Jump to content

ArcaniA: Gothic 4


Crusader
 Share

Recommended Posts

Jag testar just nu demot och undrar om någon annan har testat det och vad de tycker?

Själv har jag lite blandade känslor. För det första så är det uppenbart att det är företagets första stora RPG (det är inte samma som gjorde de första 3). Grafiken shiftar mellan att vara OK och dålig men inget som stör mig sådär jättemyckt. Karaktärerna rör sig lite stelt t ex när man går så hamnar man oftast uppe på tunnor och stora stenar utan att karaktärens animationer förändras, vissa röstskådespelare är rätt usla, konverteringen till konsoll har gjort att texter är extremt små (på PC hamnar man ju närmare skärmen). Man verkar också kunna går in i folks hus och plocka vad de har utan att de reagerar (men det kan vara som jag har haft tur eller pga att det är ett demo). Sedan så har man få val när man ska prata och verkar inte ha något att välja på. T ex om någon frågar om man har gjort något så kan man inte ljuga utan där finns bara ett alternativ.

Dialogerna verkar lite fel ibland. Jag vet inte om det bara är som jag tycker eller det är en Tysk med dålig Engelska som översätter.

Men samtidigt har spelet en rätt mysig stämning. Och folk reagerar på vad man gör. T ex så slog jag ihjäl ett får vilket fick min mamma att reagera på att jag hade blod på mig och vad jag hade gjort lika så fårens ägare. Man kan slå på alla djur men inte på oskylldiga människor vilket visseligen är lite synd men samtidigt så skulle det nog hindra spelet från att fortsätta för logiskt sätt så förlåter inte ens hemby om man slå ihjäl sin granne. :P

Sedan kallas man, komiskt nog, "Sheperd" (eftersom man är en fåraherde) vilket känns lite uttjatat i spel/film/TV världen just nu. :P Men möjligen är det bara tillfälligt. Jag skulle tro att man kallas något annat senare när man t ex blir krigare osv.

Jag gillar att man kan t ex sita på stolar och ligga i sängar.

En sak jag finner underligt är att när man närmar sig löv och gräs så försvinner de. Kanske för att man ska kunna se items bättre men det känns underligt. Men fiender tappar sina vapen så...

Striderna tyckte jag inte var något märkvärdigt. Typ som i Fable II. Ranged är lite knepigare och jag saknar att kunna zooma in. Därimot känns det lite svårt att hitta för platser markeras inte fören man hittar dem. Men Quest-Items och viktiga karaktärer markeras med ett "!".

Tiden på dygnet shiftar iallafall så det är bra.

Kul 6tory utveckling iallafall. Jag gillade hela grejen med att

ens flickväns pappa hade kommit på en och man var tvungen att gifta sig och klara lite test och skaffa bröllops armband och sedan får veta att hon är gravid dessutom.

:P

Nu är ju det här bara ett demo så man kan ju hoppas att vissa saker förbättras. Det känns väldigt amatörmässigt på sina håll. Bortser man från grafik och fysik så hade man trott att spelet var 10 år gammalt. Men kanske är det meningen att det ska vara som den gammla tidens action RPG.

Iallafall så är det ett spel jag tror jag vill spela mer av senare men inget jag förbokar eller köper nytt. Det får bli beganat eller när det har sjunkit i pris.

Btw. Spelet utspelar sig 10 efter Gothic 3 och skurken i spelet är karaktären man spelade i de första 3 spelen (men troligen blev han det ofrivilligt). Mycket av storyn ska visst handla om varför han blev ond och fylla 10-års luckan.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar just nu demot och undrar om någon annan har testat det och vad de tycker?

Först och främst, tackar för att du tipsade om att ett demo har släppts!

Jag har spelar lite nu, och ja, jag gillar det faktiskt.

Jag har följt Gothic enda sedan ettan.

Gothic spelen har varit mer eller mindre kända för att vara buggiga, men det hindrar inte mig från att spela. :>

Ettan har en charm som jag fångades av på en gång, ett väldigt pricksäkert exempel på vad jag gillar för slags RPG-spel.

Tvåan var en bra uppföljare, räcker med det. Mer eller mindre samma charm som ettan, fast liiiite uppiffat.

Trean, nja. Jag måste väl säga att trean är det mest buggiga hitills i serien.

Aja, denna tråd handlade om Arcania.

Jag gillar det som sagt, blir definitivt ett köp av mig.

Jag brukar inte gilla när spel byter huvudkaraktärer, men nu kändes det bra. Det behövdes!

Några större buggar har jag inte stött på, inga som stör heller. :)

Redigerad av MrNoNja
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visste att där fanns ett par Gothic fans här. :)

Jo, huvudkaraktärs byte behövdes nog. Inte minst för att locka nya spelare men också för att det nog hade varit svårt att hitta en ursäkt för hjälten att ge sig ut på äventyr när han har blivit Kung.

Jag hoppas de får bra feedback från spelare så de kan göra ArcaniA II, som de redan håller på med, bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Namnet på "Gothic 4" är "ArcaniA". Titlen på spelet är därför "ArcaniA" med undertittlen "Gothic 4".

Nästa spel kommer sedan heta "ArcaniA II" och troligen ha undertitlen "Gothic 5".

De ville göra en riktig uppföljare på Gothic men samtidigt starta sin egen serie äventyr sdå man kan se det som en ny serie innom Gothic serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Namnet på "Gothic 4" är "ArcaniA". Titlen på spelet är därför "ArcaniA" med undertittlen "Gothic 4".

Nästa spel kommer sedan heta "ArcaniA II" och troligen ha undertitlen "Gothic 5".

De ville göra en riktig uppföljare på Gothic men samtidigt starta sin egen serie äventyr sdå man kan se det som en ny serie innom Gothic serien.

Åh det förklarar saken var alltid van med serien att det hette Gothic bara. Men tror jag drar ner demot och testar i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas de får bra feedback från spelare så de kan göra ArcaniA II, som de redan håller på med, bättre.

Men dåligt är väl inte ArcaniA, eller är det bara jag som tycker att det inte är något fel på det? :(

Körde ut demot igår, kul att se

Diego, Milten, Gorn och Lester stå där vid kungen.

^_^

Detta skall bli intressant att lira igenom!

Redigerad av MrNoNja
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Rätt åt dem när de gör skitspel som verkligen är skit i jämförelse med 2/3.

Men det är inte det som det handlar om. Företaget som lånade dem pengar så att de kunde utveckla spelet hävdar nu att de äger rättigheterna till Arcania och alla framtida spel och vill ha en del av kakan av expansionen trotts att de inte har haft med den att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Rätt åt dem när de gör skitspel som verkligen är skit i jämförelse med 2/3.

Nu har jag glädjande nyheter för dig. JoWood, som släpte alla Gothic spelen, har nu gått i konkurs eftersom de inte kunde släppa expantionen som var deras ända räddning. Troligen betyder det här slutet för Gothic serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerad)

Jo, men Gothic som värld är död. Än hur mycket Risen är som Gothic så utspelar det sig inte i samma värld precis som Dragon Age inte utspelar sig i Forgotten Realms.

Vad de har strulat till vissa saker. Vilt-köttet (Game) har de lagt på Vildsvinen med resultatet att grillat Råddjurs kött (Grilled Vension) görs av kött från Vildsvin. :lol:

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...