe!

Redigerad av Curly
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Curly: Visst får du garanterat mindre ränta på ett privatlån på banken, men dom flesta banker har ett minimumbelopp på privatlån och dessutom längre bindningstider.

Jovisst finns det många såna begränsningar. Gick snabbt in på Nordea, de lånar ut 10 papp utan säkerhet på 1 år till en kostnad på 885 kr (beräknat på kundnivån check-in, 18-28 år). Om Nordea gör det kan jag garantera att fler seriösa banker gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst finns det många såna begränsningar. Gick snabbt in på Nordea, de lånar ut 10 papp utan säkerhet på 1 år till en kostnad på 885 kr (beräknat på kundnivån check-in, 18-28 år). Om Nordea gör det kan jag garantera att fler seriösa banker gör det.

Absolut, dom flesta har dock 10-20k i minimumbelopp. Ville bara klargöra så folk inte får för sig att dom kan gå in till närmsta bank och ta ett lån för ett nytt spel eller dyl. för dom inte har pengar för stunden. SMS lån är inte heller något man ska använda till sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...