Jump to content

Ny dator snart


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Vet att jag har tjatat om en ny dator ett tag men snart kommer ja ha mer pengar att röra mig för så då blir det en ny dator.

Känner att jag behöver en ny dator snart men som sagt min ekonomi är dålig just nu då mina pengar försvinner nästan alltid varje månad. Så tänkte tills nästa år eller när som helst så ska jag köpa en ny dator då jag ser att denna dator börjar inte klara en del spel längre. Fast det har gått bra att spela MW2 BC2 och Mafia 2 samt Metro 2033. Visst jag får ju köra på låg/medium grafik. Så Curly eller nån annan vad bör jag skaffa för delar till en ny dator? Eller är det värt att vänta tills nästa år då fler saker kommer ut?

Och är det värt att uppgradera sitt HD4850 till nåt nyare? För jag tänkte en budget på 7-10 tusen och blir att spara lite nu samt när jag nu får mer pengar att röra mig på så kommer jag slå till direkt med en ny dator. Kommer nu iallafall få 1600kr samt mina 1050kr men dem där 1600kr kommer jag spara undan och sätta på ett sparkonto till jag har råd med en ny dator. Men kanske lite tidigt nu såfall att planera dator delar etc. Men iallafall en budget på 7-10 tusen och har lite andra saker som kan sparas från denna dator.

EDIT: OS kan jag försöka fixa själv då blir det windows 7 professional eller windows 7 ultimate vilket skulle rekommenderas?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teknikmässigt är det väntetider just nu! Denna månad släpps nya grafikkort, troligtvis både från ATI och Nvidia. I december släpps lite mer grafikkort (dock i de övre prisklasserna som inte bör vara intressant)

Vid årsskiftet släpper Intel nya prossesorer samt en ny generation SSD (ska vara billig men det får man se) (du lär ändå inte köpa SSD)

Så, det är i dagsläget bättre att vänta ett tag.

Rent personligt för dig tycker jag att det är lika att vänta! Du har ju redan en dator som klarar Låg/Medium och den lär klara sig ett tag till!

Ditt grafikkort skulle behöva en uppgradering men avvakta tills slutet av denna månad!

Skulle behöva övriga specs också ifall det bara är värt att uppgradera grafikkortet!

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teknikmässigt är det väntetider just nu! Denna månad släpps nya grafikkort, troligtvis både från ATI och Nvidia. I december släpps lite mer grafikkort (dock i de övre prisklasserna som inte bör vara intressant)

Vilka syftar du på då? HD6900 och GTX500 släpps väl denna månad och kommer alla vara dyra (allt beroende på vad man jämför med). De 'billiga', HD6800, har ju redan släppts.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka syftar du på då? HD6900 och GTX500 släpps väl denna månad och kommer alla vara dyra (allt beroende på vad man jämför med). De 'billiga', HD6800, har ju redan släppts.

Fuderade just på hur mycekt man ska slänga på grafikkortet! Kanske är det mest jag som befinner mig i väntetider :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta min okunnighet men vad är SSD? Mina specs för övrigt är:

P4: 3.40GHz(oklockad)

Ram: 1gb

Grafikkort: ATI HD4850

Moderkort: Phoenix nånting

HDD: 500gb

Ja det är lite underligt att jag har kunnat spela GTA IV Mafia 2 MW2 BC2 Metro 2033. Kan även notera att datorn har några år på nacken 3-4år gammal är datorn.

EDIT: Kan även tillägga att jag vill prova mig på AMD processorer har kört med intel 2 gånger samt en av de lite nyare då jag har suttit vid farsans dator och spelat. Tror morsan har AMD processor i sin tycker den funkar rätt så skapligt. Men jag ska inte uttrycka mig så mycket då jag är inte så insatt i allt.

EDIT igen: Vad är skillnaden egentligen att köpa en färdig dator från siba/elgiganten/onoff. Egentligen? Och många rek ju även att man ska plocka ihop sin egen dator har det nåt med prestandan att gö?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT igen: Vad är skillnaden egentligen att köpa en färdig dator från siba/elgiganten/onoff. Egentligen? Och många rek ju även att man ska plocka ihop sin egen dator har det nåt med prestandan att gö?

För dessa kedjor säljer datorerna till överpriser, som jag uppfattat det. En dator på Onoff för 9995 kr kanske egentligen är värd... 6995?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Kan även tillägga att jag vill prova mig på AMD processorer har kört med intel 2 gånger samt en av de lite nyare då jag har suttit vid farsans dator och spelat. Tror morsan har AMD processor i sin tycker den funkar rätt så skapligt. Men jag ska inte uttrycka mig så mycket då jag är inte så insatt i allt.

EDIT igen: Vad är skillnaden egentligen att köpa en färdig dator från siba/elgiganten/onoff. Egentligen? Och många rek ju även att man ska plocka ihop sin egen dator har det nåt med prestandan att gö?

AMD är sämre och drar mer ström, har man råd köper man Intel. Vill man ha maximerad spelprestanda och har begränsad budget är AMD ofta ett bra alternativt eftersom man då får mer pengar att lägga på grafikkort.

SSD är en lagringsenhet (hårddisk) utan rörliga delar, ett jävligt dyrt och snabbt, överdimensionerat minneskort ungefär.

För dessa kedjor säljer datorerna till överpriser, som jag uppfattat det. En dator på Onoff för 9995 kr kanske egentligen är värd... 6995?

True dat, delvis. Problemet är att dessa datorer är felbalanserade om det är en speldator man söker. 8GB RAM och 2TB hårddisk parat med ett värdelöst grafikkort. Kvalitetschassin, god kylning och låg ljudnivå har de aldrig hört talas om.

På tal om felbalansering: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/AWAURA4858SE/alienware-aurora

HD5770 plockar man in i speldatorer för 5 000 kr, alltså riktiga budgetbyggen. Här har de vattenkylt (förmodligen ganska dåligt) datorn och tar 18 000 kr för det.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag har fattat det rätt så ska ja köra med intel med min budget som jag har angett eller tvärtom att köra med AMD? För jag vill ju kunna spela på medium/high grafik så det ser någon lunda bra ut. Fast huvudsaken är bara att jag kan också spela spelet. Iofs så kan jag iallafall spara högtalare skärm tangentbord och mus samt grafikkort om det nu skulle behövas om det inte blir att jag byter upp mig. Hur länge klarar jag mig såfall med den budgeten jag har angett menar hur länge det tar innan jag måste byta upp mig igen.

Sen kanske en liten off fråga. Vet en som köpte 12-16gb ram eller vad det nu var till sin dator som är några år gammal är det ens värt då med tanke om man får ut så mycket ram? vad jag vet så spelade han typ bara Football manager samt CSS. Vad jag såg iallafall under den tiden jag pratade med han.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska köra med AMD eller Intel beror på hur mycket grafikprestanda du vill ha. Ditt HD4850 kommer flaska fruktansvärt mycket om du köper en modern, högpresterande quadcore. Grafikkortet sätter gränserna i spel. Hur länge du klarar dig går aldrig att svara på eftersom dina krav och den tekniska utvecklingen kan ändras respektive påskyndas.

Hur mycket krut i burken du behöver beror också på vilken skärm du använder. High settings med AA i 1280x1024 är inte så där jättekrävande, höjer man till 1920x1080 blir det något helt annat.

Allt över 8GB RAM är helbefängt om man inte sysslar med väldigt speciella och krävande saker. 4GB räcker gott och väl i en vanlig speldator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...