Jump to content

Photoshop hjälp


Pixiegnom
 Share

Recommended Posts

Hej, hallå, den här tråden kanske passar bättre i Dator & Teknik-forumet???

Iallafall, jag har fått i uppgift att editera en bild på en palm och det jag ska åstadkomma är detta:

  • Grönare palmblad
  • Klarblå himmel
  • Turkosgrönt hav
  • Blåtonad skugga och sten

Men iallafall, det jag undrar är om jag ska markera t.ex bladen och sen gå in och fiffla med färgkanaler, eller behöver man inte markera??? Det är ju ett helvete att markera och undvika alla småsaker. :(

Bifogar bilden också.

help plz! <3

post-11524-055907400 1289313674.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, hallå, den här tråden kanske passar bättre i Dator & Teknik-forumet???

Iallafall, jag har fått i uppgift att editera en bild på en palm och det jag ska åstadkomma är detta:

  • Grönare palmblad
  • Klarblå himmel
  • Turkosgrönt hav
  • Blåtonad skugga och sten

Men iallafall, det jag undrar är om jag ska markera t.ex bladen och sen gå in och fiffla med färgkanaler, eller behöver man inte markera??? Det är ju ett helvete att markera och undvika alla småsaker. :(

Bifogar bilden också.

help plz! <3

Himmelen är ju redan klarblå och havet redan turkostgrönt. Men men, vill man överdriva dessa hade jag kört på Image>Adjustments>Replace Color. Använde bara det och skruvade och meckade med hue/lightness/satuation, då blev det så här fult ;)

post-1487-064695400 1289340682.jpg

Tips om du vill markera bra: Använd feather på kanske 10 pixlar så blir kanterna runda. Replace color ändrar enbart de färgerna man väljer så där räcker det med att markera väldigt grovt (bara så att inte vattnet och himmelen är i samma t.ex)

Redigerad av The Dude
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Content aware fill borde ju kunna fixa himmeln utan problem, med minsta möjliga ansträngning. Men det beror ju lite på vilka krav det är på förändring och dylikt.

Ingen aning om vad det är. Kan även nämna att mitt PS är på svenska.tongue_1181744_0.gif

Himmelen är ju redan klarblå och havet redan turkostgrönt. Men men, vill man överdriva dessa hade jag kört på Image>Adjustments>Replace Color. Använde bara det och skruvade och meckade med hue/lightness/satuation, då blev det så här fult ;)

Tips om du vill markera bra: Använd feather på kanske 10 pixlar så blir kanterna runda. Replace color ändrar enbart de färgerna man väljer så där räcker det med att markera väldigt grovt (bara så att inte vattnet och himmelen är i samma t.ex)

Wow, tack! Får ta och spana in det där.smile_1181703_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...