Jump to content

Dags för en ny dator?


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Skulle gå upp i tid här om dagen för att köra igång med min powerlvling på shamanen när plötsligt min dator vägrar starta (den har inte startat än så jag antar att den har "dött"...) Anyway, tänkte jag skulle passa på att köpa en ny dator på komplett nu när det är mellandags rea men problemet är att den mer "tekniske" av mina kamrater har åkt utomlands och jag har lite problem att välja/plocka ihop en bra speldator då min kunskap är begränsad inom ämnet men jag har vissa krav. :)

Till och börja med tänkte jag fråga: Är någon av dessa färdigbyggda dator från komplett prisvärda eller skulle jag tjäna på att köpa delarna nu under rea:an och vänta tills min kompis kommer hem?

Komplett Gamer Premium - AMD Vision Black

Komplett Gamer Premium i35

Om någon här har lite skicklighet och kan hjälpa mig välja ut en dator i delar (om ni anser det mer prisvärt dvs.) så försök hålla er inom 10-13k men jag kan sträcka mig till 14 om det skulle behövas. :)

Tack på Förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad du ska köpa beror på hur högt du värdesätter kringutrustningen. Behöver du ingen alls kan du få roligare grejer internt till lägre pris. Behöver du inte OS kan du få roligare grejer internt osv. Det som är kul med HD6850 i Crossfire är att de presterar som HD5850 i CF fast till 100W lägre strömförbrukning (och därmed värmeutveckling). Vill du verkligen ha grafikkraft kan du skaffa HD6870 i Crossfire. Intel-datorn med GTX470 och monsterhögtalare hänger ju inte alls med grafikmässigt, där ligger mycket pengar i högtalarna.

Ja, vad värdesätter du? Kan påpeka att AMD-datorn, Kompletts alltså, kommer låta åt helvete mycket eftersom AMD:s referenskylare är duktig på att låta mycket. Kompletts Intel-dator är dåligt konfigurerad med seg lagringsdisk som primär hårddisk.

Angående mina alternativ: Lägg till montering och kringutrustning om du vill ha. AMD-datorn på Komplett ger bra värde för pengarna om du vill ha ihopbyggt och kringutrustning.

Och jag kan påpeka att alternativen i denna prisklass är så många att man kan spy, särskilt om du inte specificerar exakt vilka komponenter du måste ha till ditt nya system. ^_^

post-848-002678100 1288467158.png

post-848-082910800 1288467159.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det snabba svaret Curly :)

Det enda krav jag egentligen har är väl att den ska ha en i7 / likvärdig processor och ett DX11 kort. Hårddisk är inte så viktigt för det har jag, möjligtvis en liten snabb för att ha operativsystemet på och OS har jag så det är inget problem det heller. :>

Edit: ATI Vs Nvidia? Vilket är att föredra? Har ett 250Gts nu och det är jag hel nöjd med, hur är Ati i förhållande mot Nvidia i kvalité?

Min kompis hjälpte mig lite snabbt över skype. Vi hade inte mycket tid och jag kan ha missat nåt för när han tittade på det blev det dyrare än när jag la in det i kundkorgen.

75149533.th.jpg

Edit2: Såg nu att jag hade missat nätaggregatet. My bad >_<

Redigerad av Ante_freeman
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte för 5 öre satsat på ett 460 om du ska spela spel! Det grafikkortet kommer att flaskhalsa allt annat så det bara sjunger om det! Är 100% bättre att ha bra grafikkort än CPU!

Tror AMD phenom X4 är att satsa på såvida du inte ska rendera eller göra något annat som drar mycket CPU.

Ska du ha en SSD måste jag höja ett varningens finger! Du bör veta vad du ger dig in på! Såvida du inte tar det färdigmonterat från tex Inet.se men kräver ändå viss påläsning! Man bör tex inte defragmentera en SSD och ifall du ska installera den själv kan du ränka med en del tjorv! Tar troligen någon timme att fixa allt själv!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte för 5 öre satsat på ett 460 om du ska spela spel! Det grafikkortet kommer att flaskhalsa allt annat så det bara sjunger om det! Är 100% bättre att ha bra grafikkort än CPU!

Notera att han har plockat 2 460.

Ska du ha en SSD måste jag höja ett varningens finger! Du bör veta vad du ger dig in på! Såvida du inte tar det färdigmonterat från tex Inet.se men kräver ändå viss påläsning! Man bör tex inte defragmentera en SSD och ifall du ska installera den själv kan du ränka med en del tjorv! Tar troligen någon timme att fixa allt själv!

Huh? Min kompis som aldrig hade monterat en dator tidigare köpte en SSD, tror inte han hade några problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det snabba svaret Curly :)

Det enda krav jag egentligen har är väl att den ska ha en i7 / likvärdig processor och ett DX11 kort. Hårddisk är inte så viktigt för det har jag, möjligtvis en liten snabb för att ha operativsystemet på och OS har jag så det är inget problem det heller. :>

Edit: ATI Vs Nvidia? Vilket är att föredra? Har ett 250Gts nu och det är jag hel nöjd med, hur är Ati i förhållande mot Nvidia i kvalité?

Min kompis hjälpte mig lite snabbt över skype. Vi hade inte mycket tid och jag kan ha missat nåt för när han tittade på det blev det dyrare än när jag la in det i kundkorgen.

75149533.th.jpg

Edit2: Såg nu att jag hade missat nätaggregatet. My bad >_<

Att köpa S1366 i7 just nu är inget att rekommendera. Dels så är prestandan hos S1156 likvärdig och dels så byts båda plattformarna ut snart, då är det vettigare att köpa den billigare plattformen (som dessutom drar mindre ström). Intel släpper Sandy Bridge S1155 (5 istället för 6 på slutet alltså) senast den 6 januari och S1366:s uppföljare kommer senare under 2011 (för övrigt heter socketen just 2011).

AMD krossar Nvidia när det gäller prestanda per watt, men vissa menar att Nvidia håller högre kvalitet på sina drivrutiner och särskilt SLI (dubbla grafikkort). Testar nu visar emellanåt att AMD:s HD6000-kort skalar snuskigt bra i Crossfire, vilket tyder att de fått ordning på Crossfire-profilerna. Finns också de som påstår att AMD:s kort fps-droppar friskt, att Nvidia håller högre lägsta-FPS. Mycket av detta är dock fanboy-dravel. Tror inte att du får problem med någon tillverkare, hårdvaran kommer inte att gå sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Notera att han har plockat 2 460.

Huh? Min kompis som aldrig hade monterat en dator tidigare köpte en SSD, tror inte han hade några problem med det.

Frågan är ju då hur bra hastigheter han får ut! Det fungerar ju direkt men ger oftast inte optimal hastighet! Ett SSD-benchmark skulle vara att fördra så han kan se om han får ut allt ur sin SSD!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte för 5 öre satsat på ett 460 om du ska spela spel! Det grafikkortet kommer att flaskhalsa allt annat så det bara sjunger om det! Är 100% bättre att ha bra grafikkort än CPU!

Tror AMD phenom X4 är att satsa på såvida du inte ska rendera eller göra något annat som drar mycket CPU.

Ska du ha en SSD måste jag höja ett varningens finger! Du bör veta vad du ger dig in på! Såvida du inte tar det färdigmonterat från tex Inet.se men kräver ändå viss påläsning! Man bör tex inte defragmentera en SSD och ifall du ska installera den själv kan du ränka med en del tjorv! Tar troligen någon timme att fixa allt själv!

Curly: Vilka saker tycker du jag borde byta ut då och mot vad i så fall? :)

Siana,Kobbe: WTF are you talking about? :mellow:

Läs inlägget ovan?

Att ha en SSD är nämligen inte lika lätt som en vanlig hårddisk! Man måste bla använda rätt Sata utgång på moderkortet och ha lite olika saker aktiverat i BIOS när man installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

19541.png

Välj bort HDD och SSD om du inte vill ha.

Välj de grafikkort du vill ha, HD6870 mest högljudda men bäst.

HD6850 ger bäst prestanda för pengarna.

GTX460 blir, med ganska liten marginal, sämst. HD6850 CF drar cirka 100W mindre än GTX460 SLI.

Välj bort byggnation om din kompis eller du själ vill/kan göra det.

Och köp från vilken butik du vill. Kom ihåg att Komplett har snordyr frakt när chassin är inblandade.

Var jag lite jävlig nu som gav dig massa alternativ? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Välj bort HDD och SSD om du inte vill ha.

Välj de grafikkort du vill ha, HD6870 mest högljudda men bäst.

HD6850 ger bäst prestanda för pengarna.

GTX460 blir, med ganska liten marginal, sämst. HD6850 CF drar cirka 100W mindre än GTX460 SLI.

Välj bort byggnation om din kompis eller du själ vill/kan göra det.

Och köp från vilken butik du vill. Kom ihåg att Komplett har snordyr frakt när chassin är inblandade.

Var jag lite jävlig nu som gav dig massa alternativ? :P

"Yes indeed"

Hur mycket prestanda förlorar jag på att köra I5 med 4gig ram istället för I7 med 6gig när det kommer till spel? (Allså det det jag menar om det har nån större påverkan när man väl spelar a.k.a fps problem i framtiden som jag har/hade med min nuvarande dator när jag spelar BC2 >_<)

Hur mycket skulle jag tjäna på att köpa 2st 6870?

Blir det stor skillnad med SSD?

och vad fan är Scythe Ninja3!? It sounds pretty cool :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går alla moderkort bra med SLI och CF?

Nej, men detta gör. SLI & CF på samma är unikt för de nuvarande Intel-plattformarna. AsRock P55 Pro, Gigabyte P55A-UD4 och Asus P7P55D-E Pro är tre andra exempel.

Hur mycket prestanda förlorar jag på att köra I5 med 4gig ram istället för I7 med 6gig när det kommer till spel? (Allså det det jag menar om det har nån större påverkan när man väl spelar a.k.a fps problem i framtiden som jag har/hade med min nuvarande dator när jag spelar BC2 >_<)

Hur mycket skulle jag tjäna på att köpa 2st 6870?

Blir det stor skillnad med SSD?

och vad fan är Scythe Ninja3!? It sounds pretty cool :ph34r:

Du lär inte märka någon skillnad. GTS250 klarar inte riktigt av BC2 i hög upplösning med lite ögongodis, sedan kanske din processor också är lite i underkant.

HD6870 CF är cirka 15-20 % bättre än HD6850 CF.

Vissa får stånd av skillnaden, andra tycker det är pengar i sjön. Har inte testat själv, men vill. :(

IT'S A NINJA, IN YOUR COMPUTERS! Nej, men det är en processorkylare. Den som följer med processorn blir väldigt tråkig att lyssna på i längden, samt att den ger höga temperaturer. Läs kundrecensionerna på Inet om du ska montera den själv så du vet hur man gör med fläktkontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men detta gör. SLI & CF på samma är unikt för de nuvarande Intel-plattformarna. AsRock P55 Pro, Gigabyte P55A-UD4 och Asus P7P55D-E Pro är tre andra exempel.

Du lär inte märka någon skillnad. GTS250 klarar inte riktigt av BC2 i hög upplösning med lite ögongodis, sedan kanske din processor också är lite i underkant.

HD6870 CF är cirka 15-20 % bättre än HD6850 CF.

Vissa får stånd av skillnaden, andra tycker det är pengar i sjön. Har inte testat själv, men vill. :(

IT'S A NINJA, IN YOUR COMPUTERS! Nej, men det är en processorkylare. Den som följer med processorn blir väldigt tråkig att lyssna på i längden, samt att den ger höga temperaturer. Läs kundrecensionerna på Inet om du ska montera den själv så du vet hur man gör med fläktkontrollen.

Tyvärr lär jag nog säga att mitt 250 är den starkaste komponenten jag har ;< (har en AMD X2 5600+ & 3gig ram) så en uppgradering var nog bara en tidsfråga...

Men det låter ju bra men är inte 4gig ram på väg att bli lite...weak? Vill inte behöva köpa mer om 1-1.5 år...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, X2 5600+.. usch. Inte konstigt att BC2 laggar. :rolleyes:

4GB RAM räcker till allt spelande. Det är så löjligt enkelt att uppgradera om du finner motsatsen. Då är det 8GB (4x2GB, dualchannel) som gäller till S1156, bara S1366 som är anpassat för 6GB (3x2GB, trichannel). Corsairs XMS3-serie kommer nästan garanterat att finnas kvar så länge DDR3 finns kvar, alltså inga problem att hitta senare. Å andra sidan är RAM billigt just nu, gör som du vill!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, X2 5600+.. usch. Inte konstigt att BC2 laggar. :rolleyes:

4GB RAM räcker till allt spelande. Det är så löjligt enkelt att uppgradera om du finner motsatsen. Då är det 8GB (4x2GB, dualchannel) som gäller till S1156, bara S1366 som är anpassat för 6GB (3x2GB, trichannel). Corsairs XMS3-serie kommer nästan garanterat att finnas kvar så länge DDR3 finns kvar, alltså inga problem att hitta senare. Å andra sidan är RAM billigt just nu, gör som du vill!

There is no need for sarcasm, cuz I'm still shooting, I'm stil getting headshots, Like BOOM HEADSHOT, BOOOM HEADSHOT!! :D

Fast jag måste säga att det underlättade att "äga" på min kompis dator när man faktist har över 25fps...

Processorn har jag inte bestämt mig på än men det blir iallafall 6850 CF :D

Redigerad av Ante_freeman
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En SSD ger inte direkt någon spelprestanda! Bara diverse laddningstider (som ändå är rätt obetydliga i en modern dator) men datorn blir ruskigt snabb i övrigt! Du kan till exempel öppna ett 10-tal program samtidigt på bara någon sekund, OS startar snabbare osv.

Vill du BARA ha spelprestande kan du låta bli SSD:n

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...